Kiedy do Polski dotarły pierwsze doniesienia o epidemii w Wuhan, nikt z nas nie przypuszczał, że problem ten dotrze nad Wisłę i aż tak sparaliżuje funkcjonowanie całego kraju. Na dzień dzisiejszy (27 marca) mamy 1244 potwierdzonych przypadków zakażenia i 16 zgonów. Każdego dnia statystyki są coraz gorsze. Ludzie tracą pracę, a przedsiębiorcy zastanawiają się, czy ich biznesy przetrwają.
Na szczęście po raz kolejny pokazujemy sobie nawzajem, że w trudnych momentach potrafimy się jednoczyć. Każdy pomaga, jak może, ludzie oferują swoją pomoc w social mediach, firmy przewozowe udostępniają samochody za darmo dla lekarzy, pizzerie dostarczają posiłki do placówek medycznych, firmy medyczne wstrzymują pracę i szukają rozwiązania na koronawirusa, fabryki wstrzymują swoją produkcję i zaczynają robić płyny do dezynfekcji i szyją maseczki. Przyjrzyjmy się zatem branży fintech. Oto, jak ona wspiera nas w tym trudnym czasie.
Autenti i 10 dokumentów za darmo
Rozwiązanie, które stworzył fintech Autenti doskonale wpisuje się w obecną sytuację. Dzięki niemu możemy drogą elektroniczną podpisywać dokumenty, a to oznacza, że nie musimy przykładowo zamawiać kuriera, który przywiezie nam umowę do podpisania. W normalnych czasach mówilibyśmy o tym, że dzięki temu oszczędzamy czas i przyczyniamy się do działań ekologicznych – bo oszczędzamy papier. Jednak w obecnej sytuacji ważniejsze staje się to, że ograniczamy kontakt z drugą osobą.
Zespół Autenti aby jeszcze mocniej udostępnić swoje usługi w czasie kryzysu, postanowił że rozszerza ofertę konta FREE. Od 12 marca użytkownicy mogą za pośrednictwem platformy wysyłać do 10 dokumentów za darmo. O zmianach firma poinformowała na swoim profilu Facebookowym, na którym czytamy:
„Z uwagą przyglądamy się sytuacji w kraju i za granicą. W Autenti rozumiemy wyzwania, z jakimi zmierzymy się wszyscy w najbliższym czasie. Mamy ten komfort, że pewne zadania możemy w firmie wykonać zdalnie. Ale nie każdy go ma. Dlatego proponujemy rozwiązanie, które być może Wam się przyda i będzie ułatwieniem w biznesie oraz życiu prywatnym. Podjęliśmy decyzję, że w ramach konta FREE możecie od dziś wysyłać bezpłatnie 10 dokumentów miesięcznie. Zmianę tę wprowadzamy do 30 kwietnia dla wszystkich kont, obecnych i tych, które dopiero zostaną zarejestrowane.”
Visa i Mastercard zwiększają płatności bezdotykowe do 100 złotych
Visa i Mastercard w odpowiedzi na obecny kryzys postanowiły zwiększyć limit płatności bezdotykowych. Dzięki temu można teraz płacić za zakupy nie wpisując PINu do 100 złotych (do tej pory w ten sposób można było płacić do 50 złotych). To bardzo ważne, bo terminale w większych sklepach są każdego dnia dotykane przez setki osób.
Mastercard takie rozwiązanie wprowadziło łącznie w 29 krajach. – W Mastercard jako pierwsi dostrzegliśmy potencjał technologii zbliżeniowej, dążąc do tego, żeby od 1 stycznia 2020 r. obsługiwały ją wszystkie terminale płatnicze w Europie. Konsumenci bardzo szybko zaczęli korzystać z tej technologii jako preferowanego sposobu płacenia za codzienne zakupy. Nasza decyzja odzwierciedla tempo zmian w zachowaniu konsumentów, którym chcemy zapewniać wygodę i poczucie bezpieczeństwa w szybko zmieniającym się świecie – powiedział w komunikacie Milan Gauder, wiceprezes ds. produktów i innowacji w Mastercard Europe.
W Polsce, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Estonii zmiana ta będzie obowiązywać na stałe. Natomiast w pozostałych krajach zwiększony limit płatności bezdotykowych został wprowadzony tymczasowo, na okres walki z koronawirusem.
Revolut i darowizny dla PCK
Fintech Revolut postanowił połączyć siły z Polskim Czerwonym Krzyżem. W efekcie klienci firmy mogą wpłacać mikro-donacje na działania PCK. Polega to na tym, że aplikacja zaokrągla końcówki z naszych codziennych zakupów i nadwyżki przekazuje fundacjom, w tym PCK. Poza tym można również jednorazowo wpłacić dowolną kwotę lub ustawić cykliczny przelew na dowolną kwotę.
– Nadszedł czas współdziałania, pomagania i łączenia sił w walce z nowymi zagrożeniami. To dla nas zaszczyt, że pierwszym w Polsce partnerem Revolut Donations jest Polski Czerwony Krzyż. Prosimy społeczność użytkowników Revolut o pomoc i wspólną walkę z koronawirusem – powiedział Karol Sadaj, country manager Revolut w Polsce.
