Zaledwie 12 proc. firm bada potrzeby swoich klientów, 19 proc. ma strategię, plan lub wizję cyfryzacji. Tylko 33 proc. proc. przedsiębiorstw wykorzystuje narzędzia cyfrowe automatyzujące proste czynności. Wyniki Testu Dojrzałości Cyfrowej przeprowadzonego przez zespół PFR na blisko 500 przedsiębiorstw z sektora MŚP pokazują, że w dziedzinie adaptacji nowych technologii, w polskich firmach jest jeszcze wiele do zrobienia.
Polska szybko nadrabia zaległości w cyfryzacji w Europie, ale nasze firmy wciąż mają wiele do zrobienia, by dogonić konkurencję w UE. Przykładem może być dynamicznie rozwijająca się sztuczna inteligencja, z której wg Eurostatu w 2023 roku korzystało w Polsce 3,7 proc. firm, podczas gdy średnia europejska to 8 proc. E-faktury w Polsce wykorzystuje 13,2 proc. przedsiębiorstw, a w UE już 32,2 proc. Większość rodzimych przedsiębiorców jest świadoma, że cyfryzacja procesów jest konieczna i ma znaczący wpływ na ich konkurencyjność. Dlatego 61 proc.1 firm widzi potrzebę dalszej cyfryzacji.
– Stoimy przed wyzwaniem aktywizacji cyfrowej znacznej części polskich przedsiębiorstw. Jest to kluczowa sprawa dla ich konkurencyjności i bezpieczeństwa. Oprócz działań, które podejmujemy w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, PFR i w innych instytucjach, by wesprzeć polskiego przedsiębiorcę w cyfryzacji, musimy być zwinni jako administracja publiczna. Dynamicznie zmieniający się świat technologii wymusza na nas elastyczne podejście i szybkie zmiany tak w systemie edukacji, wspierania perspektywicznych branż, dalszego przenoszenia administracji publicznej w świat cyfrowy, ale również zmianę sposobu myślenia i działania w polskiej administracji, która powinna iść ramię w ramię z polskim przedsiębiorcą – mówi Marianna Sidoroff, dyrektorka Departamentu Gospodarki Cyfrowej, Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Test z cyfrowej dojrzałości
Zespół PFR stworzył autorski Test Dojrzałości Cyfrowej (TDC), w którym wzięło udział blisko 500 firm z sektora MŚP. Wyniki pokazują, że aż 73 proc. ankietowanych to firmy tradycyjne, 16 proc. jest rozwiniętych cyfrowo, a zaledwie 4 proc. można określić jako innowacyjne.
Kolejne dane potwierdzają, że polscy przedsiębiorcy potrzebują cyfrowego wsparcia na bardzo wielu płaszczyznach. Zaledwie 19 proc. firm ma strategię lub plan cyfryzacji, a 44 proc. nie wdrożyła ani nie przebudowała swoich procesów biznesowych pod kątem technologii cyfrowych w ostatnich latach. Ponadto, tylko 12 proc. przedsiębiorstw bada potrzeby swoich klientów, a 67 proc. nie korzysta z narzędzi cyfrowych do automatyzacji prostych czynności.
– W polskich firmach drzemie niewykorzystany potencjał, który chcemy uaktywnić. Dlatego w Polskim Funduszu Rozwoju działa zespół, w którym badamy cyfrowe potrzeby firm za pomocą Testu Dojrzałości Cyfrowej, a następnie pomagamy przedsiębiorcom udostępniając im szereg działań doradczych narzędzi, szkoleń czy warsztatów z ekspertami. Cały czas rozbudowujemy naszą ofertę, dopasowując ją do aktualnych potrzeb i zmieniających się przepisów prawa. Dlatego już teraz firmy mogą korzystać z naszych kursów m.in. z e-fakturowania, cyberbezpieczeństwa czy wykorzystania AI – mówi Eliza Kruczkowska, dyrektorka Departamentu Rozwoju Innowacji w PFR.
Cyfrowy pakiet korzyści od PFR
Cyfrowa Wyprawa dla Firm jest przeznaczona dla polskich przedsiębiorstw, głównie z sektora MŚP, które potrzebują wsparcia we wdrażaniu rozwiązań cyfrowych. Program oferuje wiedzę o cyfryzacji oraz narzędzia finansowe i doradcze w jednym miejscu, we współpracy z czołowymi instytucjami i ekspertami.
– Współpraca instytucji i dostęp do narzędzi cyfryzacyjnych wspierają konkurencyjność na rynku. Programy takie jak Cyfrowa Wyprawka dla Firm pomagają polskim przedsiębiorstwom wdrażać nowoczesne technologie. Jednak nadal potrzebujemy lepszej edukacji cyfrowej na wszystkich poziomach oraz dokładnej analizy wyzwań, aby skutecznie wspierać transformację cyfrową w Polsce – mówi Nell Przybylska, dyrektorka ds. komunikacji i PR, Fundacja Digital Poland.
Rosnące zainteresowanie Cyfrową Wyprawką dla Firm mobilizuje do dalszych prac nad rozwojem oferty. Co nowego czeka przedsiębiorców?
- Test Dojrzałości Innowacyjnej w wersji dla mikroprzedsiębiorców.
- Interaktywna wyszukiwarka narzędzi oraz aplikacji wspierających rozwój firmy.
- Kanał Partnerski PFR, w którym można skorzystać z bezpłatnych czasowych wersji rozwiązań polskich firm technologicznych.
- Szkolenia i webinary m.in. z obszaru AI, cyberbezpieczeństwa, e-fakturowania chmury obliczeniowej.
- Warsztaty z ekspertem pogłębiające wiedzę i spersonalizowane pod potrzeby danego przedsiębiorstwa.
– Ciągły rozwój Cyfrowej Wyprawki dla Firm sprawił, że udało nam się stworzyć kompleksowy program wsparcia, który można zamknąć w sześciu kluczowych krokach. Warto podkreślić, że większość oferty, którą kierujemy do przedsiębiorców jest bezpłatna. Jedynie warsztaty, które wymagają znacznego zaangażowania ekspertów i indywidualnego dopasowania ich programu na potrzeby firmy są prowadzone odpłatnie. Zachęcamy firmy do śledzenia naszej strony i udziału w wydarzeniach, abyśmy wspólnie tworzyli społeczność firm rozwijających się cyfrowo – mówi Paweł Huras, ekspert w Departamencie Rozwoju Innowacji w PFR.
Test Dojrzałości Cyfrowej to bezpłatne narzędzie, które w łatwy i szybki sposób pozwoli organizacji na sprawdzenie, na jakim poziomie cyfryzacji aktualnie się znajduje i co zrobić, aby wejść na wyższy poziom digitalizacji.
Cyfrowa Wyprawka dla Firm to program skierowany do polskich przedsiębiorstw, głównie z sektora MŚP, którzy szukają wsparcia w obszarze cyfryzacji (kompetencji, strategii i narzędzi cyfrowych). Cyfrowa Wyprawka to kompendium wiedzy dot. cyfryzacji oraz mechanizmów jej wsparcia (finansowe i doradcze) zmapowane i zebrane dla przedsiębiorców w jednym miejscu.