Allegro zadebiutowało na giełdzie. Oferta publiczna o wartości ponad 9 mld złotych

allegro zadebiutowalo na gieldzie oferta publiczna o wartosci ponad 9 mld zlotych
Udostępnij:
12 października po 9 rano na GPW oficjalnie ruszyły transakcje kupna i sprzedaży akcjami Allegro. Ostatecznie wartość oferty publicznej osiągnęła poziom 9 mld 182 mln 608 tys. 677 złotych. Jest to absolutny rekord na warszawskim parkiecie. 

W cytowanym przez serwis biznes.interia.pl komunikacie Allegro czytamy, że zysk netto spółki z IPO wyniósł około 900,5 mln zł po odjęciu kosztów i wydatków związanych z IPO z wyłączeniem 25,5 milionów zł kosztów bezgotówkowych związanych z przyznaniem akcji pracownikom spółki i jej spółek zależnych. Przychody netto spółki z IPO zostaną przeznaczone na refinansowanie długu spółki w celu uzyskania lepszej dźwigni finansowej netto, co w ocenie grupy pozwoli jej na większą elastyczność finansową. Pozostałe kwoty po refinansowaniu zostaną przeznaczone na ogólne cele korporacyjne grupy.

O pierwszych doniesieniach na temat debiutu Allegro na giełdzie pisaliśmy już w sierpniu. Były to wtedy niepotwierdzone doniesienia medialne. Już wtedy mówiło się o tym, że jeśli ta informacja to prawda, to będziemy mieli do czynienia z jedną z największych europejskich sprzedaży akcji w tym roku. Gorące informacje zostały oficjalnie potwierdzone przez spółkę we wrześniu. 

– Z przyjemnością informuję o zamiarze wejścia Allegro na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Allegro to wyjątkowa historia sukcesu ukształtowana na przestrzeni 20 lat, od lokalnego startupu do europejskiego mistrza e-commerce – mówił wtedy prezes Allegro Francois Nuyts.

Izabela Olszewska, członek zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, przy okazji informacji o planach wejścia Allegro na giełdę, mówiła, że spółka ma duże szanse na to, by w pierwszych dniach od debiutu znaleźć się w indeksie WIG20. Zobaczymy, czy rzeczywiście się jej to uda, bo jak na razie, wszystkie spekulacje się potwierdzają. 

Po otwarciu giełdy dziś o 9.15 kurs akcji wzrósł o 51,2 proc. osiągając wartość 65 złotych. Koszt aukcji Allegro w ofercie publicznej wynosił 43 złote. 

Co na to branża e-commerce?

– Debiut Allegro na GPW będzie miał większe znaczenie dla rynku finansowego niż dla samej branży e-commerce. Tutaj relacje między sklepami i marketplaceami są już dość dobrze poukładane, a inwestycje w sektor powinny wpłynąć pozytywnie na całą branżę e-commerce w Polsce. Allegro jest jednym z kanałów sprzedaży także dla sklepów internetowych. Dla firm, takich jak nasza, dostarczających rozwiązania do sprzedaży przez internet, Allegro jest partnerem biznesowym. Zachęcamy sklepy internetowe używające naszej platformy, by sprzedawały wszędzie tam, gdzie są klienci, a więc także na Allegro. Nasze oprogramowanie zostało przygotowane tak, by umożliwiało zarządzanie wieloma kanałami sprzedaży, zarówno własnym sklepem, jak i kontem w serwisie aukcyjnym. Na początku 2020 r. dodatkowo zacieśniliśmy nasze relacje z Allegro, dzięki czemu właściciele sklepów internetowych mogą teraz korzystać z kampanii reklamowych Allegro Ads. Zauważyliśmy także, iż sprzedawcy z Allegro zaczęli częściej uruchamiać własny kanał i integrować go z obsługą sprzedaży w marketplace, aby mieć wszystko w jednym miejscu. Dzięki tym ruchom, liczba sklepów z integracją z Allegro wzrosła od początku roku o 39 proc – powiedział nam Krzysztof Krawczyk, CEO Shoper.

Paweł Szewczyk, wiceprezes zarządu merce.com powiedział, że debiut Allegro jest lokalnym potwierdzeniem tego co się dzieje na globalnych giełdach. Spółki związane z e-commerce zaczynają aktywnie poszukiwać środków na dalszy, dynamiczny rozwój. Za oceanem w sierpniu zadebiutowała na giełdzie platforma BigCommerce, a kilka tygodni temu o podobnych planach poinformował marketplace Wish.

– Inwestorzy przychylnym wzrokiem patrzą na mniejsze (w porównaniu do Allegro i amerykańskich gigantów) spółki e-commerce, bo to one potrafią zapewnić duże stopy zwrotu. Choć uwagę mediów przyciąga najbardziej majątek Jeffa Bezosa, to największymi wzrostami na światowych giełdach pochwalić się może nie Amazon, a mniejsze od niego lokalne spółki e-commerce’owe. Przykładem takiej spółki może być szwedzki Boozt, niemiecki Home24 czy polskie SFD. To wszystko powinno zachęcić kolejnych polskich graczy do wchodzenia na parkiet. Zapowiedział to już Answear – dodał Szewczyk.

Według niego na tym tle wejście Allegro na GPW jest nie tyle zwiastunem nowej ery dla handlu internetowego, co wpisuje się w aktualny trend inwestowania w e-commerceowe biznesy, który pandemia Covid-19 dodatkowo nasila. Istotny zaś może okazać się czynnik psychologiczny, jeżeli zgodnie z przewidywaniami poznański serwis okaże się najwyżej wycenianą spółką na giełdzie i utrzyma dłużej tą pozycje, detronizując dotychczasowego lidera, CD Projekt. Może wówczas pójść w jego ślady jako popularyzator swej branży w zbiorowej wyobraźni. Jak tłumaczy specjalista, podobnie było z gamingiem, który dzięki giełdowym sukcesom warszawskiego studia zaczął być postrzegany już nie tylko z perspektywy nowych technologii, ale również w kontekście biznesowym i inwestycyjnym.

– Obawiamy się, że termin wejścia Allegro na giełdę jest nie bez znaczenia. Prawdopodobnie wkrótce na polskim rynku zacznie funkcjonować e-commersowy gigant – Amazon, którego obecność negatywnie wpłynie na wycenę polskiej spółki. Dziś akcje Allegro wydają się okazyjne, ale bardzo szybko może się okazać, że wejście na giełdę było opłacalne jedynie z perspektywy obecnych inwestorów – dodała Ewa Bartnik, Dyrektor ds. Finansów i HR firmy IMKER.

Każdego miesiąca platformę Allegro odwiedza 20 milionów użytkowników, którzy czerwcu tego roku mogli wybierać spośród 164 milionów ofert: o 21% więcej niż na koniec 2019 roku. W pierwszym półroczu 2020 roku na Allegro co minutę pojawia się średnio ponad 100 nowych ofert, a liczba firm sprzedających na platformie wzrosła o 14% do 117 tysięcy.