Z danych raportu „Biznes i rzemiosło w Polsce” opracowanego przez Stowarzyszenie WICI, wynika, że rzemieślnicy mają poczucie zniechęcenia i bezradności. Woleliby skoncentrować się na projektowaniu produktów i rzemiośle niż na obowiązkach administracyjnych. Ich ambicją nie jest prowadzenie biznesu jako takiego, ale wyrażanie swojej kreatywności poprzez rzemiosło i sztukę. To całkiem zrozumiałe, jednak jeśli chcemy utrzymywać się ze swojej działalności, musimy umieć „grać w tę grę”. Ci, którym udało się rozwinąć biznes rzemieślniczy, mają zdecydowanie bardziej rozwinięty „gen przedsiębiorczości”.
Akardo
Akardo to polska firma oferująca obuwie tworzone wyłącznie metodą rzemieślniczą. Współpracuje z siedmioma zakładami szewskimi z okolic Wadowic. W swoim portfolio ma prawie 650 modeli obuwia dla kobiet i mężczyzn. Spółka obsłużyła w ostatnim roku 13000 zamówienia na łączną kwotę ponad 4 400 000 zł, a od powstania marki współpracujący z nią szewcy wyprodukowali ręcznie 55 000 par butów.
Rok temu Akardo sprzedała wszystkie ze 111 111 oferowanych akcji na platformie crowdfundingowej Crowdway.pl. Z pozyskanej kwoty blisko 1 mln zł, około 70% spółka przeznaczyła na podwyższenie stanów magazynowych dla szybszej realizacji zamówień.
Zespół Akardo stworzył również markę obuwia męskiego premium wraz z odrębnym sklepem online oraz kolekcję obuwia dziecięcego. Na te cele spółka wydała odpowiednio 200 tys. zł i 50 tys. zł. Pozostałą kwotę wykorzystała na wzmocnienie działu projektowego.
W kwietniu tego roku Akardo ruszyło z drugą emisją crowdfundingową. Spółka planuje pozyskać 1,68 mln zł, które przeznaczy na rozwój działalności zagranicznej – marki Akardo w Czechach i na Słowacji oraz nowego brandu premium Haka Shoes w całej Unii Europejskiej. Spółka planuje docelowo debiut na NewConnect, najwcześniej w 2023 roku. W dniu 21 czerwca do końca zbiórki pozostało 4 dni. W tym momencie Akardo udało się pozyskać prawie 590 000 zł.
Auroria
Auroria to polska marka oferująca pierścionki zaręczynowe z brylantami i obrączki ślubne, które wykonywane są w poznańskiej manufakturze. Firma łączy tradycyjne jubilerstwo z nowymi technologiami, oferując prezentację produktu w sklepie internetowym obejmującą wideo i zdjęcia. Od początku pandemii możliwe było spotkanie z konsultantem online, by obejrzeć obrączki i pierścionki podobnie, jak ma to miejsce w sklepie stacjonarnym.
Obecnie firma realizuje projekt mający na celu opracowanie oprogramowania do projektowania i modelowania przestrzennego oraz tworzenia biżuterii z wykorzystaniem technologii druku 3D, oraz machine learning. W projekt zainwestował milion złotych fundusz czysta3.vc.
WoshWosh
WoshWosh to firma zajmująca się czyszczeniem, odnową, naprawą i customizacją obuwia. Działa zarówno w sektorze B2C (poprzez sieć pick up pointów na terenie całej Polski, a także online) oraz B2B – czyszcząc i dezynfekując obuwie robocze. Współpracuje z takimi firmami, jak: Ikea, Skanska, Mostostal czy eobuwie.
Założycielka WoshWosh, Martyna Zastawna organizuje wiele akcji społecznych. W 2020 r. akcja zbiórki obuwia dla bezdomnych przeszła najśmielsze oczekiwania. W ciągu 2 tygodni akcji zebrano ponad 9 tysięcy par butów. Oczyszczone i naprawione buty trafiły do osób bezdomnych w całej Polsce. Partnerem tego wydarzenia była firma CCC, która zebrała ponad 3 tysiące par obuwia wśród pracowników swoich sklepów w całej Polsce.
Vanda Novak
W 2018 r. inwestorzy indywidualni Klubu Black Swan Fund zainwestowali w modową markę premium Vanda Novak, która tworzyła wówczas ekskluzywne buty ślubne i wieczorowe. Produkty miały być sprzedawane głównie za granicą, ale trafiają też na półki sklepowe w Polsce.
Dominika Nowak, twórczyni marki, projektowała wcześniej dla Jimmy’ego Choo, Hugo Bossa, Helmuta Langa czy Trussardi. Modele marki są inspirowane dawnymi, rękodzielniczymi technikami. Buty są szyte w Polsce, a część komponentów powstaje we Włoszech.
Dziś obuwie Vanda Nowak można dostać w sklepie online, butikach i domach towarowych m.in. w Paryżu, Brukseli czy Glasgow oraz w autorskim butiku przy ul. Mokotowskiej w Warszawie. Właścicielka poszerzyła asortyment o buty casualowe. Najnowsze dzieło zaś to sneakersy.
Las Vegan’s
Manufaktura Czekolady Chocolate Story tworzy pierwszą wegańską, a zarazem mleczną tabliczkę. Pod szyldem nowej spółki o nazwie Las Vegan’s znajdą się produkty wegańskie z wykorzystaniem tylko naturalnych surowców pochodzących z rolnictwa ekologicznego.
