W szkołach brakowało lekcji programowania, dlatego powstał program „Mistrzowie Kodowania” – Blanka Fijołek (Samsung Electronics Polska)

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

– Coraz więcej elementów naszego życia ułatwiają nowe technologie i coraz większa część naszego życia przenosi się właśnie do świata internetu oraz mediów. Znają swój język ojczysty, znają co najmniej jeden język obcy, ale potrzebują też poznać język nowych mediów – mówi nam Blanka Fijołek.

Na zdjęciu: Blanka Fijołek z Samsung Electronics Polska

W 2014 roku ruszył w Polsce program edukacyjny „Mistrzowie Kodowania”, którego celem było upowszechnienie kompetencji cyfrowych i popularyzacja nauki programowania. W programie udział wzięły i do dziś biorą szkoły z całej Polski, a także placówki medyczne, organizacje pozarządowe, biblioteki, inkubatory przedsiębiorczości i osoby prywatne, które chcą uczyć dzieci programowania.

Do pilotażowej edycji „Mistrzów Kodowania” zaproszono 34 szkoły podstawowe z całej Polski, po dwie z każdego województwa i dwie dodatkowe z Warszawy. Program skierowano do uczniów z klas 4-6, ponieważ to właśnie na wczesnych etapach nauczania daje najlepsze efekty. Dziś z programu realizowanego przez Samsung Electronics Polska korzysta blisko 100 tys. uczniów w całej Polsce.

O tym, dlaczego warto zainteresować dzieci nauką programowania, dlaczego powinniśmy zrobić to jak najwcześniej i jak zachęcić uczniów do zainteresowania się językiem nowych mediów zapytaliśmy Blankę Fijołek, z Samsung Electronics Polska, ambasadorką Europejskiego Tygodnia Kodowania w Polsce, która odpowiada za program „Mistrzowie Kodowania”.

Dlaczego dzieci powinny zostać Mistrzami Kodowania? 

Nauka kodowania to nauka „trzeciego języka”, ponieważ kodowanie to język, którym z jednej strony my komunikujemy się z maszynami, a z drugiej – maszyny komunikują się między sobą. Coraz więcej elementów naszego życia ułatwiają nowe technologie i coraz większa część naszego życia przenosi się właśnie do świata internetu oraz mediów. Jeżeli chcemy, żeby nasze dzieci potrafiły się w tym świecie odnaleźć i być jego aktywnym uczestnikiem muszą nauczyć się „trzeciego języka” – języka programowania. Znają swój język ojczysty, znają co najmniej jeden język obcy, ale potrzebują też poznać język nowych mediów. Nauka kodowania to świetna zabawa, która przy okazji bardzo rozwija – wyobraźnię, logiczne i abstrakcyjne myślenie, zdolność planowania, umiejętność pracy w grupie i wiele innych bardzo przydatnych zdolności, miękkich kompetencji.

Dlaczego to takie ważne, by uczyły się kodowania już za młodych lat?

Na naukę kodowania, tak jak na naukę języka obcego, nigdy nie jest za wcześnie. Programowanie wykorzystuje intuicyjne zachowania najmłodszych, dlatego ważne jest aby je rozwinąć, zanim stłamsi je tradycyjna struktura szkoły, sadzając je sztywno w ławkach i nie pozwalając na pracę zadaniową, w grupie. Dzięki wczesnej edukacji w tym obszarze, dzieci nabierają dobrych nawyków. Jak wspomniałam, nauka kodowania bardzo rozwija dzieci, w wielu różnych aspektach. Dzieci, które uczą się programowania mają bogatszą wyobraźnię, lepiej pracują w grupie i mają dużo satysfakcji z tego, że mogą tworzyć coś samodzielnie.

Jak zainteresować dziecko nauką kodowania?

Wystarczy pokazać mu naturę programowania – dobrą zabawę i logiczne myślenie. Już proste ćwiczenia, nawet bez komputera, sprawiają dzieciakom dużo radochy. Oczywiście, potrzeba dużo zapału i energii po stronie rodzica czy nauczyciela, żeby dorównać najmłodszym.

