Czy wiesz co wpisują w Google Twoi klienci? Sprawdzisz to za pomocą tych kroków

Dodane:

Adam Matysiak Adam Matysiak

Udostępnij:

Niezależnie od biznesu, ruch pozyskany z wyszukiwarek stanowi dużą część źródła ruchu na stronie. Na większości serwisów mieści się w okolicach 70%. Jak to sprawdzić? To proste. Ale jak się dowiedzieć jakie frazy wpisali odwiedzający, by znaleźć naszą stronę? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

Don’t be evil?

Od 2011 roku Google ukrywa słowa kluczowe, jakie wpisali odwiedzający, w imię prostego ustalania źródła ruchu na stronę. Prawdziwy powód wydaje się jednak inny. Co robimy jak nie wiemy jakie słowa kluczowe oraz frazy są skuteczne? Wykupujemy coraz więcej reklam AdWords i po omacku próbujemy zwiększyć liczbę odwiedzin serwisu.

Na szczęście jest sposób na to, jak dowiedzieć się jakie frazy są używane przez naszych klientów.

Search Console

Google Search Console jest narzędziem służącym m.in. do zgłaszania strony do indeksu wyszukiwarki, zarządzania mapą witryny oraz sprawdzenia czy na stronie internetowej nie ma błędnych linków.

Jakie kroki należy wykonać, by sprawdzić jakie zapytania zostały użyte by znaleźć daną stronę?

1. Wejść na stronę Search Console

2. Zalogować się na konto Google

3. Kliknąć czerwony przycisk „Dodaj”

4. Wpisać adres strony internetowej

5. Potwierdzić własność strony

  • Najprościej pobrać i wgrać na serwer plik weryfikacyjny
  • Innym prostym rozwiązaniem jest dodanie tagu HTML do strony głównej
  • Zalogować się do panelu Google Analytics
  • A jeśli używasz menedżera tagów Google (Google Tag Manager = GTM) to możesz skorzystać z niego

6. Po pomyślnej weryfikacji, otrzymujemy dostęp do panelu strony

7. W tym czasie strona została zgłoszona do indeksu Google’a (pierwsze zaindeksowanie strony nastąpi w ciągu 3 dni)

8. Po tym okresie wejdź do zakładki „Ruch związany z wyszukiwaniem” > „Analityka wyszukiwania”

(Kliknij w obrazek, aby powiększyć)

Analiza wyników

Po analizie źródła ruchu strony internetowej otrzymamy dostęp do zestawienia listy fraz, których wpisanie spowodowało wyświetlenie naszej strony w wynikach wyszukiwania przeglądarki.

Dostępne są 4 miary:

  • Kliknięcia – liczba wejść na stronę z danej frazy,
  • Wyświetlenia – liczba wyświetleń strony po wpisaniu danej frazy,
  • CTR (Click-Through Rate) – współczynnik liczby kliknięć do wszystkich wyświetleń dla konkretnej frazy,
  • Pozycja – średnia pozycja naszej strony na stronie wyszukiwania po wpisaniu konkretnej frazy.

Posiadając te dane możemy zacząć działać w celu usprawnienia pozycjonowania naszej strony.

1. Jeśli jakaś ogólna fraza generuje dużo wyświetleń, ale mało kliknięć (niski CTR) bądź nie udaje nam się uzyskać wysokiej pozycji, warto zastanowić się nad reklamami AdWords by przechwycić ruch na swoją stronę.

2. W tym samym przypadku warto podjąć działania SEO mające na celu podniesienie pozycji strony dla danej frazy, co wiązać się będzie ze zwiększeniem współczynnika CTR, a tym samym z większą liczbą odwiedzin. 

3. Jeżeli na zestawieniu brakuje 3-5 wyrazowych fraz, które powodowałyby wysoką pozycję i wysoki CTR to znak, że mamy złą strategię SEO… albo jej brak.

Brzmi skomplikowanie? Bez obaw. Tymi zagadnieniami zajmują się przede wszystkim specjaliści SEO. Warto jednak wiedzieć jakie frazy prowadzą na naszą stronę by móc samodzielnie wyciągać wnioski.

Słowa kluczowe w Google Analytics

Cała ta operacja nie byłaby niezbędna (choć oczywiście zawsze warto dodać swoją stronę do Search Console), gdyby słowa kluczowe były dostępne w Google Analytics. Jak wspomniałem na początku, od 6 lat dostajemy enigmatyczną informację (not provided) zamiast prawdziwych słów kluczowych. Informację o tym można znaleźć w zakładce „Pozyskiwanie” > „Cały ruch” > „Kanały” i wybrać „Organic search”.

(Kliknij w obrazek, aby powiększyć)

Warto zauważyć, że ruch z innych wyszukiwarek (np. bing) w części generuje słowa kluczowe, ale jako że najczęściej ruch z Google stanowi około 99%, nie mamy wglądu do większości słów kluczowych.

By mieć podgląd słów kluczowych w Google Analytics, należy połączyć tę usługę z Search Console. Jak to zrobić?

1. Wybrać zakładkę „Pozyskiwanie” > „Search Console” > „Zapytania”

2. Kliknąć na przycisk „Skonfiguruj udostępnianie danych Search Console”

3. Na dole formularza kliknąć przycisk „Dostosuj Search Console”

4. Kliknąć link „Edytuj”

5. Zostaniemy przeniesieni do Search Console. Wybierz swoją witrynę i kliknij „Zapisz”

6. Potwierdź operację

7. Wróć do Google Analytics i wybierz zakładkę z kroku numer 1

Pełna synchronizacja danych trwa z reguły jeden dzień. Warto poczekać. Powyższe działania spowodują, że dostęp do słów kluczowych będzie zawsze pod ręką w trakcie analiz danych w Google Analytics. A co jeśli chcesz mieć te dane w dowolnej postaci na swojej stronie internetowej w panelu administracyjnym? Nie ma sprawy. Przygotowaliśmy się i na tę okazję.

Podsumowanie

Dzięki wiedzy jak w łatwy sposób uzyskać dostęp do fraz wpisywanych przez osoby odwiedzające naszą stronę wiemy, jak najlepiej zaplanować działania związane z pozycjonowaniem i reklamą sponsorowaną. Najlepsze rezultaty osiągniemy, gdy zwrócimy się do agencji specjalizującej się w marketingu internetowym, a w szczególności w SEO. Ale niech ich działania nie będą dla Ciebie czarną magią! Teraz już wiesz jak Twoi klienci Cię znajdują. Wykorzystaj to!

Adam Matysiak

CEO/CTO w HighSolutions

Zarządza całym działem IT w firmie. To dzięki niemu zapewniamy najwyższą jakość naszych rozwiązań oraz zadowolenie klientów. Adam interesuje się najnowszymi trendami w technologii webowej, a w wolnej chwili uwielbia biegać i podróżować.