Wziąć młodego rowerzystę na hol? 2Riders ma patent na bezpieczną jazdę z dzieckiem

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Wziąć młodego rowerzystę na hol? 2Riders ma patent na bezpieczną jazdę z dzieckiem

Udostępnij:

Polski startup 2Riders – po 2 latach przygotowań – uruchomił sprzedaż limitowanej liczby linkowych holi rowerowych z systemem bezpieczeństwa, zapewniającym automatyczne rozłączenie w sytuacjach awaryjnych. Rozwiązanie, inspirowane wiązaniami narciarskimi jest już opatentowane w UE i USA.

Życiowa inspiracja

2Riders zaczął się od pasji do sportu: dla autora patentu, Michała Olszewskiego, ciągnięcie dziecka linką było jednym ze sposobów na zadbanie o własną formę w czasie przeznaczonym na rodzinę. Zaczynał więc biegając z 3,5-letnim synem ciągniętym na rowerze, z holem trzymanym w ręce. Po kilku latach obaj już jeździli rowerami, najpierw z użyciem linki, potem bez, jeszcze później znów na holu – tym razem z młodszym bratem wspieranym zwykłą linką.

Czytaj także: Mikrohub Wrocław ograniczy ruch aut dostawczych w centrum miasta – Paweł Raja (URVIS.BIKE)

– Tamto doświadczenie uświadomiło mi wiele w kwestiach bezpieczeństwa, ale i to, że zjawisko dzieci zniechęcających się do dłuższych wycieczek rowerowych jest powszechne. Zacząłem liczyć, ilu rodziców dzieci w wieku ok. 6-14 lat może mieć taką potrzebę odbywania dłuższych rodzinnych wycieczek rowerowych bez ryzyka zniechęcania się dziecka w ich trakcie. Wyszło mi, że holownik linkowy z działającym systemem bezpieczeństwa zapewniającym automatyczne wypięcie mógłby się sprzedawać w liczbie nawet 500 tys. szt. rocznie na rynku europejskim i amerykańskim. Zakontraktowałem inżynierów z Politechniki Białostockiej. Po uzyskaniu działającego prototypu skutecznie opatentowałem kluczowe funkcje rozwiązania w Europie i USA, tak by ograniczyć ryzyko skopiowania pomysłu. To były początki 2Riders – podkreśla Michał Olszewski, na co dzień partner w funduszu Movens Capital.

Dwa lata przygotowań, testów, badań

W kolejnych miesiącach i kwartałach, po zebraniu odpowiedniego finansowania – łącznie w kwocie 2,8 mln zł od kilkudziesięciu inwestorów – spółka zbudowała zespół inżynierów, entuzjastów oraz inwestorów rozwijających pierwotne założenia Michała Olszewskiego. Prace inżynierskie, testy, poprawki i opracowanie form wtryskowych, opakowania itd. zajęły niemal 2 lata.

Czytaj także: Klienta poznałem na szosowej ustawce – Paweł Sieczkowski (Frontline Biosciences) opowiada o kolarstwie #wRuchu

Efektem tych prac jest łatwy do montażu system linkowego holowania z systemem bezpieczeństwa. Jest on przeznaczony do bezpiecznego holowania dziecka podczas dłuższych wycieczek rowerowych. Stworzono go z myślą o dzieciach co najmniej sześcioletnich (o wadze 18-60 kg), umiejących już dobrze jeździć na rowerze. System bezpieczeństwa zapewnia automatyczne rozłączenie w sytuacjach awaryjnych, a także przy hamowaniu rowerzysty holowanego i w trakcie wyprzedzania. Bezpieczna prędkość jest aż 2-krotnie wyższa niż w dotychczas znanych rozwiązaniach tego typu i wynosi 20 km/h, jak deklarują przedstawiciele spółki.

Narciarski punkt odniesienia

– Rozwiązanie, inspirowane współczesnymi wiązaniami narciarskimi, jest efektem wieloletnich, twórczych prac inżynieryjnych – w końcu musi być i jest niezawodne. Utrzymuje połączenie w trakcie spokojnej jazdy, gdy hol pracuje w przewidziany sposób – przekazuje siłę niezbędną do utrzymania prędkości z zamierzonym kierunku jazdy. W przypadku nagłej zmiany prędkości, a więc i siły, automatycznie się rozłącza. Ważną innowacją, będącą opatentowanym wyróżnikiem, jest samoczynne rozłączanie, gdy hol ustawi się poprzecznie do kierunku jazdy np. przy wyprzedzaniu. Holownik 2Riders eliminuje więc ryzyko, że holowany rower zostanie pociągnięty w bok podczas takiego manewru na szosie, co mogłoby być bardzo niebezpieczne – tłumaczy dr inż. Szymon Cygan, adiunkt na Wydziale Mechatroniki Politechniki Warszawskiej, autor m.in. scenariuszy testów bezpieczeństwa i funkcjonalności holownika 2Riders.

Nikt dziś już nie wyobraża sobie jazdy na nartach „przyśrubowanych” na stałe do butów. 2RIDERS jest więc systemem opartym na lince, wyposażonym w system wypinania przy hamowaniu, wyprzedzaniu i upadku. Finansowanie projektu zapewniły m.in. środki od inwestorów z polskiej platformy crowdfundingowej Forc.ee. Wszystkie komponenty produkowane są w Polsce, tu też wykonywany jest montaż gotowych urządzeń.

Czytaj także: