Rok ze SMOK – Borys Musielak podsumowuje inwestycje w 2020

rok ze smok borys musielak podsumowuje inwestycje w 2020
Udostępnij:
2020 był dla nas okresem budowania pozycji na rynku funduszy VC. Zainwestowaliśmy w 10 nowych spółek i staliśmy się funduszem pierwszego wyboru wśród polskich seryjnych przedsiębiorców.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Rok temu w listopadzie razem z Paulem Bragielem i Dianą Koziarską uruchomiliśmy SMOK Ventures, polsko-amerykański fundusz inwestycyjny skupiony na projektach software’owych i gamingowych we wczesnej fazie rozwoju, łączący polskich founderów z Doliną Krzemową i Azją.

W 2019 zdążyliśmy sfinalizować dwie pierwsze inwestycje (Smart Hotel i Exit Plan Games). W tym roku, mimo niesprzyjających okoliczności związanych z pandemią, rozwinęliśmy skrzydła.

10 nowych inwestycji w 2020

W 2020 roku zainwestowaliśmy w 10 nowych projektów, z których ujawniliśmy na razie sześć:

  1. Sunroof, czyli dachy przyszłości - projekt Lecha Kaniuka, założyciela Pizza Portal i CEO iTaxi, który połączył tu siły z Rafałem Pluteckim (były szef Google Campus Warsaw) i Markiem Zmysłowskim (ex Jumia Travel, Hoteloga), żeby zbudować europejskiego konkurenta Solar City Tesli,
  2. HiPets - marketplace łączący miłośników zwierząt z usługodawcami, założony przez Dorotę Rymaszewską, byłą szefową wzrostu w Booksy,
  3. Authologic, czyli prosta weryfikacja tożsamości w internecie - projekt Jarka Sygitowicza, Krzyśka Klimczaka i Marka Rogozińskiegi, którzy poprzedni biznes, fintechowy Zencard, sprzedali PKO BP,
  4. Nibble Games - nowy projekt Pawła Wedera, weterana gier mobilnych, który swój poprzedni projekt, hyper-casualowe studio, sprzedał gigantowi branży, Huuuge Games,
  5. inSTREAMLY - narzędzie łączące streamerów z reklamodawcami, które umożliwia streamerom z długiego ogona monetyzację swojej społeczności, a organizacjom esportowym łatwe zarządzanie treścią i reklamami; projekt tworzony jest przez weteranów branży: Maćka Sawickiego (wcześniej devils.one), Wiktorię Wójcik (ex-streamerka), Damiana Konopkę (streamerzy.pl) i Szymona Kubiaka (MediaCom),
  6. Gaminate - suplement diety dla graczy i nie tylko, stworzony przez Piotra Tytyka, założyciela Talent Media oraz Roberta Samaruka i Marka Leśniaka, wywodzących się z foodtechowego giganta MASPEX.

Kolejne cztery sfinalizowane już inwestycje, w branżach ecommerce, zdrowia, gamingu i proptech ogłosimy w najbliższych miesiącach, zgodnie z harmonogramem PR-owym naszych startupów.

Typowy founder z portfolio SMOKa? 40-latek. Seryjny przedsiębiorca po exicie

Wszystkie startupy w naszym portfolio zostały założone przez co najmniej jednego seryjnego przedsiębiorcę. 63% z naszych wszystkich founderów założyło w przeszłości co najmniej jedną firmę, z czego 30% z nich założyło więcej niż jedną, 11% więcej niż dwie, a 5% więcej niż trzy.

Trzy na cztery startupy mają w zespole foundera z udanym wyjściem (exitem) z jednej z poprzednich firm. To nie znaczy, że nie chcemy inwestować w założycieli bez doświadczenia czy przedsiębiorców bez udanych wyjść. Jesteśmy naprawdę blisko podpisania term sheetów z dwoma takimi startupami.

Średni wiek foundera z naszego portfela to 39 lat. Wśród naszych founderów są jednak nie tylko przedsiębiorcy w kwiecie wieku. Wiktoria Wójcik, współzałożycielka inSTREAMLY i 23-latka, została niedawno uznana jednym z 15 najbardziej obiecujących młodych founderów w Europie według Sifted.

