W 2021 r. poddaliśmy akceleracji 30 startupów. Podsumowanie roku MIT EF CEE

Dodane: 20.12.2021

Magdalena Jabłońska

Udostępnij:

Poza akceleracją, rok 2021 r. upłynął w MIT EF CEE pod znakiem realizacji zupełnie nowych inicjatyw, będących odpowiedzią na bieżące potrzeby startupów. Intensywnie rozwijano również Klub Alumnów, stwarzając możliwość do korzystania z mentoringu peer-to-peer, który okazał się szczególnie pomocny w pandemicznej rzeczywistości.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok.

Akceleracja startupów

Statystyki naszego flagowego programu jednoznacznie potwierdzają, że popyt na akcelerację na najwyższym poziomie nie słabnie w tej części Europy. Do tegorocznych edycji programu spłynęło łącznie ponad 500 aplikacji. Ponad połowę stanowiły aplikacje startupów spoza Polski, w tym z Estonii, Łotwy, Ukrainy, Rumunii, Węgier i innych krajów. Cieszymy się, że udało nam się powtórzyć sukces, jaki odnieśliśmy w Polsce i zbudować ugruntowaną pozycję w ekosystemie startupów Europy Środkowo-Wschodniej. Dzięki temu, mamy możliwość tworzyć różnorodne grupy podczas naszych warsztatów, co pozytywnie wpływa na wymianę wiedzy i doświadczeń oraz budowanie międzynarodowych znajomości.

Łącznie, w ramach wiosennej i jesiennej edycji programu, akceleracji poddaliśmy 30 startupów. Mogli skorzystać z aż 110 godzin warsztatów oraz praktycznego wsparcia aż 74 mentorów pochodzących z całego świata. W tym roku aż 19 startupów zyskało szansę pilotażowego wdrożenia w organizacji partnerskiej. To niezwykle cenna możliwość zweryfikowania pomysłu w praktyce, wprowadzenia ewentualnych ulepszeń, a co za tym idzie skrócenia ścieżki wejścia na rynek. Ten rok przyniósł nam również 10 komercyjnych wdrożeń, startupów akcelerowanych wcześniej w programie, we współpracy z partnerami korporacyjnymi, między innymi takimi jak Coca-Cola HBC, TVN Discovery, Elzab, Klinika Ambroziak, Archicom czy Allmedica.

Startupy 2021 r.!

W 2021 r. koncentrowaliśmy się na poszukiwaniu startupów z takich obszarów jak zdrowie, energia odnawialna, przemysł 4.0, technologie finansowe i ubezpieczeniowe, zrównoważony rozwój, technologie marketingowe oraz inteligentne miasta. Dobór obszarów tematycznych nie był przypadkowy. Jest pochodną globalnych wyzwań oraz indywidualnych potrzeb naszych partnerów korporacyjnych. W tym roku, w ich gronie znaleźli się Adamed, Coca-Cola HBC, MCX, PZU. Po raz pierwszy dołączyły takie firmy jak Anwil SA, JDGroup, Żabka.

Z edycji na edycję otrzymujemy coraz więcej aplikacji startupów. Niemniej cieszy nas rosnąca liczba partnerów programu. To znak, że proces otwierania się dużych firm na startupy postępuje. Utwierdza nas to w przekonaniu, że to co robimy ma znaczenie. Cieszymy się z każdego pilotażowego wdrożenia, będącego efektem takiej współpracy. To doświadczenie, z którego czerpać mogą obie strony: startup, który zyskuje wiedzę umożliwiającą skrócenie drogi na rynek oraz odbiorca technologii, który zyskuje nowy sposób rozwiązania danego problemu.

Zgodnie z dotychczasową formułą naszego programu, na koniec wiosennej edycji wybraliśmy 5 firm, które pojadą do Bostonu i będą mogły zaprezentować się przed publicznością z USA, a co za tym idzie przygotować się do internacjonalizacji swojego biznesu. Wśród nich znalazły się takie firmy jak:

  • MakeGrowLab, którzy za cel stawiają sobie rozwiązanie problemu zanieczyszczeń powodowanych m.in. przez produkty ropopochodne, skórę i bawełnę;
  • Uvera, która proponuje ekologiczny i naturalny UV protektor, bezpieczny dla ludzi i środowiska;
  • WindTak, oferujący technologię zwiększającą efektywność energetyczną turbin wiatrowych i obniżającą koszty ich utrzymania;
  • Billon Group, skupiający się na zapewnieniu zaufania w procesach biznesowych dzięki technologii blockchain;
  • IQ Biozoom z rozwiązaniem, które w znaczący sposób ma podnieść komfort życia ludzi chorych na cukrzycę.