W grudniu 2020 r. Las Vegan’s pozyskało w ramach kampanii crowdfundingowej 999 999 zł. Osiągnięty cel pozwoli na wdrożenie i promocję marki, poszerzenie oferty czekolad i produktów wegańskich oraz wprowadzenie rozwiązań ekologicznych w zakresie pakowania.
W ofercie marki mają pojawić się m.in. tabliczki wegańskiej czekolady w kartonowych kopertach wykonanych z surowca wytwarzanego z udziałem makulatury, czy owoce, orzechy, migdały i ziarno kakao w wegańskiej czekoladzie. Kartonowe torebki będą wykonane z surowca wytwarzanego z udziałem makulatury.
Tabliczki pochodzące z podwarszawskich Łomianek zostały już kilkukrotnie wyróżnione prestiżowymi medalami Academy of Chocolate Awards.
Beskid Chocolate
Beskid Chocolate to manufaktura czekolady, która znajduje się w miejscowości Węgierska Górka w Beskidzie Żywieckim na południu Polski. Dwa lata po stworzeniu manufaktury, jej twórcy otrzymali w Londynie „czekoladowe Oscary” za swoje wyroby. Są także laureatami konkursu, w którym ich tabliczki zdobyły 3 medale: Wenezuela Chuao 90% – srebro, Peru Satipo 100% – brąz i Wenezuela Caicara del Orinoco 50% – brąz.
Browar Tenczynek
Janusz Palikot to nie tylko były polityk, ale też przedsiębiorca, którego własnością jest Browar Tenczynek. W 2019 r. zainicjował zbiórkę crowdfundingową, by pozyskać 4,2 mln złotych na rozwój spółki-córki Tenczyńska Okovita oraz produkcję staropolskiej gorzałki i piwa premium. Planował umieszczenie w Browarze w Tenczynku pierwszej w Polsce instalacji do destylacji słodu i zbóż w celu produkcji okovity wedle receptur z XIX w. w sposób rzemieślniczy.
4 180 000 zł – tyle zebrała w zaledwie 36 dni Tenczyńska Okovita SA w zbiórce crowdfundingowej. Pozyskane środki przedsiębiorca przeznaczył na budowę wieży destylacyjnej (1 mln zł), opłatę akcyzy (2 mln zł), a pozostała część budżetu zainwestował w remonty (0,5 mln zł) i zakup beczek do starzenia piw (400 tys. zł).
Niespełna rok po zbiórce biznesmen zaprezentował rezultat przedsięwzięcia. To 7 destylatów pod marką Tenczyńska Okovita, powstałych na bazie ziemniaków, zbóż, a także piwa.
Mazurska Manufaktura Alkoholi
Mazurska Manufaktura Alkoholi tworzy alkohole z naturalnych składników. Przy produkcji korzysta m.in. z polskiego spirytusu pszeniczno-żytniego najwyższej jakości oraz krystalicznie czystej wody z własnego ujęcia na Mazurach. Z kolei filtracja odbywa się przy pomocy węgla drzewnego aktywowanego srebrem. Wódki i nalewki powstają w małych partiach, w oparciu o tradycyjne receptury.
Spółka ma swoją siedzibę w zabytkowym browarze Szczytno, gdzie powstawało legendarne na Warmii i Mazurach piwo Jurand. Jednym z długofalowych celów firmy jest rewitalizacja tego obiektu i wskrzeszenie Juranda.
W 2020 r. dzięki emisji prowadzonej na platformie CrowdConnect.pl Mazurska Manufaktura Alkoholi pozyskała 4.375.000 złotych, co jest rekordową kwotą w historii polskiego crowdfundingu. Jest to też maksymalna kwota, jaką może pozyskać firma w ramach obowiązujących przepisów o crowdfundingu.
Od pewnego czasu Mazurska Manufaktura planuje debiut na rynku NewConnect Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Wooden Story
Rodzinna manufaktura Wooden Story wysyła zabawki z drewna na cały świat.
Ma już za sobą długą historię. Już w latach 60. ubiegłego wieku rodzina wywarzała zabawki.
Jednak w pewnym momencie rynek zalały plastikowe zabawki. Właściciele firmy byli zmuszeni szukać nowych źródeł dochodu. Zajęli się wytwarzaniem drewnianych elementów do mebli. Kiedy w 2013 r. zaczęła wracać moda na zabawki z drewna, manufaktura powróciła do ich produkowania.
Wooden Story otrzymał nagrody dla zabawki roku, które przyznaje portal zabawkowicz.pl oraz nagrodę Must Have Łódź Design. Większość produkcji sprzedaje się poza granicami kraju: w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chile, Emiratach Arabskich, Japonii, Australii, Nowej Zelandii, czy Korei Południowej. W Europie Wooden Story ma również swoich fanów. Wracając za ocean, jakiś czas temu sieć obiegła wieść, że Kim Kardashian rozdawała je gościom podczas przyjęcia urodzinowego jednego ze swoich dzieci.
Nie wszyscy rzemieślnicy mają ambicje stworzenia wielkiego imperium. Jednocześnie każdy z nich chciałby móc, za co utrzymywać swoją rodzinę. Pocieszające jest jednak to, że każdy dobry produkt ma szansę się wybić. Od okazjonalnego straganu na jarmarku – do przynoszącego korzyści biznesu – nie musi być wcale tak daleko. Jak powiedział w jednym z wywiadów Janusz Palikot: – Żeby produkt zainteresował odbiorcę, albo miał powodzenie na zbiórce, musi wywoływać emocje. Rzemieślnicy mają dar do odwoływania się do ludzkich emocji, więc teoretycznie pierwszych krok mogą mieć już zrobiony.