Arek, jeden z naszych użytkowników, zapytał na forum kiedy znaleźć inwestora, co mu pokazać i czy ogólnikowymi danymi można przekonać go do współpracy. Odpowiedzi na te pytania udzielił przedsiębiorca Marek Przystaś oraz inwestorzy Arkadiusz Piechocki i Michał Łukaszewski.
Ponad tydzień temu uruchomiliśmy startupowe forum. Z założenia miało być to miejsce, w którym każdy będzie mógł podzielić się opinią na dany temat, ale też zadać nurtujące go pytania. Jedno z nich dotyczyło tego, na jakim etapie warto zacząć poszukiwania inwestora.
Zdjęcie royalty free z Fotolia
Okazuje się, że trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bo każdy projekt należy rozpatrywać indywidualnie. Razem ze znanymi polskimi startupowcami znaleźliśmy jednak kilka wskazówek, które mogą pomóc w podjęciu decyzji o szukaniu inwestora oraz odpowiedzieć na szereg pytań, związanych z kontaktem z nim.
1. Kiedy szukać inwestora?
Nasz forumowicz zapytał czy warto szukać inwestora mając jedynie szkic potencjalnej działalności. Przypominamy, że każdy projekt należy rozpatrywać indywidualnie. Marek Przystaś, twórca Ciufcia.pl i Duckie Deck, doradza jednak, aby najpierw pomysł zrealizować. Wcześniej zaleca przeczytać książki pt. “Lean Startup” i “Rework”. Jego zdaniem warto też dowiedzieć się, w jakim stopniu nasz pomysł zmieni życie innych.
Z czym Marek Przystaś porównuje realizację pomysłu na biznes?
Pomysł na startup to wyjście z namiotu u podnóża Mount Everest. Przed Tobą cała droga, wspinaczka, burza śnieżna, lawina – mówił w rozmowie z nami Marek Przystaś.
2. Czy warto pisać szczegółowy kosztorys?
Arek obawia się, że przedsiębiorcy poświęcają zbyt dużo czasu na przygotowanie biznes planu, który i tak może zostać odrzucony. Przystaś uważa, że to strata czasu, ale w pewnych sytuacjach ta opinia się nie sprawdza. Mówi, że taki dokument może “ustrukturyzować ideę”. Dodaje jednak, że jeśli tworzymy innowacyjne rozwiązanie, to nasz biznes plan będzie nieaktualny po pierwszym miesiącu realizacji projektu.
Na pytanie czy warto napisać biznes plan mówi:
Olej to. Jeśli inwestor tego wymaga, to zrób to z zaciśniętymi zębami – jak referat na studiach – komentuje Marek Przystaś.
3. Co pokazać inwestorowi/aniołowi biznesu?
Warto zainteresować go liczbami. Takim wnioskiem podzielił się właśnie Marek Przystaś. Nasz forumowicz, Arek, obawia się, że z racji swojego doświadczenia, bądź też wąskiej specjalizacji, potrafi tylko ogólnikowo odpowiedzieć na niektóre pytania np. o przepływy finansowe. Pyta czy mimo to ma szansę przekonać inwestora. Przystaś mówi, że w USA już nikt nie pokazuje predykcji finansowych.
(…) rozumiem, że często przygotowanie takiego arkuszu jest wymagane przez PARP, MARR, KFK. Jednak niech nikt się nie spodziewa, że to co tam zostanie napisane, będzie miało jakiekolwiek pokrycie z prawdą. Papier przyjmie wszystko – przekonuje Marek Przystaś.
4. Czy pomysłodawca musi wiedzieć wszystko o biznesie?
Powinien wiedzieć wiele. Z drugiej strony, zalecana jest również otwartość na pomysły i krytykę inwestora, ale też pewność siebie i swoich idei. To My jesteśmy szefami spółki i My podejmujemy ostateczną decyzję o jej losie. Arkadiusz Piechocki, partner grupy funduszy SpeedUp, oczekuje od pomysłodawcy przekonania, że “jest wyjątkowy i zmieni świat”. Wiemy też na co trzeba uważać przy kontakcie z inwestorem.
O tym czy szef projektu musi wiedzieć wszystko opowiedział nam Michał Łukaszewski, Prezes Zarządu Akceleratora Innowacji NOT Sp. z o.o.
Jedna rada dla przedsiębiorców – jeżeli czegoś nie wiecie lub nie jesteście pewni, to nie ściemniajcie, tylko powiedzcie to inwestorowi. Możecie mi uwierzyć – doceni to – mówi Michał Łukaszewski.