SoftBank zmaga się z problemami finansowymi, ale zainwestuje 100 mln dolarów w Behavox

Udostępnij:
SoftBank zamierza zainwestować 100 mln dolarów w Behavox. Brytyjski startup wykorzystuje sztuczną inteligencję do monitorowania zachowań pracowników w firmach świadczących usługi finansowe.

SkyNews podaje, że do sfinalizowania umowy dojdzie najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu.

Inwestycja ta miałaby zostać uruchomiona z Vision Fund II SoftBanku. Otwierając finansowanie z Vision Fund II, SoftBank kieruje się skromniejszymi inwestycjami w funkcjonalne projekty.

Jak działa Behavox?

Behavox dostarcza technologię, która jest wykorzystana do wykrywania nielegalnej działalności, takiej jak nieuczciwy handel czy przekupstwo.

System umożliwia pracodawcom śledzenie poczty elektronicznej pracowników, SMSów i rozmów w czasie rzeczywistym. Działa na zasadzie „snoop-tech", który budzi obawy dotyczące prywatności, ponieważ szefowie używają coraz bardziej zaawansowanych narzędzi do monitorowania tego, co pracownicy robią w pracy.

Problemy SoftBanku

Sam SoftBank przygotowuje się do pożyczenia od 16 inwestorów 4,5 mld dolarów, ponieważ po serii solidnych zakładów ma trudności z utrzymaniem swoich finansów.

Poprzedni Vision Fund SoftBanku zebrał 100 mld dolarów w 2016 r., ale od tego czasu zmagał się z problemami, ponieważ SoftBank doświadczył fali niepowodzeń.

Masayoshi Son, szef SoftBanku, przyznał, że inwestycja w WeWork była błędem. W październiku dał firmie 9,5 mld dolarów w zamian za pakiet kontrolny.

W ubiegłym tygodniu SoftBank ujawnił, że w ciągu 3 miesięcy (począwszy do grudnia) zyski spadły o 99% w porównaniu do roku poprzedniego. W pierwszym Vision Fund strata wyniosła 2 mld dolarów.

Drugi Vision Fund rozpoczął inwestycje w październiku ubiegłego roku, po zastrzyku gotówki w wysokości 38 mld dolarów z samego SoftBanku, ale nie uzyskał jeszcze wsparcia ze strony żadnych zewnętrznych sponsorów.

Inne nieudane inwestycje

Poza WeWork japoński fundusz stracił pieniądze w kilku innych inwestycjach.

W zeszłym tygodniu o zamknięciu swojej działalności poinformował amerykański startup Brandless. Spółka zajmowała się internetową sprzedażą produktów z branży wellness. SoftBank wsparł ją 240 mln dolarów. Pomysł Brandless przegrał jednak z konkurencją.

Z kolei kilka dni temu pisaliśmy, że SoftBank zainwestował 375 mln dolarów w maszynę do robienia pizzy. Urządzenie stworzył startup Zume. Niestety okazało się, że robot wcale nie robi pizzy lepiej ani szybciej od człowieka. Zume rezygnuje ze sprzedaży maszyn, a SoftBank po raz kolejny traci pieniądze.

Poza tym Japończycy nie uzyskali jeszcze zwrotów z inwestycji w Slacka i Ubera.