Swotzy działa w modelu software as a service i umożliwia firmom z sektora e-commerce optymalizację procesów wysyłkowych, wybierając najlepiej dopasowanych przewoźników dostaw, bez konieczności zawierania skomplikowanych umów czy też przeprowadzania integracji systemów IT. Oprogramowanie pozwala firmom zaoszczędzić na kosztach wysyłki i korzystać z informacji na temat wydajności dostaw oraz najlepszych konfiguracji ofert różnych przewoźników.
Spółka właśnie pozyskała finansowania w ramach rundy pre-seed, którą przewodził gdański fundusz Black Pearls VC. W transakcji uczestniczył także poprzedni inwestor, litewski FIRSTPICK. Środki z inwestycji zostaną wykorzystane do przyspieszenia rozwoju produktu Swotzy, wzmocnienia pozycji firmy na rynku bałtyckim i rozpoczęcia prac nad nowymi narzędziami do analizy danych. Swotzy dąży do rozszerzenia swojej oferty produktowej, umożliwiając klientom optymalizację strategii wysyłkowych i poprawę usług dostawy ostatniej mili.
Świeży kapitał
– Inwestycja w naszą spółkę potwierdza, że nie tylko my dostrzegamy duży problem rynkowy, który staramy się rozwiązać. Widzą go również firmy venture capital, które rozumieją, że koncentrując się na dostarczaniu wartościowych rozwiązań klientom, możemy jeszcze bardziej przyspieszyć rozwój rynku – mówi Lauris Rutkis, współzałożyciel i dyrektor generalny Swotzy. – Uzyskanie nowego finansowania zaledwie 3 miesiące po pozyskaniu pierwszych środków na rozwój, wzmacnia naszą pewność siebie i pozwoli nam jeszcze szybciej pracować nad rozwojem spółki. Kiedy spojrzymy na obecną sytuację na rynku inwestycji w startupy, przyciągnięcie kapitału, zanim jeszcze zaczęliśmy osiągać poważne przychody, jest dla nas wielkim osiągnięciem, ale też odpowiedzialnością. To pokazuje, jak duża jest wiara w to, co zamierzamy zbudować.
W ramach rundy do rady nadzorczej spółki dołączą także Jarosław Pilarczyk ze strony Black Pearls VC i Andra Bagdonaitė z FIRSTPICK. Doświadczeni managerowie wniosą do spółki cenne kompetencje i będą wspierać zespołu zarządzający Swotzy.
Inwestorzy o inwestycji
Partner Black Pearls VC, Aleksander Dobrzyniecki:
Cieszymy się, że możemy poszerzyć nasze łotewskie portfolio o Swotzy. Ten znakomity zespół wywodzący się z lokalnego jednorożca, Printful, oraz Nordigen – naszej byłej spółki portfelowej przejętej przez GoCardless, jest świadectwem rosnącej dojrzałości ekosystemu. Jako byli managerowei tych znanych firm, Lauris, Kristians i Jekabs, wraz z zespołem, rozpoczynają nowy ambitny projekt, który jest zakorzeniony w problemach jakich osobiście doświadczyli founderzy pracując w branży dostaw ostatniej mili. Jesteśmy dumni, że możemy poprowadzić tę rundę i wspierać ich w budowaniu kolejnej firmy z krajów bałtyckich, która wyznacza trendy na swoim rynku.
Andra Bagdonaitė z FIRSTPICK:
Dokonaliśmy naszej pierwszej inwestycji w Swotzy w marcu i od tego czasu jesteśmy pod wrażeniem szybkości rozwoju i zaangażowania zespołu w budowanie globalnej firmy. Po rozpoczęciu Swotzy jako projektu hobbystycznego, na początku 2023 r., zespół zarządzający porzucił swoje etatowe prace, zbudował MVP produktu, wdrożył pierwszych 30 płacących klientów i ma zamiar zaimplementować rozwiązania wszystkich głównych firm kurierskich działających w krajach bałtyckich. Dodatkowe finansowanie jeszcze mocniej przyspieszy ten wzrost i cieszymy się, że możemy dołączyć do rundy wraz z Black Pearls VC.
O Swotzy
Swotzy powstało na Łotwie. Lauris, współzałożyciel i dyrektor generalny spółki, zaczął dostrzegać nieefektywności na rynku last mile delivery podczas pracy w Printful (do tej pory jedynym łotewskim jednorożcu). Pracując na co dzień w branży, zdał sobie sprawę, że wyzwania związane z efektywnością ostatniej mili w równym stopniu dotyczą zarówno dużych korporacji, jak i małych firm. Dostrzegając tę lukę zaczął pracować nad rozwiązaniem, które mogłoby pomóc firmom na całym świecie w optymalizacji tego typu procesów. Wierząc mocno, że firmy powinny konkurować produktami, a nie kosztami i sposobem ich dostarczania do klientów, narodził się pomysł na Swotzy.
Szybki rozwój globalnego rynku dostaw ostatniej mili i różne standardy funkcjonujące na rynku powodują problemy w doborze optymalnych rozwiązań. Według raportu Insight Ace Analytics, światowa wielkość rynku ostatniej mili została wyceniona na 151,87 mld USD w 2022 roku. Z prognoz rozwoju rynku wynika, że wielkość tego sektora wzrośnie do 357,45 mld USD do 2031 r. W związku z czym istnieje pilne zapotrzebowanie na rozwiązania technologiczne poprawiające efektywność. Dzięki nowatorskiej technologii i dogłębnej wiedzy na temat rynku, Swotzy ma na celu nawigowanie firm w kierunku optymalizacji i lepszemu zaspokajaniu zmieniających się potrzeb ich klientów w zakresie dostaw.
Przeczytaj również Amazon otwiera fundusz i zainwestuje miliard dolarów w logistykę i obsługę klienta