Zgodnie z raportem opracowanym przez Danae sp. z o.o., liczba osób, które nie jedzą jaj kurzych wynosi 3,2 mln. Jednocześnie 53% Polaków deklaruje, że na śniadania je jajka lub dania z jajek, np. jajecznicę. Natomiast niemal 12% Polaków nie pije mleka i nie spożywa produktów mlecznych oraz niemal tyle samo nie jada jaj i produktów jajecznych.
– Oprócz osób stosujących diety wegetariańskie lub wegańskie, istnieje coraz większa grupa konsumentów, którzy z różnych powodów ograniczają spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego. Ograniczanie spożycia niektórych kategorii produktów odzwierzęcych nie musi odnosić się jedynie do wegan, a może dotyczyć także osób z alergiami/nietolerancjami pokarmowymi lub kierujących się własnymi preferencjami smakowymi – mówi Witold Sysiak, Członek Zarządu Better Egg.
Substytut jajecznicy
Warto zauważyć, że na polskim rynku brakuje szeroko dostępnych substytutów jajecznicy w formie płynnej, o podobnej strukturze i sprężystości, a zarazem składających się wyłącznie z roślinnych surowców, które nie figurują na liście alergenów w Rozporządzeniu Parlamentu i Rady Europejskiej nr 1169/2011.
– Celem naszych prac będzie opracowanie roślinnych struktur białkowo-hydrokoloidowych wiernie imitujących strukturę jajecznicy. Finalny produkt będzie innowacyjny m.in. z uwagi na wykorzystanie surowców bezalergennych – dodaje Blanka Sysiak, Prezes Zarządu Better Egg.
Obecnie na rynku polskim istnieją nieliczne alternatywy do przygotowania zamiennika jajecznicy: dania przygotowane na bazie tofu lub produkty w proszku, które przed smażeniem należy uwodnić, czy też pierwsze produkty płynne, jednak nadal będące we wczesnej fazie rozwoju produktu i dystrybucji.
– Na rynku brakuje smacznego, roślinnego odpowiednika „jajecznicy”. Konkurencyjne analogi posiadają przeważnie formę suchą, a finalny produkt charakteryzuje się ciastowatą, bezkształtną konsystencją, bez charakterystycznej sprężystości i smaku jajecznicy – mówi Witold Sysiak.
Dynamiczny rynek zamienników produktów zwierzęcych
– Aktualnie odnotowuje się rokroczny wzrost liczby osób ograniczających spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego. Jednocześnie mamy do czynienia z dynamicznym rozwojem rynku zamienników produktów odzwierzęcych, w tym produktów RTE (ready to eat) i RTC (ready to cook). Towarzyszy temu również coraz większa presja organizacji walczących na rzecz praw zwierząt o wycofywanie ze sprzedaży jajek z chowu klatkowego oraz wzrastająca świadomość społeczna na temat negatywnego wpływu na środowisko i zdrowie produktów odzwierzęcych. Warto zaznaczyć, że założyciele spółki mają doświadczenie w produkcji produktów roślinnych, co w tym przypadku zwiększa szansę powodzenia przedsięwzięcia i zagospodarowania tej części rynku – mówi Andrzej Żurawski, Członek Zarządu Funduszu Spinaker Alfa.
Inwestycja została przeprowadzona w ramach działania BRIdge Alfa, współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
SPINAKER alfa inwestuje w Sweepee, spółkę produkującą autonomicznego robota sprzątającego
Senlima pomoże starszym i wykluczonym cyfrowo – kolejna inwestycja SPINAKER alfa