Jak przystało na największą globalną społeczność specjalizującą się w innowacjach w branży spożywczej, EIT Food – wspierany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), niezależny organ Unii Europejskiej – regularnie podejmuje różnorodne inicjatywy służące przyspieszeniu transferu innowacji czy upowszechnieniu tych praktyk, które najlepiej służą współpracy między korporacjami a wpływowymi startupami z branży rolno-spożywczej. Właśnie z taką myślą 5 grudnia 2023 roku w Warszawie zorganizowano Corporate Venturing Workshop. Był to to interaktywny warsztat o wykorzystaniu modelu corporate venturing adresowany do lokalnych graczy z sektora agrifood.
Idealny match
W obszarze pracy nad nowatorskimi pomysłami i ich późniejszym wdrażaniem, korporacje oraz startupy zdają się być stworzone dla siebie. Partnerstwo z młodymi technologicznymi spółkami nawiązali już tacy giganci jak Unilever, Microsoft, Google, Meta, BMW, Diageo, Dell czy Accenture. W głośnym tekście „What Makes Innovations Partnerships Succeed”, opublikowanym na łamach Harvard Business Review przez dyrektorów z Mety (Taha Masood i Andy Ouderkirk) oraz z Harvard Law School (Paolo Cecchi-Dimeglio) można przeczytać, że 94% dyrektorów z branży technologicznej traktuje innowacyjne partnerstwo jako „niezbędną strategię”. Wskazują, że do zalet takiej współpracy należą m.in. obniżenie kosztów, które należałoby przeznaczyć na badania i rozwój, pozyskanie wiedzy, elastyczność, pomoc w tworzeniu nowych rynków oraz przyspieszenie działań związanych ze stworzeniem innowacji i ich komercjalizacji.
Szczególnie pożądane zdaje się znalezienie i wypracowanie optymalnego modelu współpracy między korporacjami a agrifoodowymi startupami. Być może branża rolno-spożywcza nie od razu kojarzy się z innowacjami, ale to właśnie ten sektor odpowiada za 1/3 emisji gazów cieplarnianych. Gdy dodamy do tego prognozę, że w 2050 roku konieczne stanie się wykarmienie dziesięciu miliardów ludzi przy jednocześnie zwiększającej się presji klimatycznej, to jasne stanie się, że znalezienie nowych rozwiązań dla branży rolno-spożywczej jest palącym wyzwaniem.
Wytyczanie wspólnej drogi
W teoretyczne zagadnienia corporate venturing uczestników warsztatu wprowadził jego moderator, prof. dr Tobias Gutmann, adiunkt w EBS Business School, współkierownik Instytutu Technologii, Innowacji i Centryczności Klienta (TICC) oraz kierownik Laboratorium Innowacji Produktowych firmy Siemens. Zwrócił on uwagę na m.in. pięć głównych etapów charakteryzujących proces coporate venturing, czyli
- odkrycie przez korporację właściwego startupu,
- oszacowanie potencjału spółki na dostarczenie innowacji,
- pilotaż opracowanego przez nią wdrożenia
- określenie warunków współpracy: nabycie w niej udziałów lub współpraca B2B
- jego adaptacja do rynkowych potrzeb.
Prof. Gutmann podkreślił jednak, że sam proces musi być częścią szerszej strategii firmy, a także mieć wsparcie w kulturze organizacyjnej korporacji, jej infrastrukturalnych zasobach i być umiejętnie komunikowany jako ważny element korporacyjnych działań.
Omawiając model corporate venturing, prof. Gutmann kładł nacisk, że współpraca startupami wymaga od korporacji nie tylko nakładów finansowych, ale i organizacyjnych. By móc oczekiwać pożądanych rezultatów, firma musi ze swojej struktury wyodrębnić komórkę odpowiedzialną za współpracę ze startupem. Za przykład wskazał EIT Food, które z powodzeniem zdecydowało się taką organizacyjną zmianę w swojej strukturze, powołując odpowiednią komórkę specjalizującą się wyłącznie relacjami startupów z dużymi koncernami. W 2023 r. z usług EIT Food Corporate Venturing skorzystały największe korporacje agrifoodowe m.in. Sudzucker, Bayer, Kerry, John Deere czy General Mills.
