Jak zarządzać startupem, który rośnie? 3 wskazówki od Packhelp

Dodane:

Aleksandra Owczarek Aleksandra Owczarek

packhelp founders

Udostępnij:

Zakładając startup, rzadko myśli się o jego długofalowej strategii. Profesjonalizacja zarządzania przychodzi zwykle wraz z kolejnymi rundami finansowania i ugruntowaniem pozycji rynkowej. Często wymusza ją również skala organizacji, czy liczba zatrudnionych pracowników, o których czas i umiejętności należy zadbać. Jak to wygląda w praktyce?

Pierwsze kroki ku profesjonalizacji zarządzania

Punktem wyjściowym w wielu startupach jest zazwyczaj bardzo płaska struktura, która wynika z bliskich relacji pomiędzy założycielami. Bardzo często stanowią oni grupę znajomych o komplementarnych umiejętnościach. W pewnym momencie do organizacji zaczynają dołączać nowe osoby, które nie są nawet pośrednio związane z założycielami czy członkami startupu. To pierwszy sygnał nadchodzących zmian.

Największym wyzwaniem dla startupów na tym etapie rozwoju staje się zbudowanie struktur w taki sposób, żeby uniknąć wąskich gardeł, czyli sytuacji, w których decyzyjność spoczywa na jednej osobie, która nie jest w stanie efektywnie zarządzać skalą działań. Odpowiedzią na to często bywa stworzenie sztucznej hierarchii, która nie wpisuje się w kulturę organizacyjną firmy. Gdzie w takiej sytuacji leży złoty środek

Packhelp rozwiązał ten problem, decydując się na stworzenie middle managementu, który miał na celu odciążyć założycieli i zwiększyć przepustowość decyzyjności. Pozostawiono jednak dużą dowolność w kwestii wewnętrznej organizacji zespołów, dzięki czemu upoważniono ludzi do szukania własnej drogi i własnego stylu zarządzania.

CFO, czyli po co w startupie osoba zarządzająca pieniędzmi

Kolejnym czynnikiem znacząco wpływającym na profesjonalizację zarządzania w startupach są pozyskiwane rundy finansowania, które przekładają się na szybsze tempo rozwoju, wzrost zatrudnień i tworzenie nowych polityk i procesów. To moment, w którym startup zyskuje nie tylko środki, ale również zewnętrznych interesariuszy, a im większy kapitał tym większa odpowiedzialność za wydawane środki,

Mając do dyspozycji dużo środków łatwo jest przeinwestować i wydać je nieefektywnie, a przecież nie o to chodzi. Ponadto dochodzi odpowiedzialność za zwiększającą się liczbę pracowników, stąd też większy nacisk na bardziej profesjonalne zarządzanie pieniędzmi. Tym właśnie zajmuje się CFO – Chief Financial Officer. Jak to wygląda w praktyce?

Stanowisko CFO pojawiło się w Packhelp na prośbę inwestorów w 2019 roku. Startup zamknął 3. rundę finansowania w wysokości 37,9 mln zł od grupy inwestorów, którym przewodzi fundusz White Star Capital i miał pod swoimi skrzydłami 80 osób. Stanowisko CFO było kluczowe z perspektywy budowania nowego podejścia do managementu, który po raz pierwszy rozszerzył się poza grupę założycieli. Od początku piastuje je Marek Cieszko.

Strategia – kim jesteśmy i dokąd zmierzamy?

Kolejnym krokiem milowym w rozwoju startupów jest stworzenie działu zajmującego się budowaniem długofalowej strategii firmy w oparciu o dane i trendy rynkowe. Świeże spojrzenie na obecne i potencjalne kierunki wzrostu w oparciu o pogłębione analizy rynku i konkurencji, są dla firmy osiągającej pewną wielkość niezbędne, żeby konkurować na międzynarodowym rynku. Przemyślana strategia pomaga skupić zasoby w najbardziej obiecujących obszarach oraz zwiększając szansę na osiągnięcie zakładanych wyników.

Podobnie jak 3. Runda finansowania przyniosła rolę CFO, 4. Podyktowała potrzebę wytyczania celów, a w tym kluczową rolę gra długofalowa strategia firmy. W lutym zespół Packhelp powiększył się o dział strategii pod kierownictwem Artura Stańczuka, który wcześniej sprawował rolę Senior Managera w Bain&Company.

Chief of Staff w startupowym świecie

Wraz z rozwojem startup staje się scaleupem, a to często wyzwanie dla kultury organizacyjnej firmy. Nowe rundy finansowania, zagraniczne ekspansje i zwiększająca się kadra managerska to sytuacje, które zaburzają równowagę i mogą wymagać wsparcia profesjonalistów specjalizujących się w zarządzaniu zmianą, takich jak Chief of Staff.

W europejskim ekosystemie startupowym stanowisko Chief of Staff jest jeszcze nowością i w zależności od interpretacji startupu, może przyjąć różne formy, od asystowania do bycia prawą ręką CEO. Rola ta ma za zadanie wspierać kadrę kierowniczą poprzez zarządzanie strategicznymi procesami planowania całej organizacji. Do jej obowiązków należy m.in. monitorowanie przepływu informacji pomiędzy osobami decyzyjnymi, organizowanie kadry kierowniczej, a także pomoc w terminowej realizacji najważniejszych projektów.

W styczniu tego roku Packhelp zdecydował się na powołanie stanowiska Chief of Staff, które objął Janos Toth. Z punktu widzenia Packhelp, Chief of Staff to rola strategiczna, odpowiedzialna za transformację startupu w dojrzały scaleup. W zakres obowiązków Janosa wchodzi więc m.in. wprowadzenie modernizacji i zmian w podejściu do zarządzania, tworzenie organizacji opartej na wydajnych procesach oraz partnerstwa strategiczne.

– Największym wyzwaniem we wprowadzaniu nowych ram zarządzania zawsze jest utrzymanie startupowej kultury firmy. Zwiększanie efektywności nie może stać na przeszkodzie tego co sprawdza się od lat – przystępności i otwartości, które wynikają wprost z relacji pomiędzy założycielami i tego jakie wartości przyświecały im budując firmę – mówi Janos Toth, Chief of Stuff to CEO, Packhelp

Szukanie swojego tempa

Profesjonalizacja zarządzania jest nieunikniona wraz z biegiem czasu i rozwojem organizacji. Jej głównym celem powinno być zapewnienie stabilnego i bezpiecznego środowiska pracy dla wszystkich zwiększającej się liczby pracowników. Ważne, żeby dopasować nowo powstające struktury do bieżących potrzeb, ponieważ ich zadaniem ma być optymalizacja pracy, a nie jej nadmierne komplikowanie.

Autorka: Aleksandra Owczarek, PR and Marketing Manager w Packhelp