Bezpieczniejsze niebo: dziś startuje Krajowy System Informacji Dronowej

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Bezpieczniejsze niebo: dziś startuje Krajowy System Informacji Dronowej

Udostępnij:

Realizacja procedur związanych z rejestracją operatorów i pilotów, uzyskiwanie uprawnień pozwalających na różnego rodzaju operacje, dostęp do informacji na temat zezwoleń Urzędu Lotnictwa Cywilnego czy możliwość cyfrowego, skutecznego zarządzania swoimi podstawowymi danymi – to tylko część z udogodnień, jakie pojawiają się wraz z uruchomieniem przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego nowego portalu o nazwie Krajowy System Informacji Dronowej (KSID).

W uruchomionym portalu Krajowy System Informacji Dronowej (KSID) użytkownicy otrzymają dostęp do pierwszej części z zaplanowanych do udostępnienia w pierwszym półroczu nowo wytworzonych, w pełni profesjonalnych usług dotyczących bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Uruchomienie portalu Drony.gov.pl wiąże się z równoczesnym wyłączeniem możliwości wprowadzania nowych danych w starej przestrzeni www – pod adresem drony.ulc.gov.pl, który pozostanie jedynie w trybie „do odczytu”.

W pierwszym etapie wdrożenia KSID-u usługa wesprze użytkowników BSP w realizacji spraw związanych z rejestracją operatorów i pilotów oraz z uzyskiwaniem uprawnień pozwalających na przeprowadzanie różnego rodzaju operacji. Wszyscy użytkownicy dronów otrzymają również możliwość cyfrowego zarządzania swoimi danymi, a także szczegółowymi informacjami w zakresie użytkowanych BSP. Kolejnym udogodnieniem będzie również to, że w pilnych sprawach będą mogli komunikować się cyfrowo z pracownikami ULC.

Wdrożenie usługi wiąże się również z uruchomieniem niezauważalnego dla użytkowników serwisu administracyjnego „e-Drony ULC”, który jest nowoczesnym rozwiązaniem digitalowym dla pracowników urzędu, niezbędnym do elektronicznej obsługi procesów administracyjnych. Dzięki automatyzacji niektórych czynności, przebieg procesów urzędniczych ulegnie znacznemu skróceniu.

Edukacyjne wsparcie

Warto także dodać, że w portalu KSID udostępniona zostanie usługa „e-learningu” mająca na celu wspieranie użytkowników w zdobywaniu podstawowej wiedzy w zakresie zasad związanych z realizacją lotów BSP. Użytkownicy będą mogli odbyć w pełni elektronicznie szkolenie i egzamin w podkategoriach A1 i A3 kategorii otwartej. Po pozytywnym zaliczeniu egzaminów zdobyte przez użytkownika nowe kwalifikacje automatycznie zapiszą się na jego koncie. Dodatkowo usługa dostarcza materiały szkoleniowe przygotowujące użytkowników do egzaminu w podkategorii A2.

W ramach projektu „Usługi Cyfrowe dla BSP” realizowane są także narzędzia skierowane do instytucji państwowych biorących udział w działaniach ratowniczych albo operacjach związanych z zapewnianiem bezpieczeństwa państwowego lub publicznego. Jednym z takich narzędzi jest system „Dynamic Safety & Security” (DSS) umożliwiający uprawnionym podmiotom składanie wniosków do PAŻP o wprowadzenie tymczasowych ograniczeń w dostępności przestrzeni powietrznej, związanych z priorytetowymi działaniami operacyjnymi. 27 marca br. w Krakowie aktywowana została pierwsza strefa ograniczona, o którą wniosek w całości procedowany był w systemie DSS. Tu jednak nie kończy się wsparcie PAŻP dla służb takich, jak policja, czy straż pożarna. Projekt „Usługi Cyfrowe dla BSP” obejmuje także uruchomienie pod koniec kwietnia systemu „Search&Help”, służącego do zapewniania wsparcia działań Koordynatora Operacji Lotniczych w zakresie kierowania lotami BSP realizowanymi w ramach reakcji na konkretne zdarzenia związane z zapewnianiem bezpieczeństwa publicznego. System ten był testowany w trakcie ćwiczeń Beskid-24 w rejonie Nowego Sącza, w dniach 20-21.03.2024.

O co chodzi w CoTuLata?

Koniec kwietnia to także planowany czas uruchomienia usługi CoTuLata, umożliwiającej każdemu obywatelowi weryfikację, jakie loty BSP zostały zgłoszone do PAŻP w jego bezpośrednim otoczeniu oraz dokonanie zgłoszenia lotów o niejednoznaczny charakterze. Aplikacja mobilna CoTuLata umożliwi także użytkownikom smartfonów opartych o system Android odczytanie danych RemoteID – automatycznie rozgłaszanych przez niektóre BSP informacji m.in. o parametrach lotu drona, jego operatorze i pilocie.

KSID to część projektu „Usługi cyfrowe dla BSP”

Uruchomienie portalu KSID jest kolejnym etapem wdrażania projektu „Usługi cyfrowe dla BSP”, którego głównym celem jest cyfryzacja procesów związanych z szeroko pojętym rynkiem bezzałogowych statków powietrznych (BSP) tak, aby korzystanie z dronów, zarówno prywatne, biznesowe i instytucjonalne, było proste, przyjazne i bezpieczne. Rozwiązania dotyczą różnych aspektów nowoczesnego używania BSP, począwszy od zdobycia w sposób cyfrowy uprawnień, kwalifikacji czy zezwoleń na operacje niezbędnych do realizacji lotów dronów, poprzez identyfikację dronów, umożliwienie realizacji w dynamiczny sposób zaawansowanych lotów BSP na masową skalę, skończywszy na cyfryzacji procesów wprowadzania ograniczeń w przestrzeni i działań o charakterze wsparcia wykorzystania BSP w procesie zarządzania kryzysowego.

Kolejne nowości od PAŻP już niebawem

To nie koniec nowości jakie szykuje Agencja w zakresie przygotowania i wdrożenia nowoczesnych rozwiązań związanych z usprawnieniem rynku dronowego w Polsce. Zaczynając od pracy nad narzędziami cyfrowymi obsługującymi liczne procesy, poprzez szereg działań usprawniających realizację lotów BSP w polskiej przestrzeni powietrznej.

Już wkrótce uruchomiona zostanie aplikacja PAŻP pod nazwą Drone Tower jako oficjalny system teleinformatyczny do zgłaszania zamiaru wykonania lotu dronem (check-in). Jeszcze w tym kwartale Krajowy System Informacji Dronowej zostanie rozwinięty o kolejne cyfrowe usługi. Będzie to między innymi nowoczesne narzędzie do planowania misji – Kreator misji KSID. W trzech lokalizacjach na terenie kraju wdrażane będzie innowacyjne wsparcie zaawansowanych lotów BSP na szeroką skalę nazywane DTM Autonomia. Kolejnym modułem jest e-SORA, czyli ułatwienie w opracowaniu dokumentów składanych do ULC związanych z jedną z metod oceny ryzyka operacji lotniczej potrzebnych do uzyskania zezwolenia na niestandardowe loty w kategorii szczególnej. Będzie to też dodatkowe narzędzie dla urzędników ULC wspierające ich w analizie oceny ryzyka operacyjnego oraz identyfikacji ryzyka na ziemi i w przestrzeni powietrznej.

Czytaj także: