Obecnie możemy zaobserwować niezwykle dynamiczny rozwój rynku e-commerce, a według prognoz Shopify, tendencja wzrostowa utrzyma się również w najbliższych latach. Zgodnie z ostatnimi analizami ekspertów, średnioroczny wzrost polskiego rynku handlu e-commerce do 2026 r. wyniesie 12%. Wraz z rosnącą popularnością zakupów online, obserwujemy również silny trend konsumpcji kontentu wideo na urządzeniach mobilnych. Według badań, ponad 80% Polaków w wieku 16-64 lat dokonuje zakupów przez Internet i konsumuje rozrywkę (w tym treści wideo) na swoich smartfonach.
Multiscreening – potencjał do zagospodarowania
– Jednym ze zjawisk, które zainspirowało nas do opracowania rozwiązania Insbuy, było zjawisko multiscreeningu, tj. jednoczesnego oglądania kontentu telewizyjnego oraz przeglądania treści na urządzeniach mobilnych (często związanych z treściami oglądanymi w TV) – mówi Mikołaj Krzemiński, Prezes Insbuy Sp. z o.o.
Jak okazuje się, aż 88% telewidzów używa drugiego ekranu urządzenia cyfrowego podczas oglądania telewizji, zaś 71% telewidzów szuka informacji związanych z oglądaną treścią. Z kolei 35% widzów programów telewizyjnych dokonało zakupów produktów/usług z telewizji.
– W naszej głowie zrodził się pomysł na aplikację mobilną, która zapewni widzom dodatkowe możliwości kontaktu z ulubionym kontentem TV oraz możliwość zaangażowania się, podejmowania działania (tzw. shoppingtainment) – dodaje Mikołaj Krzemiński.
Reklama inaczej
Współczesny konsument jest niechętny wobec tradycyjnych przekazów reklamowych wprost nakłaniających do zakupu, jednak otwarty na inspiracje. Linearna telewizja i serwisy streamingowe, w dalszym ciągu realizują tradycyjny model reklamowy. Z uwagi na fakt, iż reklamodawcy nie widzą bezpośredniego związku pomiędzy tradycyjną reklamą telewizyjną, a sprzedażą internetową, nadawcy i producenci wideo są zmuszeni poszukiwać nowych źródeł przychodów i ponownie opracowywać swoje oferty w celu zaspokojenia potrzeb konsumentów.
– Obecne reklamy, które próbują na siłę narzucić zakup, spotykają się z niechęcią widzów. Konsumenci poszukują inspiracji i w tym tkwi biznesowy potencjał naszej spółki. Handel elektroniczny i platformy społecznościowe otworzyły dostęp do rekomendacji influencerów, którzy zwiększają względność emocjonalną, a tym samym “content relevant advertising” można już zobaczyć w takich miejscach jak: Ikea, Facebook, czy obecnie – Insbuy. Docelowi odbiorcy wykazują niechęć do linearnych, narzucających się, niechcianych reklam i są gotowi zapłacić, aby ich nie oglądać (np. Spotify, YouTube, czy Netflix) – dodaje Mikołaj Krzemiński.
Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, Insbuy proponuje narzędzie, które pozwoli na przekształcenie tradycyjnej reklamy „push” w „pull”, umożliwiając przekierowanie widza bezpośrednio z materiału wideo do zakupu konkretnych produktów w kanale e-commerce. Po obejrzeniu programu wystarczy, że ściągnie on aplikację, a zyska dostęp nie tylko do inspiracji, lecz do konkretnych produktów, które mogły przykuć jego uwagę w trakcie emisji, bez potrzeby tradycyjnego, żmudnego procesu wyszukiwania produktów w wyszukiwarce.
Za pomocą Insbuy, użytkownik może skorzystać z nowej warstwy metadanych na temat materiału wideo – katalogu produktów prezentowanych w materiale lub produktów podobnych do prezentowanych w materiale wideo i bezpośrednio z aplikacji dokonać zakupu. Narzędzie stanowi również innowacyjne rozwiązanie reklamowe dla tradycyjnej linearnej telewizji i serwisów streamingowych – pozwoli na usprawnienie procesu, który został już zapoczątkowany przez spółkę, tj. przekształcenie tradycyjnego lokowania produktu w mierzalny kanał sprzedażowy.
Mierzalny kanał sprzedażowy
– Aktualnie lokowanie produktu jest działaniem reklamowym z bardzo nieprecyzyjnymi wskaźnikami efektywności. Dzięki rozwiązaniu Insbuy reklamodawcy zyskają mierzalny kanał sprzedażowy, a nadawcy – nowy model sprzedaży lokowania produktu w programach. Uznaliśmy rozwiązanie jako atrakcyjne dla emitentów treści, producentów dóbr, jak i konsumentów korzystających na co dzień z zakupów z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, stąd nasza inwestycja – komentuje Tomasz Marczuk, Członek Zarządu Funduszu SPINAKER alfa.
Spółka aktywnie współpracuje ze sklepami wnętrzarskimi oraz z nadawcami. Dotychczas posiada porozumienia zawarte m.in. z Canal+ Domo i Kuchnia, Tele5 czy wnętrzarskimi kanałami na YouTube, takimi jak: AtoAto, Wnętrza Zewnętrza czy Aranżacja Wnętrz. Po stronie sprzedających z Insbuy współpracują sklepy wnętrzarskie i producenci mebli m.in. Mevis, Desiva czy Dekoria.
Inwestycja została przeprowadzona w ramach działania BRIdge Alfa, współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
…
Miesiąc temu pisaliśmy o innej inwestycji SPINAKER alfa. Fundusz wsparł wtedy projekt Box Office Lab – narzędzie dla predykcji liczby widzów dla premier kinowych.