Dlaczego Serverless jest rozwiązaniem niszowym?
Wojciech Sacha: Zacznijmy od tego dlaczego Serverless, czyli rozwiązania bezserwerowe, w kilka lat zdobył miliony użytkowników na świecie. Technologia ta zastępuje konieczność posiadania i oprogramowania własnych serwerów, dzięki czemu daje elastyczność i praktycznie nieskończone możliwości skalowania biznesu, przy minimalnej inwestycji początkowej.
Zastanawiając się, dlaczego mimo szybkiego wzrostu pozostaje „niszowy” odpowiedź jest bardzo prosta. W obecnej formie Serverless jest zbyt ograniczony technicznie, przez co całe sektory są wykluczone z korzystania z tej rewolucji. Schody dla Serverless zaczynają się nie tylko, gdy przetwarzamy większe pliki, ale też gdy mamy duże ilości danych w ruchu lub potrzebujemy wyniku natychmiast – w czasie rzeczywistym. Wtedy „lekkość” tego rozwiązania zaczyna być problemem, a dla bardziej wymagających systemów to ślepa uliczka. Dochodząc do technologicznej ściany przy jednym z takich systemów zrozumiałem, jak mogę wzmocnić i uprościć tę technologię w oparciu o stary dobry stream processing. Obserwuję z satysfakcją, że rynek też to zaczyna rozumieć.
Jakie firmy na świecie korzystają z tego rozwiązania i jaką im to daje przewagę?
Dzięki Serverless firmy, zamiast głowić się nad postawieniem i utrzymaniem swojej infrastruktury mogą od razu wrzucać swój kod w gotowe środowisko. Aktualnie Serverless wykorzystywany jest przez wielu gigantów technologicznych (np. Netflix, Expedia), sklepy internetowe, silniki graficzne i inne firmy. Staje się też domyślnym modelem rozwoju dla startupów z całego świata. To logiczne, bo w ten sposób zyskują zwinność i możliwość skalowania biznesu niedostępną dla firm z tradycyjną infrastrukturą, przy czym zdecydowana większość kosztów i zadań związanych z zarządzaniem serwerami spada z ich barków.
Na czym polega technologia Scramjet?
Scramjet łączy w sobie trzy technologie: chmurę bezserwerową (serverless), przetwarzanie strumieniowe (stream processing) oraz chmurę rozproszoną (distributed computing) i oferuje je zintegrowane w jednym prostym produkcie. Te trzy wymienione wyżej usługi są obecnie jednymi z najgorętszych trendów w IT, a ich unifikacja w jednym produkcie to unikat i otwarcie technologicznej rewolucji na szereg nowych branż.
Co ciekawego dzieje się u Was ostatnio?
Nie ma chyba ciekawszego etapu w życiu startupu niż to, co aktualnie dzieje się u nas. Parę tygodni temu uruchomiliśmy nasz program beta testów, chcemy zainteresowanym programistom i firmom zaoferować naszą platformę za darmo w zamian za czas poświęcony na testy i feedback – wszystkich zainteresowanych naszą technologią zapraszamy na stronę.
Poza tym cały czas pracujemy w pocie czoła nad nowymi komponentami naszej platformy, spotykamy się z potencjalnymi użytkownikami, klientami i inwestorami, żeby przygotować się zarówno do startu komercyjnego, jak i dalszego ambitnego skalowania naszego biznesu na świecie.
Do kogo adresujecie technologię Scramjet?
Nasza technologia w jej pierwszej odsłonie jest kierowana przede wszystkim do innowacyjnych firm, które mierzą się z danymi w ruchu (data-in-motion) – czyli wszystkimi przypadkami, gdzie ilość danych jest na tyle duża, że analizowanie ich po zebraniu i agregacji nie przyniesie już dużej wartości. Mówimy tutaj na przykład o procesach zbierania i przygotowywania danych do procesów Business Intelligence, ale także Machine Learning czy analityki do e-commerce.
Wdrożenie Waszego rozwiązania na standardowej infrastrukturze może wydawać się ryzykowne, co często spotykamy przy rozmowach o innowacyjnych rozwiązaniach, które mają dotknąć fundamentalnego obszaru funkcjonowania firmy. W jaki sposób i jakimi kanałami pozyskujecie klientów oraz podmioty chętne do wdrożenia PoC?
Na całe szczęście przy okazji procesów dotyczących dużych zbiorów danych jest wiele sposobów integracji, czy to w środowiskach testowych, czy na archiwalnych strumieniach danych – dzięki czemu firmy mogą sprawdzić naszą technologię, zanim zaczną z niej korzystać w dużej skali. Do klientów docieramy przez SEM, fora programistyczne, social media i własną sieć kontaktów. W ramach naszego programu beta testów oferujemy za darmo ogromną przestrzeń i czas przetwarzania danych, a także wpływ na rozwój naszego produktu – te argumenty bardzo pomagają nam przekonywać do wdrożeń.
Wasz zespół szybko się powiększył z 5 do 18? Jak udało się Wam w tak krótkim czasie zebrać potrzebnych specjalistów i czy ciężko jest znaleźć osoby sprawnie poruszające się w świecie serverless?
To, czym Scramjet może przyciągać i utrzymywać załogę jest wyzwanie – stworzenie unikalnej usługi w skali światowej, która będzie znana programistom na całym świecie – to dla wielu najlepszych w swoim fachu osób prawdziwa gratka. Takie wyzwanie przyciąga naprawdę zaawansowane osoby, przy których z kolei młodsi mogą się wiele nauczyć i rozwinąć swoją karierę. To trzyma nasz zespół razem i utrzymuje naszą stabilność. Od początku mówiliśmy też, że będziemy się dzielić udziałami w firmie z naszym zespołem – przygotowujemy się właśnie do wdrożenia ESOP, co w Polsce wymaga prawnej gimnastyki. Mocno stawiamy też na różnorodność w naszym zespole i jego silne zróżnicowanie, gdyż wierzymy, że tylko różnorodna organizacja jest w stanie odnieść sukces na globalnym rynku.
Opowiedz nam jeszcze trochę o Waszych planach na rozwój. Jakie jest docelowe miejsce Scramjet na rynku?
Naszym marzeniem i częścią strategii wejścia na rynek (GTM) jest sięgnięcie po crowd-market. Aktualnie z AWS Lambda (czyli najpopularniejszej platformy serverless) korzysta ponad 2 mln programistów. Scramjet wpada w kategorię Dev-tool, czyli klocków, z których korzystają programiści przy stawianiu usług. Chcemy, żeby indywidualni deweloperzy pokochali Scramjet za to, jak ułatwia im pracę, i wnieśli go do swoich firm. Z drugiej strony będziemy się pozycjonować jako nowe narzędzie, które otwiera wrota do serverless szeregowi branż (np. IoT, ML), dla których do tej pory ta technologia nie była uniwersalnie przydatna ze względu na swoje ograniczenia – będziemy szukać i wynajdywać coraz więcej takich wyzwań i umiejętnie wskakiwać w te nisze.
Przeczytaj również: Dobiliśmy do 400 000 pobrań! Podsumowanie roku Scramjet