Zebrane pieniądze, które trafią do Polskiego Czerwonego Krzyża zostaną przeznaczone na zakup gogli, maseczek, kombinezonów i środków dezynfekujących dla osób, które w ramach PCK pomagają osobom, które w tym czasie potrzebują specjalnego wsparcia. Jednocześnie Revolut zapowiedział, że 100 proc. przekazanych datków trafi do organizacji charytatywnych, fintech nie pobierze w związku z tą akcją żadnych opłat.
PKO BP wspiera służby medyczne
PKO Bank Polski również zaangażował się w walkę z koronawirusem. Do tej pory bank przekazał już blisko 9 mln złotych na rzecz służby zdrowia. A dokładnie 5 mln złotych trafiło do szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i służb sanitarnych, 1,5 mln złotych zostało przeznaczone na zakup 3750 testów na koronawirusa (wykona je laboratorium Warsaw Genomics na zlecenie Ministerstwa Zdrowia) oraz 2,2 mln złotych przekazano na zakup 80 tys. Maseczek, które trafią do Agencji Rezerw Materiałowych.
Dodatkowo bank bardzo mocno zaangażował się w akcję informacyjno-edukacyjną oraz zachęca swoich klientów do korzystania z płatności bezdotykowych. Poza tym PKO Leasing S.A. przekazał 100 samochodów do użytku służb sanitarnych z GISu oraz 20 aut dla szpitali jednoimiennych.
– W tym trudnym czasie musimy się wspierać, dlatego PKO Leasing S.A. przekaże 100 samochodów dla służb sanitarnych z Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Kolejne 20 aut zostanie przekazanych na potrzeby szpitali jednoimiennych #zostańWdomu – czytamy na Facebookowym profilu banku.
Santander Bank Polska przekazał 2 mln złotych na sprzęt medyczny
Santander Bank Polska przekazał 2 mln zł na zakup niezbędnego sprzętu medycznego do 8 polskich szpitali. Bank zapowiedział również, że podwoi kwotę zebraną w zbiórce charytatywnej uruchomionej przez Fundację Santander Bank Polska.
– Lekarze i personel medyczny potrzebują naszego wsparcia. Walka z epidemią koronawirusa wymaga natychmiastowych działań, w tym wsparcia finansowego, dlatego my pomagamy już dzisiaj. Wszyscy chcielibyśmy jak najszybciej móc razem znowu cieszyć się, tym co dobre, zwyczajne i piękne. Dzisiaj mamy okazję, aby się do tego przyczynić i pomóc innym. Jako instytucja finansowa działamy odpowiedzialnie, dbając o bezpieczeństwo naszych pracowników, pomagając naszym klientom przejść przez ten trudny czas, a także odpowiadając na najpilniejsze potrzeby społeczeństwa – mówi Michał Gajewski, CEO Santander Bank Polska.
Polska Bezgotówkowa przedłuża okres bezpłatnego korzystania z terminali
Na kryzys wywołany koronawirusem zareagowała również Fundacja Polska Bezgotówkowa. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę, jak bardzo trudny jest to okres dla przedsiębiorców, dlatego warto pamiętać o tym, by i ich wspierać. Dlatego Polska Bezgotówkowa postanowiła przedłużyć okres bezpłatnego korzystania z terminali dla przedsiębiorców korzystających z Programu Polska Bezgotówkowa.
– Wierzymy, że ta propozycja może stanowić kolejną ulgę dla przedsiębiorców, których sytuacja jest teraz bardzo trudna. Nasze działania to jeden z elementów pakietu wsparcia dla przedsiębiorców oferowanego przez sektor finansowy w związku z epidemią koronawirusa – podkreślił dr Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa cytowany w komunikacie.
Wszyscy przedsiębiorcy, którzy w marcu, kwietniu lub maju zakończą okres 12-miesięcznego korzystania bezpłatnie z terminali w ramach Programu Polska Bezgotówkowa, otrzymają przedłużenie tego okresu. Przez ten czas dalej będą mogli korzystać z terminali bez żadnych opłat.
Apple Pay w aplikacji Orlen Mobile
W czasie pandemii bardzo ważne jest to, aby ograniczyć kontakt z innymi osobami, ale również, by nie dotykać przedmiotów w przestrzeni publicznej. Gotówka, jak doskonale wiadomo, jest jednym z najbrudniejszych przedmiotów. Właśnie dlatego szczególnie teraz trzeba jej unikać. W związku z tym Aplikacja Apple Pay zaoferowała możliwość zdalnego płacenia za paliwo na stacjach paliw Orlen.
Dzięki temu po zatankowaniu auta nie musimy wchodzić na stację benzynową i nie musimy mieć kontaktu z gotówką. Za zatankowane paliwo można zapłacić poprzez aplikację Orlen Mobile przy dystrybutorze. Dodatkowo od 3 kwietnia zostanie wprowadzona możliwość opłaty bez konieczności wprowadzania numeru karty płatniczej.
