– Dobrze przygotowany pitch deck to kluczowy element skutecznego pozyskania inwestycji dla startupu. Dlatego warto przestrzegać pewnych zasad przy jego tworzeniu. Analiza prezentacji inwestorskich wykonana przez PFR Ventures ujawniła kilka interesujących faktów – napisała we wstępie do raportu Eliza Kruczkowska, dyrektorka Departamentu Rozwoju Innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju.
Charakterystyka startupów
Raport opracowany przez PFR Ventures zawiera nie tylko analizę struktury, formy i treści 131 wziętych pod uwagę pitch decków. Zawiera również informacje o finansowaniu pozyskanym przez startupy oraz modelach biznesowych i sektorach, w których działają startupy, posługujące się analizowanymi prezentacjami inwestorskimi.
Od tych informacji zacznijmy.
Finansowanie – planowane i pozyskane
Łączna kwota, którą analizowane startupy planowały pozyskać, wyniosła 1,5 mld złotych. Finalnie ów spółkom udało się zebrać nieco mniej kapitału, bo 1 mld złotych.
Trzy najpopularniejsze modele biznesowe i sektory
Jednemu startupowi może było przypisać więcej niż jeden model biznesowy lub sektor, stąd całość nie sumuje się do 131.
Modele biznesowe
- Subscription / SaaS – 83 startupy
- Manufacturing / Hardware – 28 startupów
- Commission / Marketplace – 26
Sektory
- Data & Analytics – 25 startupów
- Health – 21 startupów
- IT / Internet Services – 19 startupów
Format i objętość
Kluczowa z punktu widzenia pitch decka jest jego objętość i forma.
Przyjęło się, że pitch deck powinien mieć formę zamkniętej prezentacji PDF z maksymalnie 12 slajdami. Ale jakie w rzeczywistości pitch decki otrzymało PFR Ventures? Większość z nich to faktycznie były PDFy ze slajdami – mowa o 128 prezentacjach. A co z pozostałymi?
Ich twórcy zdecydowali się na trzy inne rodzaje plików:
- Plik tekstowy na 4 stronach A4 – 1 prezentacja
- Onepager – 2 prezentacje
- Otwarty plik PPT – 3 prezentacje
- Prezentacja pomysłu
Na jednym z pierwszych slajdów pitch decku powinny znaleźć się informacje o problemie i rozwiązaniu, tak żeby inwestorzy od razu mogli zrozumieć ideę stojącą za startupem. Czy founderom udawało się osiągnąć ten cel? W większości przypadków tak.
Co zwracało uwagę analityków?
W raporcie przygotowanym przez PFR Ventures możemy znaleźć slajd zatytułowany „Michałki”, a w nim informacje, które zainteresowały zespół analityków.
Jak prezentować swoje pomysły przed VC?
Na kilka dni przed premierą omawianego raportu PFR Venture, Google for Startups i Huge Thing zorganizowali serię webinarów, podczas których uczestnicy mogli poznać kryteria, którymi fundusze VC kierują się w procesie oceny pitch decków.
Jeden z takich webinarów poprowadziła Magdy Posluszny z Lakestar, a tematem jej wystąpienia było: „Jak prezentować swoje pomysły przed VC?”.
Wystąpienie dostępne jest poniżej.
Pełen raport „Analiza prezentacji inwestorskich polskich startupów” od PFR Ventures dostępny jest tutaj.