Fundusze VC wspierają ekspresowe dostawy

Dodane: 13.10.2021

Informacja prasowa

Udostępnij:

Inwestorzy starają się uszczknąć dla siebie kawałek z rynku FMCG. Szansą na to są inwestycje w startupy oferujące zakupy w aplikacji z dostawą do klienta w ciągu kwadransa. W Europie działa ich już kilkanaście, w Polsce kilka.

Najdłużej, bo od 2015 roku, działa na rynku turecki Getir, który w ciągu ostatnich dwóch lat uzyskał od inwestorów łącznie miliard dolarów. Obecnie oferuje on swoje usługi w ponad 40 miastach w Turcji i 5 krajach Europy Zachodniej (Wielka Brytania, Holandia, Niemcy, Francja, Hiszpania). Niemiecki Gorillas, który powstał w maju 2020 r. w Berlinie i zebrał dotychczas „tylko” nieco ponad 335 milionów dolarów, oferuje swoje usługi już w 60 europejskich miastach.

W ostatnim czasie sprzedaż w tym modelu próbują wdrażać też sieci handlowe. W Polsce potwierdziła to już Biedronka, która we współpracy z Glovo uruchomić ma dostawy ekspresowe w największych miastach od 15 października. W ostatnich dniach również Żabka potwierdziła, że wkrótce wystartuje z taką usługą.

W Warszawie dostawę podstawowych zakupów w ciągu kilkunastu minut oferują już trzy aplikacje. Jedną z nich jest JOKR, który wystartował na początku maja. Działa on też w kilku krajach Europy i Ameryki Południowej oraz w Stanach Zjednoczonych. Dwa pozostałe to Swyft i Lisek.

– Zainwestowaliśmy w JOKR w pierwszej połowie 2021 r. po blisko dwuletniej obserwacji tej kategorii startupów – mówi Marcin Kurek z Market One Capital. – Brakowało u nas, podobnie zresztą jak w krajach skandynawskich i na Bałkanach, silnego gracza w tym segmencie. JOKR pokazał, że działa dynamicznie. W ciągu kilku tygodni jego dark stores objęły zasięgiem dostaw kolejne dzielnice Warszawy. Efektywność działania wynika nie tylko z samego konceptu „sklepików osiedlowych”, ale przede wszystkim doświadczonego zespołu – dodaje.

Wśród współzałożycieli JOKR jest Piotr Lagowski, odpowiedzialny za rozwój firmy w Europie Środkowej i Afryce, który wcześniej zaangażowany był w przedsięwzięcia takie jak Foodpanda (Delivery Hero), Quandoo czy WeWork. Potencjał i zaufanie inwestorów do modelu biznesowego tego startupu pokazuje dobitnie to, że zaledwie w 3 miesiące od startu JOKR pozyskał rundę A w wysokości 170 mln dolarów. Obok Market One Capital, zainwestowały w niego między innymi fundusze: SoftBank, Tiger Global oraz HV Capital.

Dzięki bieżącej analizie zamówień JOKR może elastycznie reagować na zmiany preferencji klientów. Oferta produktów jest dostosowywana nie tylko szybko, ale też z uwzględnieniem lokalnych preferencji. W tę koncepcję wpisuje się też współpraca z lokalnymi producentami, których klienci dobrze znają, choćby z popularną w danej dzielnicy piekarnią.

– Inwestycje w ekspresowe dostawy produktów spożywczych i chemii domowej mają duży potencjał. W ostatnich latach rośnie odsetek kupujących przez internet produkty z tej kategorii, a szybkość dostawy jest jednym z kluczowych czynników skłaniających do zakupów online – wyjaśnia ekspert Market One Capital.