PGNiG nawiązuje współpracę z _Alphamoon Services. Wspólnie przeprowadzą pilotaż modułu optymalizującego procesy projektowe

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

PGNiG nawiązuje współpracę z _Alphamoon Services. Wspólnie przeprowadzą pilotaż modułu optymalizującego procesy projektowe

Udostępnij:

26 września zakończyły się zgłoszenia do edycji KPT ScaleUp, a już jedno z wyzwań postawionych przez PGNiG znalazło rozwiązanie. Stworzone przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo centrum startupowe InnVento, które odpowiada m.in. za współpracę z Krakowskim Parkiem Technologicznym, wybrało firmę _Alphamoon Services do pilotażowego programu dla jednej ze spółek Grupy – PGNiG Obrót Detaliczny.

Automatyczna klasyfikacja zgłoszeń pracowniczych

InnVento realizuje akcelerację startupów w głównej mierze poprzez stawianie konkretnych wyzwań z zakresu obszaru Przemysłu 4.0. W ramach siódmej edycji KPT ScaleUp jednym z kluczowych wyzwań była optymalizacja procesów w oparciu o AI, data science i analitykę danych. Tak zdefiniowane zapotrzebowanie jest pojęciem szerokim, ale w Grupie PGNiG procesów, w których można zaangażować nowoczesne technologie jest cały czas bardzo dużo. Konkretnym problemem, z którym zmierzy się startup _Alphamoon Services, będzie rozwiązanie dla pracowników PGNiG Obrót Detaliczny.

Efektem współpracy będzie moduł umożliwiający automatyczną klasyfikację zgłoszeń pracowniczych w systemie do śledzenia błędów i zarządzania projektami. Klasyfikacja w oparciu o elementy uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji pozwoli na znaczne przyśpieszenie realizacji zgłoszeń i wyeliminuje błędne indeksacje.

Ze względu na dużą liczbę i różnorodność specjalistycznych zbiorów danych i związanych z nimi systemów informatycznych, obecnie proces obsługi kilkuset zgłoszeń tygodniowo jest pracochłonny i obarczony ludzkim błędem klasyfikacji ręcznej. Automatyzacja tej części pracy sprawi, że dana sprawa będzie mogła być rozwiązana przy użyciu odpowiednich algorytmów. Jednak już na etapie wprowadzania danych, zgłaszający otrzyma podpowiedzi do samodzielnego rozwiązania problemu. Dopiero w ostateczności zadanie trafi do właściwego specjalisty.

Wyższa wydajność

Z kolei od strony samego modułu analiza treści zgłoszenia i porównanie ich z podobnymi, już zrealizowanymi, pomoże dobrać właściwą ścieżkę i skrócić czas oczekiwania. Dysponujący możliwościami samodzielnego uczenia się moduł, będzie na bieżąco analizował wpisywaną treść i już na etapie przygotowania zgłoszenia, sugerował dalsze kroki.

Docelowe skrócenie czasu obsługi procesów wewnątrz firmy, przełoży się na wzrost wydajności pracy, a co za tym idzie, także wzrost standardów obsługi klientów końcowych. Zakończenie projektu jest planowane na koniec stycznia 2022 r.

Kolejne wdrożenie

To już szósta umowa w 2021 roku na innowacyjne rozwiązania realizowane we współpracy ze startupami technologicznymi, które wytypowało centrum InnVento. Rozwijane obecnie programy pilotażowe są skierowane głównie na wzrost wydajności systemów informatycznych i wzrost bezpieczeństwa pracy systemów produkcyjnych, jak chociażby uruchomiony w maju bieżącego roku przez spółkę PGNiG Termika projekt predykcyjno-analityczny określający możliwości wystąpienia awarii kotła gazowego w Elektrociepłowni Żerań.

Krakowski Park Technologiczny nie jest jedynym akceleratorem działającym w ramach rządowego programu współfinansowanego z funduszy europejskich, którego operatorem jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, a z którym współpracuje PGNiG za pośrednictwem centrum InnVento. Owocne projekty przyniósł między innymi program IDEA Global HugeTech, z którego został wyłoniony startup dla PGNiG Termika, czy Fundacja Startup Hub Poland, z którą PGNiG realizowało projekt wsparcia dla zagranicznych startupów działających w Polsce.