Na dobrym kursie
Niewątpliwie dużą wartością wydarzenia organizowanego pod auspicjami EIT Food była wymiana praktycznych doświadczeń między uczestnikami. Swoimi praktykami z obszaru współpracy ze startupami dzielili się przedstawiciele takich korporacji jak Żabka, Grupa Maspex, Tetra Pack, grupa Top Farms czy łotewski RIMI. Każda z nich od dłuższego czasu intensywnie testuje rozmaite formy kooperacji ze startupami, jak chociażby współpraca z polskimi akceleratorami (Grupa Maspex była partnerem KPT ScaleUP), prowadzenie własnych programów wsparcia innowacyjnych spółek (Żabka wspólnie z Kozminski Business Hub prowadzi Startup Impact Program) czy też zakładanie własnych spółek celowych, co z powodzeniem zrobiła grupa Top Farms (jej spółka TopFarms dołączyła do prowadzonego przez EIT Food programu Test Farms).
Menedżerowie tych spółek opowiedzieli o spotykających ich wyzwaniach dotyczących kooperacji ze startupami. Począwszy od scoutingu i wybór spółek, przez codzienne kontakty i wymianę informacji z founderami, a kończąc na rzeczach najtrudniejszych, ale kluczowych dla powodzenia całego procesu – czyli adaptacji i wdrożeń nowatorskich rozwiązań.
Wspólnie z prof. Gutmannem zastanawiano się, jak można usprawnić poszczególne etapy – praktycznym wsparciem było np. zademonstrowanie przez moderatora warsztatów listy pytań, które należy sobie zadać przy wyborze startupu do dalszej współpracy.
Pomoc dla firm zainteresowanych modelem corporate venturing oferuje również EIT Food, które współpracą ze startupami zajmuje się od sześciu lat. Dzięki dostosowanemu dopasowywaniu partnerów, zespół EIT Food może pomóc firmom stawić czoła natychmiastowym wyzwaniom, obniżyć koszty, zidentyfikować nowe linie produktów i pobudzić tworzenie wartości dla korporacji podzielających misję EIT Food przekształcania globalnego systemu żywnościowego.
O EIT Food
EIT Food to największa na świecie i najbardziej dynamiczna społeczność zajmująca się innowacjami w branży spożywczej. Przyspieszamy innowacje, aby zbudować przyszłościowy system żywnościowy, produkujący zdrową i zrównoważoną żywność dla wszystkich.
Wspierani przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), niezależny organ Unii Europejskiej, inwestujemy w projekty, organizacje i osoby, które podzielają nasze cele dotyczące zdrowego i zrównoważonego systemu żywnościowego. Odblokowujemy potencjał innowacyjny w przedsiębiorstwach i na uniwersytetach oraz tworzymy i skalujemy startupy rolno-spożywcze, aby wprowadzać na rynek nowe technologie i produkty. Wyposażamy przedsiębiorców i specjalistów w umiejętności potrzebne do przekształcenia systemu żywnościowego i umieszczamy konsumentów w centrum naszej pracy, pomagając budować zaufanie poprzez ponowne połączenie ich z pochodzeniem żywności.
Jesteśmy jedną z dziewięciu innowacyjnych społeczności, utworzonych przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), niezależny organ UE, który powstał w 2008 r. w celu pobudzania innowacji i przedsiębiorczości w całej Europie.
Dowiedz się więcej na: http://www.eitfood.eu lub obserwuj nas w mediach społecznościowych: Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube i Instagram.
Artykuł przygotowany na zlecenie EIT Food