Jak, jako rodzic, powinienem sprawdzić, czy będzie chętne na udział w tego typu zajęciach?

W Polsce działa bardzo dużo inicjatyw zachęcających do rozpoczęcia nauki kodowania. Niedawno zakończył się Europejski Tydzień Kodowania CodeWeekEU, w trakcie którego w szkołach, przedszkolach, bibliotekach czy urzędach zorganizowano tysiące pokazowych zajęć. W grudniu, w trakcie Godziny Kodowania, rodzice i dzieci będą mieli kolejne okazji wziąć udział w takich pokazowych, darmowych lekcjach. Z doświadczenia wiem, że jeżeli dziecko raz załapie „bakcyla” to później bardzo chętnie będzie brało udział w różnych wydarzeniach związanych z nauką kodowania.

W programie “Mistrzowie Kodowania” wzięło już udział ponad 100 tys. uczniów. Co Pani zauważyła podczas zajęć?

Przede wszystkim to jak brakuje nauki kodowania w polskich szkołach, czyli właśnie na wczesnym etapie nauczania. Uczniowie i przedszkolaki bardzo chętnie biorą udział w zajęciach. W Polsce jest też wiele fantastycznych nauczycielek i wielu cudownych nauczycieli, różnych przedmiotów, którzy chcą uczyć dzieci programowania. Problemem jest to, że brakuje im instytucjonalnego i materialnego wsparcia. Dlatego też uruchomiliśmy Mistrzów Kodowania, żeby to wsparcie zapewniać nauczycielom z pasją do nauki programowania.

Faktycznie są zainteresowane nowymi technologiami, czy na razie traktują to jako formę zabawy?

Wszystko, co nowe, nieznane, jeszcze przez nie niezbadane interesuje dzieci. Dużo zależy też od podejścia nauczyciela. Jeżeli potrafi swoją pasją i entuzjazmem zarazić dzieciaki to one z czasem zainteresują się technologiami. Zależ nam jednak na tym, że uczestnicy lekcji programowania świetnie się bawili. Odpowiadając na pytanie wprost, dla nich jest to i element fascynacji nowymi technologiami, i dobra zabawa.

To dobrze, czy źle?

Nauka przez zabawę to najlepsza możliwa forma nauczania.

Dlaczego Samsung Polska zaangażował się w ten program?

Jesteśmy firmą technologiczną i zależy nam na tym, że wszyscy mogli czerpać z nowoczesnych rozwiązań pełnymi garściami. W ramach różnych akcji wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych na całym świecie pomagamy dzieciom i młodzieży lepiej zrozumieć otaczający nas świat, który jest napędzany przez nowe technologie. Głęboko wierzymy w to, że dostęp do wiedzy i technologii rozwija całe społeczeństwa. Bezpośrednią inspiracją do powstania programu „Mistrzowie Kodowania” był sygnał ze środowisk rodziców oraz nauczycieli, że tradycyjny polski system edukacyjny nie rozpoznaje nowoczesnych trendów w nauczaniu. To oczywiście duży skrót myślowy, ale sprowadza się właśnie do tego, aby w sposób dobrze zorganizowany takie nowe metodologie w szkole wdrożyć.

Jak pomaga w jego rozwoju?

Dostarczamy wszelkich możliwych środków do tego, żeby rozpocząć w placówce edukacyjnej naukę programowania. Szkolimy nauczycielki i nauczycieli. Tworzymy i udoskonalamy scenariusze lekcji. Do przedszkoli dostarczamy specjalne maty do nauki kodowania bez komputera, a szkołom pomagamy zdobyć niezbędny sprzęt komputerowy.

Jakie korzyści przynosi firmie udział w takich akcjach?

Głęboko wierzymy w to, że dostęp do wiedzy i technologii rozwija całe społeczeństwa. Satysfakcja z tego, że pomagamy fantastycznym dzieciakom się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności to największa korzyść. Chcemy być kojarzeni nie tylko z postępem technologicznym, ale również wyznaczać trendy społeczne.