GreenWay i Mazda zbudują w Polsce stacje ładowania samochodów elektrycznych

greenway i mazda zbuduja w polsce stacje ladowania samochodow elektrycznych
Udostępnij:
Samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze. Praktycznie każda marka samochodowa posiada już w swojej ofercie elektryki. Jednak wciąż jednym z głównych argumentów przeciwników elektromobilności jest brak infrastruktury. Tymczasem nad Wisłą powstają nowe punkty ładowania. Najnowsze staną w efekcie podpisanej umowy GreenWay z Mazdą.

Według statystyk pod koniec 2019 roku po polskich drogach jeździło 7,9 tys. samochodów elektrycznych (60 proc. elektryków i 40 proc hybryd). Patrząc na działania koncernów samochodowych w obszarze elektromobilności liczby te z pewnością już są zdecydowanie większe. Poza tym przybywa autorskich projektów, a o konwersji samochodów spalinowych na elektryczne mówi się coraz więcej.

Podczas gdy trwa elektryczna rewolucja na naszych drogach, wciąż można usłyszeć głosy, że choć elektryki to dobry pomysł, to wciąż brakuje nam infrastruktury. Wiele osób nie rozważa kupna takiego samochodu z powodu obawy, że nie będzie miało gdzie naładować takiego pojazdu. Tymczasem okazuje się, że w Polsce powstaje coraz więcej tego typu punktów. Natomiast najnowsze ładowarki już niebawem postawi GreenWay przy współpracy z Mazdą.

Umowa o współpracy obu firm została podpisana w lutym tego roku. Na jej podstawie strony podejmą współpracę w zakresie sprzedaży, instalacji i zarządzania ładowarkami aut elektrycznych. W efekcie w ciągu najbliższych dwóch lat pojawią się nowe punkty ładowania przy salonach Mazdy w Polsce, przy czym część stacji będzie ogólnodostępna (nie tylko dla klientów Mazdy). Oprócz dostarczenia ładowarek i ich instalacji, GreenWay zajmie się także niezbędnymi dla takich urządzeń uzgodnieniami z Urzędem Dozoru Technicznego.

– Współpraca z dealerami samochodowymi jest naturalnym kierunkiem rozwoju naszej oferty dla biznesu. Dealerzy potrzebują stacji ładowania jeśli oferują modele elektryczne, jednak instalacja, obsługa techniczna i zarządzanie ładowarkami może być dla nich utrudnieniem. Nie jest to podstawowa ich działalność, wiąże się także z angażowaniem dodatkowych zasobów ludzkich oraz inwestowaniem w niezbędne narzędzia. Wychodzimy naprzeciw tym potrzebom zapewniając obsługę tych procesów i wspierając naszych klientów w pełnieniu obowiązków operatorów stacji ładowania – powiedział w oficjalnym komunikacie Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska.

Firma GreenWay zadeklarowała się, że będzie zarządzać stacjami oraz obsługiwać użytkowników końcowych na rzecz Mazdy. Poza tym Mazda kupi od GreenWay ładowarki domowe dla właścicieli elektrycznych Mazd. Urządzenia te będą przekazywane klientom wraz z zakupem Mazdy MX-30 z limitowanej serii First Edition. GreenWay będzie również instalować urządzenia w domach klientów.

– Cieszymy się, że nasze pierwsze kroki przy wprowadzaniu elektrycznej Mazdy MX-30 będziemy stawiać z partnerem, który ma w Polsce największe doświadczenie w zakresie instalacji i obsługi stacji ładowania. Nasza sieć dealerska zmienia się zgodnie z najnowszymi trendami w motoryzacji, a elektromobilność wymaga też zmiany przyzwyczajeń i dotychczasowych zachowań klienta. Posiadanie domowego wallboxa jest, według nas, warunkiem koniecznym do osiągnięcia pełnej satysfakcji z korzystania z samochodu elektrycznego na co dzień – powiedział Rafał Badowski, Dyrektor Aftersales and Customer Experience w Mazda Motor Poland.

Dodatkowo Mazda oraz GreenWay będzie oferować właścicielom elektrycznych Mazd karty przedpłacone, dzięki którym będzie można ładować samochody w całej sieci GreenWay.

Infrastruktura dla elektryków rośnie

Nie tylko Mazda i GreenWay myśli o rozbudowie infrastruktury pod samochody elektryczne. Polska mapa stacji ładowania z każdym rokiem jest coraz bardziej rozwinięta. Przypomnijmy, że w lutym tego roku Volkswagen Group Polska oraz PGE Nowa Energia podpisali umowę w ramach, której oba podmioty podejmą się wspólnie budowy ogólnodostępnych stacji ładowania.

Podobnie jak w przypadku Mazdy punkty te staną przy salonach sprzedaży samochodów marek należących do Volkswagen Group Polska. Zaplanowane 300 nowych punktów ładowania ma powstać w ciągu najbliższych dwóch lat.

– Koncern Volkswagen zdecydowanie inwestuje w elektromobilność. Jesteśmy przekonani, że przyszłość należy do samochodów elektrycznych. Nie tylko ze względu na środowisko i zmiany klimatyczne, ale także dlatego, że samochody elektryczne są po prostu lepsze. Już dziś w ofercie w Polsce mamy auta elektryczne w niemal wszystkich segmentach rynku. W tym roku ich gama zostanie podwojona. Wraz z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych na drogach, w parze musi iść dynamiczny rozwój infrastruktury – powiedział Wolf Stefan Specht, Prezes Zarządu Volkswagen Group Polska.

Natomiast Paweł Śliwa, wiceprezes zarządu ds. innowacji PGE Polskiej Grupy Energetycznej, przy okazji ogłaszania zawartej umowy podkreślił, że PGE jest pierwszym w Polsce operatorem, którego stacje ładowania samochodów elektrycznych są w 100 proc. zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

Jak widać branża związana z elektromobilnością zdaje sobie sprawę z tego, że wciąż mamy za mało punktów ładowania i cały czas działa, by ten problem rozwiązać. Początek 2020 roku obfituje w dobre wiadomości w tym obszarze. Również Porsche w lutym tego roku oficjalnie podało, że rozpoczyna budowę największej stacji ładowania w Europie, która stanie w środkowych Niemczech. Wygląda na to, że ten rok znacząco wpłynie na zieloną rewolucję naszych dróg.