Mikrohub Wrocław ograniczy ruch aut dostawczych w centrum miasta – Paweł Raja (URVIS.BIKE)

Dodane:

Przemysław Zieliński Przemysław Zieliński

Mikrohub Wrocław ograniczy ruch aut dostawczych w centrum miasta – Paweł Raja (URVIS.BIKE)

Udostępnij:

Parę dni temu pisaliśmy o Mikrohubie Wrocław, czyli miejskiej inicjatywie kilku środowisk na rzecz stworzenia małego centrum przeładunkowego. O więcej szczegółów poprosiliśmy jednego z inicjatorów przedsięwzięcia. Paweł Raja z URVIS.BIKE uchyla rąbka tajemnicy odnośnie trwających prac.
Czytaj więcej : Z dostawczaka na rower cargo: powstaje Mikrohub Wrocław

Czemu akurat Wrocław? Przede wszystkim dzięki zaangażowaniu wielu różnych stron, które podjęły się dialogu i wspólnie przez wiele miesięcy wypracowały jednolite podejście. To wspólna inicjatywa profesor Mai Kiby-Janiak z Uniwersytetu Ekonomicznego przy współpracy pracowników Urzędu Miejskiego, Wrocławskich Inwestycji oraz Interparking Polska.

Mikrocentrum przeładunkowe na terenie parkingu podziemnego Narodowego Forum Muzyki, zwane potocznie Mikrohubem Wrocław jest pierwszym tego typu projektem w Polsce (jeśli nie w Europie). W innych miastach również prowadzone są rozmowy dotyczące hubów. Można to łączyć z powstawaniem Stref Czystego Transportu oraz polityką miast, dążących do ograniczenia ruchu samochodów w swoich ścisłych centrach czy historycznych częściach.

Dzięki hubowi, Wrocław ograniczy ruch aut dostawczych w centrum miasta – a w związku z tym zmniejszy się hałas, zanieczyszczenie oraz niepotrzebne zagęszczenie dotykające ciasnych ulic, okalających historyczną część stolicy Dolnego Śląska.

Podczas dwudniowej konferencji w Gdańsku Urban Mobility Flow Summit (20-21 listopada) odbędzie się panel dotyczący hubów przeładunkowych. To wtedy przedstawimy case study z różnych części świata. Będzie to najlepsza okazja, aby dowiedzieć się o efektywności podobnych inicjatyw.

Obecnie prowadzone są badania wśród firm, które chciałyby dołączyć do Hubu lub też mogą wykorzystać tę bardziej mobilną formę dostarczania przesyłek. Z punktu widzenia takich firm, wjazd do historycznych centrów miast jest utrudniony. Jeśli magistrat umożliwia wjazd samochodów dostawczych do nich, to dzieje się to wyłącznie w określonych godzinach. Dlatego firmy, które wymagają dostaw w godzinach niestandardowych na pewno skorzystają z funkcjonowania Hubu.

Działaniu hubu nie przeszkodzą trudne warunki pogodowe, jak deszcz czy śnieg. To dlatego, że hub będzie mieścił się na parkingu podziemnym Narodowego Forum Muzyki, z którego do historycznego centrum miasta jest zaledwie kilkaset metrów.

Hub powstanie jeszcze w tym roku niezależnie od przeszkód. To się wydarzy! A to znaczy więcej niż “uda się”, gdyż „uda się” zostawia przestrzeń na wydarzenia przypadkowe.

Czytaj także: