Nie mam konkurencji. Z czym nie przychodzić do funduszu? [InCredible Summit]

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

InCredible Summit – Snażyk i Bodio

Udostępnij:

Do’s and Don’ts w kontaktach z inwestorami. Jakich błędów unikać? Mówić czy nie mówić o konkurencji? A jeśli tak, to w jaki sposób? Między innymi na te pytania w trakcie InCredible Summit odpowiedział Mateusz Bodio, partner w funduszu RKKVC, który rozmawiał z Tomaszem Snażykiem, CEO Startup Poland.

– Nie mówcie, że nie macie konkurencji. Twierdząc tak, możecie oszukiwać albo siebie, albo inwestora. Gdy inwestor próbuje zrozumieć waszą konkurencję, to próbuje zrozumieć także rynek, na którym funkcjonujecie – powiedział Mateusz Bodio.

A jest kilka pytań, na które taki inwestor chce poznać odpowiedzi. Na przykład: jak bardzo nasycony jest rynek? Czy go poznaliście i przeanalizowaliście? Jak zamierzacie pozycjonować się na rynku? Czym chcecie wyróżnić się na tle konkurencji? Nie dostarczając inwestorowi odpowiedzi na te pytania, nie wzbudzicie zaufania.

Konkurencja to zasób

Niekiedy founderzy wychodzą z założenia, że brak konkurencji na rynku – sprawdzony czy nie – jest zasobem. No bo jeśli powiedzą inwestorowi, że mają do dyspozycji cały rynek, to przecież taki inwestor powinien być bardziej skłonny do udzielenia im finansowania. Tymczasem brak konkurencji może świadczyć o braku rynku – skoro nikt nie sprzedaje niczego podobnego, to jaka jest szansa, że wasz produkt lub usługa znajdzie odbiorców? To kolejne pytanie, które zada sobie fundusz VC.

Dlatego Mateusz Bodio radzi nie tyle co nie unikać tematu konkurencji, co potraktować ją jako zasób. – Konkurencja to potężny zasób motywacji i wiedzy. Jak konkurencja pozyskuje klientów? W jaki sposób wchodzi na rynki? Czy ma wolne wakaty? A może kogoś zwolniła? To może być dla ciebie szansa, aby pozyskać cenne talenty do własnej organizacji – podpowiedział prelegent InCredible Summit.

Błędy

Na koniec swojego wystąpienia Mateusz Bodio podzielił się kilkoma błędami, jakich należy unikać w trakcie kontaktu z inwestorami. Tu wymienię tylko dwa. Pozostałe, plus uzasadnienie, znajdziecie w poniższym wideo. Wspomniane błędy to:

  • Wysyłanie inwestorom NDA jeszcze przed wysłaniem pitch decku.
  • Oszukiwanie inwestorów, koloryzowanie i naginanie rzeczywistości.

Przeczytaj również