– Nie mówcie, że nie macie konkurencji. Twierdząc tak, możecie oszukiwać albo siebie, albo inwestora. Gdy inwestor próbuje zrozumieć waszą konkurencję, to próbuje zrozumieć także rynek, na którym funkcjonujecie – powiedział Mateusz Bodio.
A jest kilka pytań, na które taki inwestor chce poznać odpowiedzi. Na przykład: jak bardzo nasycony jest rynek? Czy go poznaliście i przeanalizowaliście? Jak zamierzacie pozycjonować się na rynku? Czym chcecie wyróżnić się na tle konkurencji? Nie dostarczając inwestorowi odpowiedzi na te pytania, nie wzbudzicie zaufania.
Konkurencja to zasób
Niekiedy founderzy wychodzą z założenia, że brak konkurencji na rynku – sprawdzony czy nie – jest zasobem. No bo jeśli powiedzą inwestorowi, że mają do dyspozycji cały rynek, to przecież taki inwestor powinien być bardziej skłonny do udzielenia im finansowania. Tymczasem brak konkurencji może świadczyć o braku rynku – skoro nikt nie sprzedaje niczego podobnego, to jaka jest szansa, że wasz produkt lub usługa znajdzie odbiorców? To kolejne pytanie, które zada sobie fundusz VC.
Dlatego Mateusz Bodio radzi nie tyle co nie unikać tematu konkurencji, co potraktować ją jako zasób. – Konkurencja to potężny zasób motywacji i wiedzy. Jak konkurencja pozyskuje klientów? W jaki sposób wchodzi na rynki? Czy ma wolne wakaty? A może kogoś zwolniła? To może być dla ciebie szansa, aby pozyskać cenne talenty do własnej organizacji – podpowiedział prelegent InCredible Summit.
Błędy
Na koniec swojego wystąpienia Mateusz Bodio podzielił się kilkoma błędami, jakich należy unikać w trakcie kontaktu z inwestorami. Tu wymienię tylko dwa. Pozostałe, plus uzasadnienie, znajdziecie w poniższym wideo. Wspomniane błędy to:
- Wysyłanie inwestorom NDA jeszcze przed wysłaniem pitch decku.
- Oszukiwanie inwestorów, koloryzowanie i naginanie rzeczywistości.
Przeczytaj również
- Motywacją do zaangażowania pracowników może być sama praca. Wystarczy spełnić te trzy warunki [InCredibles Summit]
- Intuicja – czy founder powinien z niej korzystać? [InCredibles Summit]
- Kiedy zatrudniać w startupie, a kiedy lepiej automatyzować pracę? [InCredibles Summit]
- „Akceleratory wielkich organizacji to sposób na wzrost”. Posłuchaj dyskusji ze spotkania InCredibles Summit