Jeden na cztery z naszych startupów ma co najmniej jedną kobietę w składzie założycielskim. To więcej niż średnia rynkowa, ale cały czas niezbyt satysfakcjonujący nas wynik.

Startupy SMOKa zwiększają przychody i pozyskują kolejne rundy finansowania

Jednym z mierników jakości funduszu VC jest to, jak bardzo pomaga startupom ze swojego portfela w pozyskaniu kolejnych rund finansowania. Już połowa z naszych pierwszych ośmiu inwestycji pozyskała kolejne rundy, w sumie na 8 milionów PLN, na wycenach czasem nawet czterokrotnie przewyższających pierwotne inwestycje.

Pierwszym startupem z naszego portfolio, który pozyskał drugą rundę finansowania był Exit Plan Games, który już w maju, czyli niecałe pięć miesięcy po naszej inwestycji, zebrał kolejne 3.5 milionów PLN od wrocławskiego funduszu Venture Inc i grupy prywatnych inwestorów (SMOK uczestniczył również w transakcji). Spółka dodała właśnie do swojego zespołu czwórkę ex-leadów z CI Games, CD Projekt RED i Techlandu, zamierza wydać swoją pierwszą grę w 2021 roku i przymierza się też już do IPO na NewConnect. Kolejne rundy finansowania pozyskały również HiPets, Sunroof i inSTREAMLY, ten ostatni od londyńskiego Supernode Global, po przedstawieniu przez naszą partnerkę, Dianę Koziarską (sieci kobiet w VC działają!). Pozostała część naszych portfelowych firm przymierza się do drugiej rundy finansowania w pierwszej połowie 2021 roku.

Nie tylko wyceny pokazują jednak skalę wzrostów w portfolio SMOKa. Szczególnie w przypadku produktów sprzedawanych bezpośrednio klientom to miesięczne przychody są najlepszym prognostykiem sukcesu firmy. Prym wiedzie w tej dziedzinie Gaminate, który już po kilku miesiącach uzyskał przychody przewyższające całą sumę inwestycji. Nie gorzej radzi sobie inSTREAMLY, który od początku roku urósł w rubryce przychodów sześciokrotnie!

Za co przedsiębiorcy cenią SMOK.vc?

Niedawno anonimowo spytaliśmy naszych founderów za pomocą serwisu Landscape za co najbardziej cenią SMOK Ventures. Oto czego się dowiedzieliśmy z przesłanych ankiet jak również z rozmów, jakie przeprowadzamy z przedsiębiorcami.

  • Network. Do tej pory do naszych startupów dołączyły już fundusze z Wielkiej Brytanii, Finlandii, Singapuru i Japonii. Wspólnie inwestowaliśmy również z czołowymi światowymi aniołami, w tym z założycielami lub wczesnymi pracownikami firm takich jak Supercell, Rovio, Pipedrive i Mint.
  • Szybkość. Najszybszy deal jaki udało się dopiąć zajął nam niecały miesiąc od pierwszego spotkania do przelewu na konto. Prawie każda zawarta przez nas umowa inwestycyjne była konkurencyjna, tzn. startupy miały na stole wiele ofert. Niektóre z tych transakcji udało nam się zamknąć po prostu dlatego, że byliśmy szybsi i bardziej zaangażowani niż konkurencyjne fundusze.
  • Przejrzystość działania. Założyciele startupów chcą wiedzieć, na jakim etapie procesu się znajdują i jak szybko poznają naszą decyzję. Kiedy umowa będzie już podpisana, chcą zrozumieć, jak wygląda proces między term sheetem, a przelaniem pieniędzy. We wszystkich umowach oferowaliśmy czysty, dobrze zakomunikowany i łatwy do zrozumienia proces z określonymi terminami, których w większości dotrzymywaliśmy.
  • Po pierwsze: nie szkodzić. Ta stara zasada etycznych w medycynie nie jest zbyt popularna wśród funduszy VC. My staramy się jej przestrzegać, co znaczy, że nie wtrącamy się w sprawy operacyjne startupu, a działamy wtedy gdy founder poprosi nas o pomoc.

