Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok.
Na zdjęciu: od lewej Dariusz Nawojczyk i Jacek Maciak, założyciele Salesbooka
Nowy paradygmat sprzedaży
Często powtarzamy, że to COVID zmienia otaczającą nas rzeczywistość, ale de facto on jest tylko katalizatorem przemian, które były nieuchronne. To raczej nowe technologie same w sobie zmieniły nasz kontekst społeczny i biznesowy, rzucając jaśniejsze światło na to, jak coś możemy zrobić lepiej, wygodniej i skuteczniej.
W sprzedaży konsultatywnej, czyli takiej gdzie wymagany jest kontakt doradcy z klientem, przez długi czas takie podejście nie było standardem i w pewien sposób wszyscy się z tym godzili. Aż w końcu coś pękło i firmy powiedziały: hej, chcemy też usprawnić ten obszar, chcemy dać naszym potencjalnym klientom ponadprzeciętną jakość spotkania handlowego, chcemy wiedzieć, co się podczas niego wydarzyło i zmierzyć jego jakość.
Salesbook właśnie na takie potrzeby odpowiada, więc ostatni rok był dla nas czasem aktywnego pozyskiwania nowych klientów. Nasze portfolio zwiększyło się o 60%, co finalnie przełożyło się na ponad dwukrotny wzrost przychodów. Pozyskiwaliśmy firmy z różnych branż: energetycznej, motoryzacyjnej czy finansowej, pomagając im zwiększyć efektywność konwersji spotkania handlowego średnio o około 53%.
Finalnie możemy się pochwalić, że w gronie naszych klientów są dziś takie marki jak Orange, PGE czy Unum.
Najlepsze narzędzie z kategorii Sales Enablement
Salesbook jest produktem typu all-in-one. Obok klasycznego systemu CRM daje działom sprzedaży zestaw narzędzi, które pozwalają wzmocnić cały proces. Znajdziemy tu więc funkcje atrakcyjnego prezentowania produktu, badania potrzeb klienta, konfigurowania oferty w trakcie spotkania, podpisywania umów czy wreszcie pełną automatyzację przebiegu obsługi leada połączoną z zaawansowaną analityką.
Z tak zaprezentowaną ofertą produktową pojechaliśmy do Londynu na jedne z największych targów narzędzi sprzedażowych na świecie – Sales Innovation Expo. Mieliśmy tam okazję zweryfikować nasz produkt na tle konkurencji, nie tylko poprzez obserwację innych rozwiązań, ale również przez udział w konkursie na najlepsze narzędzie z kategorii Sales Enablement. W głosowaniu uczestników konferencji (ponad 4 tyś. osób) Salesbook zajął pierwsze miejsce.
Warto dodać, że rok wcześniej zostaliśmy docenieni przez UiPath jako najlepsze narzędzie automatyzujące proces sprzedaży i otrzymaliśmy tytuł najlepszego scaleupu w konkursie UiPath Automation Awards.
Inwestycja w organizację
Salesbook to oczywiście ludzie, którzy go tworzą, więc rok 2021 to również okres naszego skupienia na procesach wewnętrznych. Od zawsze chcieliśmy być organizacją, w której kreatywne podejście startupowe jest balansowane przez harmonię przejrzystych procedur, w ramach których ludzie odnajdują radość z wykonywanej pracy.
Wdrożyliśmy więc wiele programów wewnętrznych związanych np. z onboardingiem, komunikacją i obsługą klienta, które pozwoliły nam na stosunkowo łatwe skalowanie zespołu. Ten zaś powiększył się o 30%, a do Salesbooka dołączyli specjaliści od sprzedaży, rozwoju aplikacji czy zarządzania projektami.
Jako anegdotę możemy podać fakt, że dzięki wykorzystywaniu strategii najlepszych praktyk, które stosujemy przy wdrażaniu nowych pracowników, jeden z naszych specjalistów ds. wsparcia sprzedaży zamknął umowę w czwartym dniu pracy. Czekamy, aż ktoś pobije ten rekord.
Nowa runda i ambicje związane z rokiem 2022
Warto podkreślić, że cały rok 2021 Salesbook funkcjonował w trybie organicznym, czyli finansował wszelkie działania ze środków własnych. Niemniej trwały w tym czasie rozmowy z wieloma inwestorami zmierzające do pozyskania środków na przyspieszenie rozwoju. W Q4 udało się nam podpisać term sheet, a końcówka roku związała nas ściśle z negocjacjami nowej umowy inwestycyjnej. Udało się nam ją podpisać w połowie stycznia z funduszem Level2.
Nasze plany na rok 2022 są bardzo klarowne – efektywnie wykorzystać pozyskane środki na rozwój w dwóch kierunkach: wejścia na rynki zagraniczne (głównie UK i US) oraz przystosowania naszego produktu do nowych wertykałów, takich jak HR, produkcja czy ICT.
–
Autor: Dariusz Nawojczyk, CMO & Member of the Management Board Salesbook