AVIA Capital inwestuje w litewskiego producenta ładowarek do aut elektrycznych

Dodane: 14.07.2022

Informacja prasowa

Udostępnij:

Polski fundusz wzrostowy AVIA Capital i litewski fundusz LitCapital wspólnie zainwestowały 7 mln euro w Elinta Charge, litewską spółkę specjalizującą się w projektowaniu i produkcji rozwiązań do ładowania pojazdów elektrycznych.

Elinta Charge produkuje stacje ładowania przeznaczone zarówno do użytku domowego, korporacyjnego jak i do przestrzeni publicznych, które sprzedaje w 30 krajach. Ponadto spółka oferuje oprogramowanie oparte o rozwiązania chmurowe dla różnego rodzaju użytkowników, w tym menedżerów flot samochodowych i operatorów ogólnodostępnych sieci ładowania. Z rozwiązań ElintyCharge korzystają z m.in. biura, hotele, sieci handlowe i firmy kurierskie.

– Elinta Charge to innowacyjna spółka działająca na dynamicznie rozwijającym się rynku elektromobilności. Klienci i eksperci branżowi doceniają funkcjonalność, trwałość i estetykęrozwiązań firmy – powiedział Piotr Panasiewicz, dyrektor w AVIA Capital. Elinta obsługuje wymagających klientów korporacyjnych oraz miasta, które stawiają na ekologiczny transport i którym zależy na rozwiązaniach wpisujących się w miejski krajobraz. Cieszymy się, że możemy wspierać dalszy rozwój Elinty, również dlatego, że ta inwestycja będzie miała pozytywny wpływ na środowisko – dodał.

Spółka może się pochwalić licznymi wyróżnieniami, w tymRedDot, jedną z najważniejszych nagród w świecie designu, którą w 2018 roku otrzymała ładowarka CityCharge V2.

– Olbrzymi potencjał rynkowy, talent inżynierski i wyjątkowy produkt to czynniki, które zdecydowały o tym, że zainwestowaliśmy w ElintęCharge, z czego jesteśmy niezmiernie zadowoleni – powiedział Šarūnas Šiugžda, założyciel i partner zarządzający LitCapital.

Rynek elektromobilności rośnie bardzo dynamicznie. Według szacunków Międzynarodowej Agencji Energii, do 2030 roku liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzrośnie na świecie osiemnastokrotnie. Unia Europejska postawiła sobie za cel, aby do 2025 roku liczba punktów do ładowania wzrosła trzykrotnie – do jednego miliona. Od 2035 roku w Unii obowiązywać będzie też zakaz sprzedaży nowych samochodów wyposażonych w silniki spalinowe.

– Przyspieszenie procesów dekarbonizacji transportu na świecie staje się faktem. Inwestując w ElintęChargeuczestniczymy i wspieramy ten proces – powiedział Marcin Wysocki, partner w AVIA Capital.

– Już rośniemy bardzo szybko, a dopiero zaczynamy wykorzystywać ogromny potencjał, jaki stwarza rozwój technologii w obszarze elektromobilności – powiedział Ignas Mikutis, prezes Elinta Charge. – Pojazdy elektryczne stają się naturalnym elementem naszego życia. Działamy na fascynującym rynku, a uwaga, jaką przykładamy do designu, dopracowywania rozwiązań inżynieryjnych i nowych funkcji sprawia, że nasze produkty cieszą się uznaniem zarówno operatorów infrastruktury, jak i kierowców – dodał.

Środki pozyskane od inwestorów spółka przeznaczy m.in. na rozwój nowych produktów i usług w tym na rozwijanie oprogramowania nowej generacji i dalszą międzynarodową ekspansję. Dzięki inwestycjom ElintaCharge planuje zwiększyć tempo wzrostu przychodów.

Przy finansowym i merytorycznym wsparciu AVIA Capital, Elinta Charge planuje ulokować w Polsce część działalności badawczo-rozwojowej i produkcyjnej, wykorzystując siłę krajowego sektora komponentów samochodowych i elektromobilności oraz rodzimą infrastrukturę B+R, jak również dostępność wykwalifikowanej kadry inżynierów i programistów.

– AVIA Capitalotwiera nam dostęp do polskiego rynku. Liczymy na współpracę z polskimi firmami technologicznymi i planujemy wykorzystywać wysokie kwalifikacje polskiej kadry technicznej – powiedział Ignas Mikutis.

Obecnie Polska odpowiada za 30% europejskiej produkcji komponentów do pojazdów elektrycznych, a w naszym kraju zlokalizowana jest m.in. największa fabryka baterii samochodowych w Europie.

Inwestorom przy transakcji doradzali kancelaria Walless oraz audytor Persense, a doradcami Elinta Charge byli Deloitte i kancelaria Glimstedt.