Wpływ COVID na portfolio SMOKa

Koronawirus pokrzyżował plany wielu startupom, szczególnie tym działającym w branżach, które najbardziej ucierpiały na restrykcjach pandemicznych, jak turystyka czy restauracje. W SMOKu od początku stawialiśmy na startupy pomagające w digitalizacji tradycyjnych przedsiębiorstw lub też oferujące usługi przeznaczone wyłącznie dla cyfrowego świata, jak gaming czy ecommerce. Na większość z nich pandemia nie miała więc negatywnego wpływu, a w części można nawet zaobserwować sytuację odwrotną.

Startupem, o który martwiliśmy się najbardziej był oczywiście Smarthotel, czyli firma umożliwiająca digitalizację procesu check-inu do hotelu i obsługi klienta od rezerwacji pobytu aż po pozytywną recenzję na Bookingu. Smarthotel wystartował ze sprzedażą w marcu 2020 roku. Dwa tygodnie później restrykcje objęły dwa główne rynki firmy: Nigerię i Polskę. Zadzwoniłem wtedy do Maćka Prostaka i spytałem czy zwijają biznes. Całkiem serio. On odpowiedział, równie serio, że pierwsze dwa miesiące trzeba będzie przeczekać i skupić się na produkcie, a potem ruszyć agresywnie ze sprzedażą systemu, który pomoże hotelom wrócić do normalnej działalności. Efekt? Smarthotel jest teraz dostępny w ponad 100 hotelach i ponad 1000 apartamentach w Europie i Afryce. Już ponad 20 tysięcy gości skorzystało ze Smarthotelu do zdalnego zameldowania i bezpiecznej, bezdotykowej komunikacji z gospodarzami i recepcją hotelu. Nie wszyscy płacą pełną stawkę, trzeba było zastosować upusty i okresy testowe, ale i tak jestem niesamowicie dumny z Maćka i jego zespołu. Biorąc pod uwagę okoliczności i wpływ COVID na branżę hotelarską, postęp Smarthotelu i ciągłe parcie do przodu tego zespołu jest godne pozazdroszczenia.

Inne nasze spółki zostały mniej dotknięte przez koronawirusa. Sunroof i Gaminate doświadczyły chwilowych opóźnień w dostawach. Rynek reklamowy w kwietniu miał krótki przestój, co nie ominęło inSTREAMLY, z tym że tu reakcja była dwojaka, bo część klientów zaczęła wydawać więcej w digitalu, pomagając firmie w pierwszych wzrostach. Reszta naszych firm, jak na przykład Authologic, poradziła sobie modelowo, głównie dzięki temu, że ich usługi przyspieszają cyfryzację, czyli dokładnie to, na czym skupić musieli się w tym trudnym czasie klienci.

Nie jest tajemnicą, że firmy, które powstają w kryzysie, o ile ten kryzys oczywiście przeżyją, mają generalnie łatwiej. Wygrywają, bo znają krew, pot i łzy. Umieją kontrolować koszty, wyciskać wręcz marżę ze swojego biznesu. Gdy kryzys mija, takie przedsiębiorstwa często uzyskują wiodącą pozycję na rynku, jak to miało miejsce z AirBNB czy Uberem, firmach powstałych w poprzednim kryzysie i jednocześnie najgłośniejszymi wielomiliardowymi wejściami na ameryańską giełdę w ostatnich latach. Liczę na podobne sukcesy firm z naszego portfela.

2020 rok w liczbach

Od początku pracy nad dealflow SMOKa korzystamy z narzędzia Streak CRM do rejestrowania analizowanych spółek. Żeby dać czytelnikom większy wgląd jak wygląda nasz proces decyzyjny dotyczący inwestycji, ile projektów przeglądamy miesięcznie i jaka jest ich charakterystyka, przygotowaliśmy infografikę, która podsumowuje nasz dealflow w 2020 roku.

Czy pracujesz nad startupem interesującym dla SMOKa?

Jeśli podoba Ci się jak działamy, jak komunikujemy się ze światem i co możemy dać przedsiębiorcom, a przypadkiem wiesz o startupie, z którym powinniśmy rozmawiać, albo nawet sam(a) go prowadzisz, przeczytaj nasze FAQ dotyczące inwestycji i wyślij mi e-mail z pitch-deckiem na [email protected] lub umów się ze mną bezpośrednio na 15-minutową zapoznawczą rozmowę!