W ostatniej audycji Firmament na antenie Radia 357 udział wzięli:
- Piotr Sadowski, współzałożyciel startupu Webankieta,
- Monika Smulewicz, założycielka akademii HR na Szpilkach, wykładowczynia Uniwersytetu Warszawskiego,
- Jarek Szulski, nauczyciel w Liceum Artes Liberales, współtwórca Akademii Psychologii Przywództwa na Politechnice Warszawskiej,
- Alek Tarkowski, socjolog, prezes Centrum Cyfrowego, koordynator polskiego oddziału Creative Commons, badacz społeczeństwa cyfrowego,
- Borys Musielak, założyciel funduszu SMOK Ventures.
Budowanie relacji, której podstawą jest szacunek do drugiej osoby nie jest łatwym wyzwaniem. O tym z gośćmi rozmawiał Jarosław Sroka, koordynator projektu InCredibles Sebastiana Kulczyka.
Jak powinna wyglądać partnerska współpraca?
Rozmowa zaczęła się od kwestii poczucia własnej wartości. Piotr Sadowski zwrócił uwagę, że im gorszą mamy o sobie opinię, tym ciężej nam przyjąć krytyczne uwagi płynące ze strony innych osób. Odbieramy je jako atak. Jednak doskonalenie się w danej dziedzinie, tzn. nabywanie nowych umiejętności musi wiązać się z ocenianiem.
Monika Smulewicz, włączając się do rozmowy, powiedziała, że miarą skuteczności feedbacku, jest osiągnięcie zamierzonego celu. Uwagi muszą być przekazywane tak, by nie urazić drugiej osoby. Wtedy mamy większą szansę, że ta osoba będzie lepiej w przyszłości wykonywała dane polecenia. Obniżanie czyjegoś poczucia własnej wartości nie sprzyja budowaniu partnerskich relacji, a problem ten spotykany jest już w najmłodszych latach.
– Wracamy do domu i dostajemy informację, co nasze dziecko dostało w szkole. Słyszymy, że 4, a po chwili pytamy, dlaczego nie 5. A co Zosia dostała? I tak się rujnuje poczucie własnej wartości. Im idziemy dalej, tym jest jeszcze gorzej. Później trafiamy do pracy, gdzie jesteśmy uzbrojeni w pewien pancerz, by odpierać negatywne informacje, które otrzymujemy. Szef prezentuje nam swoją perspektywę odbioru tego, co zrobiliśmy. Mówimy, że szef krytykuje, wchodzimy na gowork.pl i wylewamy wszystkie ścieki i bagna, bo nie potrafimy ze sobą rozmawiać – powiedziała Monika Smulewicz.
Komunikacja w dobie rewolucji internetowej
W ostatnich latach rozwinęła się praca zdalna. Na antenie rozmawiano o różnicy między feedbackiem przekazywanym w formie wiadomości internetowej, a komunikatem werbalnym w fizycznym miejscu pracy. Alek Tarnowski podzielił się informacją, że prowadzi nową organizację funkcjonującą w modelu pracy zdalnej.
Zdaniem socjologa, feedback w takim środowisku musi być bardzo intencjonalny. Kiedy zespół pracowników przebywa w jednym fizycznym miejscu, łatwiej w naturalny sposób przekazać nasze oczekiwania względem kogoś.
Inaczej wygląda prośba przekazana w cztery oczy, a inaczej poprzez komunikat na czacie. Według Tarnowskiego, druga forma przekazu z większym prawdopodobieństwem zostanie odebrana jako niepokojący sygnał.
Jak odmawiać współpracy?
Bartosz Musielak przyznał, że jego praca z prowadzeniem własnego funduszu często wiąże się z przekazywaniem przedsiębiorcom negatywnych wiadomości. Podkreślił też, że feedback musi być tak skonstruowany, by w rzeczowy sposób przedstawiał niedoskonałości i mankamenty danego startupu, a także wskazywał, co można poprawić.
Najgorszy sposób weryfikacji cudzych kompetencji to uleganie antypatii w stosunku do drugiego człowieka. Np. odsyłanie zespołu by pokazał wyniki sprzedaży jako dowód ewentualnej skuteczności jest wyraźnym sygnałem, że w dany zespół nie wierzymy.
Jest to jednak wyłącznie ominięcie problemu, gdyż taka komunikacja na dłuższą metę nie wnosi nic wartościowego dla przedsiębiorcy. Powinniśmy nauczyć się przekazywania prawdziwych przyczyn odmowy współpracy.
Więcej ciekawych informacji o budowaniu efektywnej współpracy dowiecie się słuchając najnowszego podcastu.
Zachęcamy również do wysłuchania innych audycji Firmament na YouTubie i Spotify.