Startup Hyper Poland opracował projekty dwóch pojazdów przyszłości. Pierwszy to znany wszystkim hyperloop, czyli pojazd, który porusza się w kapsule próżniowej, a w ruch wprawia go siła magnetyczna. Ten pojazd docelowo będzie mógł rozpędzać się nawet do ponad 1000 km/h. Natomiast lewitujący pojazd typu magrail, którego testy niebawem mają się rozpocząć, to pojazd, który porusza się na poduszce magnetycznej, jednak nie jest zamknięty w tubie, a porusza się po specjalnym torze, podobnym do torów kolejowych. Ten drugi pojazd nie porusza się tak szybko jak hyperloop, jednak 300 – 400 km/h i tak robi wrażenie.
Przemek Paczos, CFO Hyper Poland, w rozmowie z Businessinsider przyznał, że twórcy rozwiązania doszli do wniosku, że rynek nie jest jeszcze gotowy na hyperloopa, a siły startupu są jeszcze nie wystarczające, by w tym momencie realizować ten projekt (co nie znaczy, że startup porzuca ten projekt). Dlatego postawili na nowe rozwiązanie, czyli magrail, który może zastąpić tradycyjne pociągi i zrewolucjonizować branżę kolejową w Polsce i na świecie. Dzięki temu, że pojazd poruszając się nie dotyka podłoża, rozwiązanie jest zdecydowanie tańsze od tradycyjnej kolei, bo nie eksploatuje torów. Co najważniejsze to rozwiązanie można wprowadzić po odpowiednim dostosowaniu istniejącej już infrastruktury kolejowej.
W planach Hyper Poland jest modernizacja obecnych torów kolejowych w taki sposób, aby mogły się po nich poruszać zarówno tradycyjne pociągi, jak i lewitujące pojazdy. 20 października firma zaprezentuje prototyp nowoczesnego pociągu magnetycznego w skali 1:5. Jednocześnie Przemek Paczos poinformował, że startup zdobył grant w wysokości 16,5 miliona złotych od NCBR, który pozwoli mu stworzyć pełnowymiarowy tor i prototyp pojazdu. Ma do tego dojść w ciągu najbliższych 3 lat.
– Dzięki dofinansowaniu znacząco zostaną przyspieszone prace B+R niezbędne do rozwoju technologii kolei magnetycznej typu hyperloop. Będziemy w stanie zbudować pełnowymiarowy tor testowy. Ponadto zakupimy niezbędny sprzęt oraz powiększymy nasz zespół o wybitnych specjalistów. Dotacja z NCBRu umożliwi nam zakończenie prac badawczo-rozwojowych napędu i zawieszenia systemu magrail oraz przejście do certyfikacji i wdrożeń pilotażowych – mówił Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.
Hyper Poland i Elon Musk
Wszystko zaczęło się od Elona Muska, który ogłosił konkurs na wykonanie projektu i prototypu tej technologii. Nad konceptem pracują grupy inżynierów z całego świata, w tym reprezentanci Polski, skupieni w ramach grupy Hyper Poland.
– Kiedy w czerwcu 2015 r. Elon Musk ogłosił konkurs na projekt piątego środka transportu: HYPERLOOP POD, postanowiliśmy podjąć wyzwanie. Mieliśmy świadomość, ze porywamy się z motyką na słońce. Do konkursu zgłosiło się 1200 drużyn z całego świata. Wiele z nich mogło liczyć na wsparcie sponsorów i bogatych Uniwersytetów. My mogliśmy liczyć na własne pomysły i zapał do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Stworzyliśmy oryginalny projekt supernowoczesnej kapsuły z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań i udało się! – mówił w 2016 roku Krzysztof Tabiszewski, lider grupy Hyper Poland.
Projekt zdobył wiele nagród i odbił się szerokim echem w środowisku. Nowy projekt twórców hyperloop, który być może już za 5 lat będzie miał szansę wjechać na polskie tory, może zrewolucjonizować transport kolejowy.