Na zdjęciu: uczestnicy drugiej edycji MITEF Poland | fot. facebook.com/MITEFPoland
– Wbrew obawom niektórych, rynek startupowy w Polsce rośnie. Liczba zgłoszeń do naszego programu utrzymuje tendencję zwyżkową pomimo tego, że równolegle przecież rekrutuje 9 innych akceleratorów funkcjonujących w ramach programu Scale Up prowadzonego przez PARP. Co ważne, rośnie też jakość startupów – przychodzące do nas zespoły są coraz lepiej przygotowane do akceleracji – ich oczekiwania są lepiej sprecyzowane – mówi Paweł Bochniarz, Prezes Zarządu Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej MIT Enterprise Forum Poland.
Do finału dotarło osiem projektów
Do 2. edycji akceleratora zgłosiło się niemal 300 startupów technologicznych z całej Polski. – Wybraliśmy 23 bardzo innowacyjne zespoły, które przez trzy miesiące dopracowywały swoje pomysły, szczególnie od strony biznesowej, pod okiem trenerów, ponad 100 międzynarodowych mentorów, a także ekspertów z największych polskich i zagranicznych przedsiębiorstw w czterech ścieżkach tematycznych i jednej ogólnej – mówi Magdalena Jabłońska, dyrektor operacyjna MIT Enterprise Forum Poland.
Akcelerator został podzielony na kilka ścieżek, każdą wspierał merytoryczny partner. Jedna z nich dotyczyła Energii, czyli rozwiązań związanych z energetyką. Opiekunem tej ścieżki byli przedstawiciele Grupy PGNiG. Mentorzy z tej firmy podzielili się z uczestnikami swoją wiedzą oraz doświadczeniem i pomogli im w dostosowaniu swoich produktów do warunków rynkowych. W finałowej ósemce programu znalazły się aż dwa projekty z tej ścieżki: Vortex Oil Engineering i Predictail.
Szkoła przedsiębiorczości
Czego Predictail, finalista MITEF Poland, nauczył się podczas programu? – Trudno byłoby to krótko podsumować, ale dla mnie jako inżyniera była to niezła szkoła przedsiębiorczości – mówi Jerzy Balcerzak, co-founder i CTO Predictail. Jego zespół podczas trzymiesięcznego programu nauczył się, jak patrzeć krytycznie na swój biznes, jak sprawdzać hipotezy dotyczące rynku i jak szybko się uczyć. Docenia też przygotowane prezentacje uczestników programu, na podstawie których przyjmowano projekty do dalszego etapu akceleracji.
– Wszyscy uczestnicy byli bardzo dobrze przygotowani przez Lindę Plano. Każdy musiał rzeczowo przedstawić value proposition, powiedzieć o rynku, przedstawić projekcje finansowe i powiedzieć, czego oczekuje po prezentacji, czy szuka klientów, partnerów czy inwersora – mówi Jerzy Balcerzak z Predictail. Jego zespół został finalistą programu i wziął udział w sesji mentoringowej w bostońskim MIT. – W Bostonie mieliśmy całą serię zajęć i oficjalne prezentacje w legendarnym Media Lab na MIT dla lokalnych inwestorów. Niezły networking i trochę nowej wiedzy o robieniu biznesu w Stanach – dodaje.
Finalistami 2. edycji programu akceleracji MIT Enterprise Forum Poland zostali:
1. 2040.io (inteligentny asystent dla działów sprzedaży, który zastępuje tradycyjną pracę z systemami typu CRM)
2. InnovaLab (markery do materiałów, zapobiegające podrabianiu oryginalnych produktów)
3. Medical Simulation Technologies (pierwszy na świecie symulator echokardiografii przezprzełykowej bazujący na rzeczywistych danych z tomografii komputerowej)
4. Nu Delta (błyskawiczne rozpoznanie informacji z faktur za pomocą aparatu w telefonie)
5. Predictail (przewidywanie usterek dużych maszyn za pomocą analizy Big Data)
6. SensoriumLab (telemonitoring pacjentów zagrożonych wysiękiem opłucnowym)
7. Vortex Oil Engineering (zwiększenie wydajności wydobycia ropy naftowej ze złóż poprzez mechaniczną zmianę właściwości wody technicznej i zmniejszenie jej zużycia na złożu)
8. Waywer (platforma multimedialnej komunikacji z klientami dla korporacji)
– Jak widać różnorodność wśród finalistów jest duża i odzwierciedla zróżnicowanie sektorowe charakterystyczne dla naszego programu akceleracyjnego. Wybór 8 finalistów był naprawdę trudny, ale te zespoły, które właśnie teraz uczestniczą w bardzo intensywnym programie na kampusie MIT wyróżniły się nie tylko wyjątkowo ciekawymi technologiami, ale również bardzo dużą determinacją i ciężką pracą w trakcie trzech miesięcy akceleracji – mówi Paweł Bochniarz, Prezes Zarządu MITEF Poland.