Refeel został w zeszłym roku laureatem konkursu „Bitwa o startup”, który był organizowany przez samorząd przy okazji kongresu ekonomicznego 365 Timing Economic Congress. – Szczególną uwagę zwracamy na współpracę samorządu ze światem nauki i biznesu. Taki model, nazywany przeze mnie złotym trójkątem, jest najbardziej skutecznym sposobem rozwoju lokalnej gospodarki, w szczególności sektora MŚP – mówi, cytowany przez serwis gazetawroclawska.pl, Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.
– Rok temu mieliśmy pomysł. Bez konkursu i konsekwentnego wsparcia inwestora nie udałoby się nam przekształcić go w produkt. Dzięki tej współpracy byliśmy zmotywowani i pełni nadziei na końcowy sukces, który wpisuje się w tak ważne dla nas aspekty ekologiczne. Nie tylko same środki czystości są bezpieczne dla człowieka i środowiska. Również opakowania spełniają ten warunek, nawet etykiety wytworzone są z odpadów po przetwórstwie jabłek – mówi Jakub Zublewicz, prezes zarządu firmy Refeel.
Dolnośląski Fundusz Rozwoju kilka miesięcy temu wsparł inwestycyjnie inny ekologiczny startup. Your KAYA otrzymało wtedy łącznie 5 mln złotych. W inwestycji brał udział również Rafał Brzoska i fundusz bValue.
– Jako partner publiczny chcemy wypełniać lukę kapitałową i stawiamy na ciągły rozwój, dlatego DFR Inwestycyjny pełni rolę profesjonalnego funduszu inwestycyjnego. Może obejmować udziały lub kupować akcje przedsiębiorstwa, przewidziano również finansowanie mieszane, w tym m.in. dostarczanie kapitału poprzez zakup obligacji, pożyczkę, gwarancję, itp. Nie bez znaczenia jest realizowana przez nas formuła smart money – dodał Marek Ignor, prezes Dolnośląskiego Funduszu Rozwoju.
Opakowania wielokrotnego użytku
W ostatnich latach obserwujemy coraz większa świadomość wśród przedsiębiorców i samych klientów w kwestii ochrony środowiska. Wszechobecny plastik, to chyba jedno z największych wyzwań, jakie przed nami stoi. Właśnie dlatego opakowania wielokrotnego użytku stają się coraz bardziej popularne. Kiedyś oddawaliśmy szklane butelki na przykład po śmietanie i chodziliśmy na zakupy z materiałowymi torbami. Jak widać trend ten powraca.
Jednak domowe środki czystości w tym modelu to nowość. Nowość, która szybko zadomawia się w naszej rzeczywistości. Przypomnijmy, że 15 czerwca w drogerii Rossmann w łódzkiej Manufakturze marka OnlyBio otworzyła pierwszą w Polsce automatyczną stację do napełniania opakowań kosmetykami i środkami czystości.
Carrefour Polska nie chciał być gorszy i we wrześniu na warszawskim Bemowie uruchomił testowo pierwszą stację refillingową. Zasada działania taka sama, klienci przychodzą z pustymi opakowaniami i mogą je uzupełnić kosmetykami. Duże marki testowo wprowadzają u siebie takie rozwiązanie, co może wskazywać na to, że niebawem tego typu stacje będą normalnością w większości dużych sklepów.