Czytasz drugi z serii trzech artykułów, w której prezentujemy zwyciezców konkursu Aplikacje Jutra zorganizowanego przez Polski Fundusz Rozwoju. Celem konkursu jest wsparcie startupów w opracowaniu prototypów innowacyjnych aplikacji, które pomogą w walce ze skutkami kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. Zwycięzcą konkursu w kategorii „praca i przedsiębiorczość” jest Infino, którego twórcy pracują nad zautomatyzowaniem analizy finansowej w firmach. Zapraszamy do lektury!
Ustalmy na początku, czym właściwie jest Infino?
Infino to zintegrowane narzędzie do analizy finansów przedsiębiorstw kierowane do specjalistów i ekspertów z branży finansowej. Za jego pomocą można zdiagnozować stan finansów firmy, wychwycić zdarzenia sugerujące potencjalne problemy i odpowiednio na nie zareagować. Z dokumentów finansowych system generuje analizę wskaźnikową oraz pozwala przeanalizować możliwe ścieżki rozwoju sytuacji.
Modelowanie finansowe, które wdrożyliśmy w systemie, opiera się na szeregu interwencji, które użytkownik może zasymulować. Punktem odniesienia są tutaj dziesiątki tysięcy rozpoznanych dokumentów finansowych innych przedsiębiorstw, zarówno tych w dobrej, jak i gorszej kondycji finansowej. Po wypracowaniu odpowiedniej ścieżki naprawczej system pomoże zbudować propozycje restrukturyzacyjne, przygotuje dane do złożenia wniosku kredytowego lub w niektórych przypadkach wniosku upadłościowego.
Pierwszy etap rozwoju Infino to budowa narzędzia dla specjalistów, ale niedługo po nim wypuścimy oprogramowania do powszechnego użytku. Chcemy, aby każdy przedsiębiorca mógł samodzielnie przeanalizować swój biznes i wyciągnąć z tego wnioski.
Skąd w ogóle pomysł, aby zająć się analizą finansową i restrukturyzacją?
Infino to odpowiedź na zapotrzebowanie wyrażone przez klientów naszego drugiego produktu – Solvbot. Zrozumieliśmy, że doradcy restrukturyzacyjni potrzebują narzędzia, które przyśpieszy proces przeprowadzenia analizy finansowej firm. Do tej pory takie działania odbywały się w Excelu lub ogólnodostępnych przeglądarkach plików XML. Ekspert wykonuje obliczenia i symulacje na formułach lub ręcznie – kalkulatorem. My wiemy jak to zautomatyzować, uprościć i wzbogacić o zaawansowaną wiedzę. Dodaliśmy dwa do dwóch i… powstał produkt.
Dodatkowo ważny jest też timing. Przez powstający kryzys związany z COVID-19 coraz więcej firm doświadcza zawirowań finansowych. Zmiana w prawie, dopuszczająca restrukturyzację pozasądową czterokrotnie zwiększyła ten rynek. Drastycznie rośnie też ilość upadłości przedsiębiorstw. Wierzymy w to, że nasze oprogramowanie pomoże uniknąć wielu dramatów i uratuje niejedną firmę. Bo w takich czasach istotny jest szybki czas reakcji – rozpoznanie problemu, zaplanowanie interwencji i wypracowanie porozumienia.
A zatem konkretnie – w jaki sposób Infino wspiera przedsiębiorców w podejmowaniu decyzji restrukturyzacyjnych?
Posiadamy dostęp do danych z dziesiątek tysięcy sprawozdań z KRS oraz setek postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych. Bazując na tak rozległym materiale porównawczym, system wykryje prawdopodobieństwa i tworzy prognozy dla konkretnego przedsiębiorstwa, sektora, branży. Użytkownik wprowadza szczegóły finansowe firmy do Infino, a następnie może zaplanować interwencję.
Z każdej sytuacji jest zawsze więcej niż jedno wyjście. My pomożemy sprawdzić, jak różne decyzje mogą wpłynąć na przyszłość firmy. Dodatkowo w naszym systemie widzimy nie tylko narzędzie praktyczne, ale i edukacyjne. Poprzez umożliwienie dostępu do niego przedsiębiorcom chcemy zwiększać świadomość ekonomiczną społeczeństwa i odejść od życzeniowego myślenia o finansach w stronę mocnej decyzyjności opartej na faktach i danych.
Co w kontekście walki z COVID-19 zmienia Infino?
COVID-19 bezpośrednio przyczynił się do kryzysu w wielu przedsiębiorstwach. Często właściciele firm nie mają dobrego obrazu finansów firmy. Aby zrozumieć, w jaki sposób przedsiębiorstwo ma szansę przetrwać, potrzeba dogłębnego zrozumienia stanu firmy, a to umożliwia analiza finansowa. Robią ją eksperci, których jest ograniczona liczba. Dostępne narzędzia mają ograniczone możliwości i cały ten proces jest bardzo czasochłonny.