Wakacje kredytowe
Dodatkowym wsparciem w kryzysie są wakacje kredytowe. Między innymi Bank Pekao, mBank, PKO Bank Polski i ING Bank Śląski umożliwiają swoim klientom odroczenie spłaty kredytu. Jak czytamy na stronie Alior Banku jest to rozwiązanie dla kredytobiorców, którzy w sytuacji rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-Cov-2 mogą potrzebować zmiany terminów spłaty kredytów. Aby uzyskać taką ulgę należy wypełnić formularz na stronie banku.
Na stronie mBanku czytamy: mBank od 16 marca umożliwia każdemu klientowi indywidualnemu oraz małym i średnim firmom odłożenie spłaty raty kapitałowej kredytu aż do pół roku. Dotyczy to wszystkich kredytów spłacanych w ratach, m. in. gotówkowych, hipotecznych czy firmowych.
Na stronie ING Banku Śląskiego czytamy: Umożliwiamy zawieszenie spłaty rat kredytów. Mogą z niej skorzystać klienci indywidualni oraz firmy. Zawieszenie rat dotyczy kredytów konsumenckich, firmowych oraz leasingu. Wkrótce udostępnimy tę możliwość dla kredytów hipotecznych. Dyspozycję o zawieszenie spłaty można złożyć zdalnie. Nie będzie do tego konieczna wizyta w oddziale banku.
Na stronie Banku Pekao czytamy: W ramach Pakietu Pomocowego SOS dla Kredytobiorców i Pożyczkobiorców poszkodowanych w wyniku pandemii, klienci banku mogą do 31 maja 2020 r. bezpłatnie zawiesić spłatę rat kredytów i pożyczek. W związku z istniejącym zagrożeniem epidemicznym, możesz to zrobić online bez wychodzenia z domu, w serwisie Pekao24.
Na stronie Santander Bank Polska czytamy: Od 19 marca br. wprowadziliśmy możliwość wnioskowania o karencję w spłacie kapitału kredytów ratalnych na 3 lub 6 miesięcy – do wyboru przez klienta. Zawieszony kapitał zostanie rozłożony proporcjonalnie na pozostały okres kredytowania, przy czym ostateczny termin spłaty kredytu nie zmieni się. W okresie karencji klient płaci tylko raty odsetkowe. Wnioski można składać przez telefon, wkrótce będzie to też możliwe w bankowości internetowej.
Currency One wspiera szpital
Fintech Currency One SA 20 marca przekazał 100 tys. złotych dla Szpitala Zakaźnego im. Józefa Strusia w Poznaniu, który właśnie został przekształcony w Szpital Zakaźny. Środki zostały przekazane niezwłocznie do dyspozycji dyrekcji szpitala.
– Wiele osób znalazło się z dnia na dzień w bardzo trudnej sytuacji. Wymaga to od nas wszystkich działań tu i teraz, każdego na miarę swoich możliwości. Działając razem, wspierajmy w pierwszej mierze służbę zdrowia, pozwalając skutecznie i sprawnie walczyć z epidemią. Mam nadzieję, że nasze wsparcie i podobne działania innych firm przybliżą nas do tego celu. To czas, kiedy możemy i chcemy być szczególnie odpowiedzialni społecznie – powiedział Piotr Kurczewski, Prezes Zarządu Currency One cytowany w komunikacie.
Wspólne rekomendacje FRRF i ZPF
Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego i Związek Przedsiębiorstw Finansowych wydały wspólne oświadczenie, w którym namawiają instytucje pożyczkowe do wsparcia kredytobiorców w tym trudnym dla wszystkich okresie.
Na stronie Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego czytamy: Mając na uwadze, że modele biznesowe instytucji pożyczkowych są zróżnicowane, a dobór odpowiedniego instrumentu wsparcia powinien być uzależniony od rodzaju finansowania oferowanego przez podmiot oraz sytuacji i oczekiwań klienta, rekomendujemy instytucjom pożyczkowym wdrożenie jednego lub wielu z poniższych rozwiązań:
- Zawieszenie spłaty rat kapitałowych lub kapitałowo-odsetkowych na okres do 1 miesiąca, w zależności od rodzaju produktu, z możliwością przedłużenia o kolejny okres.
- Przesunięcie daty spłaty rat pożyczki i z ewentualnym, odpowiednim do tego przesunięcia wydłużeniem okresu, na jaki zawarta jest umowa.
- Obniżenie raty kapitałowo-odsetkowej przez okres do 2 miesięcy z ewentualnym odpowiednim wydłużeniem okresu, na jaki zawarta jest umowa i możliwością przedłużenia na kolejny okres.
- Niepobierania, od dnia złożenia wniosku, odsetek za zwłokę, w przypadku zalegania przez klienta z płatnością raty, przez okres uzgodniony z klientem.
Powyższe działania będą realizowane na wniosek klienta, który na dzień 29 lutego 2020 roku nie był w zwłoce w obsłudze pożyczki, uzasadniony sytuacją finansową związaną z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 i w ramach obowiązującego w Polsce prawa.