Zwycięzców jesiennej edycji, którzy dołączą do tego grona poznamy już 12 stycznia na zbliżającym się DemoDay.

Akceleracja to nie wszystko!

Poza kontynuacją flagowego programu akceleracji, nie zabrakło nowych pomysłów i inicjatyw. Jako MIT EF CEE zaangażowaliśmy się m.in. w pozyskiwanie grantów dla startupów z zagranicy w ramach Poland Prize oraz zorganizowaliśmy dodatkową edycję programu pod nazwą Business Acceleration Bootcamp, ukierunkowaną stricte na pilotażowe wdrożenia.

Sukcesywnie rozwijaliśmy także Klub Alumnów, który obecnie zrzesza już ponad 200 startupów! Musimy przyznać, że Klub Alumnów odgrywa wyjątkową rolę w naszej strategii. Na początku działalności startupu, wsparcie doświadczonego mentora, czy to w obszarze sprzedaży, czy pozyskiwania finansowania, jest nieocenione. Z czasem jednak to mentoring peer-to-peer zaczyna odgrywać coraz większą rolę. Dlatego zależy nam na budowaniu społeczności przedsiębiorców, którzy na co dzień spotykają się z podobnymi wyzwaniami i mogą dzielić się swoim doświadczeniem, a nawet realizować wspólne inicjatywy.

W ramach Klubu Alumnów odbyły się cykliczne spotkania dla absolwentów, jak również spotkania z founderami firm, które odniosły sukces. Swoimi doświadczeniami podzielili się m.in. Karolina Pelc, CEO BeyondPlay oraz Damian Sałkowski, CEO Senuto. W sumie, w ramach Klubu Alumnów tylko w 2021 r.zorganizowaliśmy 40 spotkań.

Co przyniesie 2022 r.?

Przyszły rok zapowiada się nie mniej intensywnie. Lubimy zaskakiwać, więc nie zdradzimy na pewno wszystkich szczegółów. Możemy jednak zapewnić, że nie zabraknie ciekawych wydarzeń, inicjatyw oraz programów ukierunkowanych na wymierne korzyści dla startupów, korporacji i inwestorów.

Ze względu na wciąż ogromne zainteresowanie, będziemy kontynuować nasz program akceleracyjny, oczywiście z uwzględnieniem pewnych nowych elementów i dostosowaniem do aktualnych potrzeb startupów oraz korporacji. Nabór do wiosennej edycji ruszy już w styczniu.

Najlepsze startupy wyjadą do Bostonu, gdzie czeka ich intensywny program szkoleniowy z udziałem przedstawicieli tamtejszego ekosystemu, w tym mentorów, aniołów biznesu, inwestorów oraz potencjalnych partnerów biznesowych. Doświadczenie pokazuje, że to doskonała okazja do zbudowania międzynarodowych kontaktów, które mogą okazać się na wagę złota w procesie skalowania i wychodzenia za granicę.

Dla alumnów, oprócz cyklicznych spotkań, wprowadzimy międzynarodowe bootcampy, które sprzyjać będą rozwojowi, dostarczać kompetencje i relacje niezbędne do efektywnego skalowania na nowe rynki.

Planujemy również uruchomienie zupełnie nowej inicjatywy – ESG Innovation HUB, ukierunkowanej na zaadresowanie post-pandemicznych wyzwań, od zmian klimatycznych po nierównowagę społeczną. Będzie to pierwszy tego typu Hub w Polsce i w regionie CEE, który z założenia ma edukować liderów, wyposażać firmy w praktyczne narzędzie do samooceny w obszarze ESG, a przez to wpływać na zwiększenie ich poziomu innowacyjności i konkurencyjności rynkowej. Inicjatywa jest przygotowywana we współpracy z wieloletnią mentorką startupów w naszym akceleratorze, ekspertką ESG – Joanną Pydo oraz partnerami strategicznymi. Zgodnie z naszymi założeniami, Hub będzie pełnił rolę platformy, umożliwiającej wymianę wiedzy i wypracowanie działań, które stanowić będą odpowiedź na niezwykle dynamiczne zmiany otoczenia i oczekiwania interesariuszy.

Wierzymy, że wyzwania, jakie stoją przed naszą planetą i społeczeństwem, sprawią, że żadna firma nie pozostanie niezmieniona. Te, które będą działać najszybciej, mają szansę wprowadzić prawdziwe zmiany i stać się liderami. W kolejnym roku chcemy znaleźć i wesprzeć te firmy. Trzymajcie za nas kciuki!