Utrata stabilizacji i pogłębione uczucie niepewności jutra obija się na naszych decyzjach. Walczyć o firmę i szukać finansowania? Może restrukturyzować zadłużenie i układać się z wierzycielami? A może ogłosić upadłość, bo nie ma już czego ratować? To są codzienne dylematy tysięcy przedsiębiorców. My chcemy im pomóc.
Firma potrzebuje restrukturyzacji? Podpowiemy jak ją przeprowadzić. Upadłość? System dostarczy dane potrzebne do wypełnienia wniosku. Kredyt na płynność? Dane z systemu Infino pomogą przekonać bank do dostarczenia finansowania.
Jednym z założeń konkursu było uczestnictwo w bezpłatnych warsztatach, których celem było dopracowanie pomysłu i stworzenie profesjonalnej prezentacji inwestorskiej. Jak udział we wspomnianych warsztatach pomógł Ci rozwinąć Twój projekt? Jak oceniasz współpracę z PFR?
Udział w warsztatach na pewno doprowadził nas do wygranej. Przede wszystkim skupiliśmy się na jednej grupie docelowej, a nie na kilku, jak zakładaliśmy na samym początku. Warsztat z tworzenia pitch deck’a z Elizą Kruczkowską ogromnie nam pomógł zawrzeć w prezentacji finałowej naszego zespołu tylko najważniejsze informacje. Kursy online, które dodatkowo robiliśmy, nie dość, że trafiały dokładnie w nasze potrzeby, to jeszcze okazały się być bardzo wysokiej jakości. Sami aktywnie polecamy je znajomym. W szczególności ten o Lean Canvas.
Na co przeznaczysz uzyskane w konkursie 250 tys. złotych?
Chcemy, aby nasz zespół się rozszerzył o kilku programistów – zarówno front-end, jak i back-end, którzy razem z nami będą tworzyć nowy produkt. Oprócz tego chcemy, by o Infino wiedział każdy przedsiębiorca któremu możemy pomóc. Dlatego część pieniędzy na pewno przeznaczymy na cele marketingowe.
Jakie plany zamierzasz zrealizować w ciągu najbliższych 6 miesięcy?
Jak prezentowaliśmy w naszym pitch deck’u już pracujemy nad MVP i chcemy, aby klienci dostali pierwszą wersję już w marcu. Jesteśmy teraz w trakcie poszukiwania kolejnych programistów do naszego zespołu, aby jak najszybciej dostarczyć nasz produkt użytkownikom. Więc jeżeli jesteś z Krakowa i chcesz dołączyć do naszego zespołu, daj nam znać.
Po czym poznasz, że Twój projekt osiągnie sukces?
Nasza misja to dać dostęp do łatwej analizy stanu finansowego firm. Jeżeli każda osoba, zajmująca się finansami firmy, będzie uważała Infino za swojego pomocnika – będziemy szczęśliwi.
O konkursie Aplikacje Jutra PFR
Aplikacje Jutra to konkurs zorganizowany przez Polski Fundusz Rozwoju, którego celem jest stworzenie prototypów aplikacji, mających zwalczyć skutki pandemii COVID-19 w trzech kategoriach: zdrowie, praca i przedsiębiorczość oraz społeczeństwo. Zwycięzcą konkursu w drugiej kategorii jest zaprezentowany w artykule projekt Infino. W tej same kategorii jury konkursu przyznało wyróżnienie jeszcze jednemu startupowi. Mowa o Lanpocket. Jego zespół stworzył aplikację, która pomaga w nauce języka za pomocą innowacyjnej metody, wykorzystujące m.in. geolokalizację, kontekst sytuacyjny i dopasowanie treści dydaktyczne do profilu osoby.
W poprzednim odcinku serii zaprezentowaliśmy zwycięzcę pierwszej kategorii:
ZDROWIE
Covid Genomics – głównym obszarem działalności startupu jest badanie jakości, czułości i precyzyjności testów wykrywających COVID 19 oraz sprawdzanie czy nie podają sfałszowanych wyników i dostosowywanie ich do regionu występowania wirusa.
W kolejnym odcinku cyklu poznasz zwycięzcę trzeciej kategorii:
SPOŁECZEŃSTWO
VIKA – ma wskazywać, ile lat zdrowia jeszcze nam pozostało przy obecnym stylu życia. Do tego aplikacja ma pomagać we wprowadzaniu zdrowych nawyków. Główne hasło to „Milion lat zdrowia więcej w Polsce”.
Artykuł powstał we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju