Myślę, że najważniejsze w mojej aplikacji była moja wizja zmiany świata na lepsze, pasja do projektów i uczenia się w praktyce (learning-by-doing) wraz z sukcesami które już odniosłem, a także ciekawość świata i zdolność zadawania pytań, która bez wątpienia pomogła mi na samym interview z kapitułą Schwarzman Scholars w Londynie. Warto dodać, że jestem jedyną osobą z Polski (oraz uczelni), która w tym roku dostała się na Schwarzman Scholars. W historii całego programu (dziesięć cohorts) jestem czwartym Polakiem. Dla przykładu z Niemiec zakwalifikowały się już 23 osoby, z Francji 10 osób, a z Rosji 11 osób. Mam w klasie m.in. 7 osób z Harvard, 5 z Yale, czy 4 ze Stanford.
Naprawdę ważne jest to, żebyśmy, jako Polska – europejski lider wzrostu i najsilniejszy kraj w CEE – również mieli swoją reprezentację w tego typu globalnych programach. Bez udziału w nich trudno jest czerpać wzorce z najlepszych praktyk zagranicznych, obserwować co ciekawego robi świat, jak i rozwijać sieć kontaktów, która najzwyczajniej w świecie ułatwia rozwiązywanie globalnych problemów – przede wszystkim tzw. wicked problems. W swojej aplikacji mówiłem o tym otwarcie i dość wyraźnie, co mogło również okazać się kluczowe.
Jak to się stało, że jesteś w miejscu, w którym jesteś? Co sprawiło, że założyłeś fundację, przeprowadziłeś się za granicę?
Przeprowadzka za granicę (w ramach Minerva miałem przyjemność przez 4 lata uczyć się w aż 7 krajach) wynikała przede wszystkim z decyzji o podjęciu studiów na Minerva University. Rozpoczynając studia licencjackie, wybierałem między tradycyjnymi programami w Europie (m.in. Sciences Po Reims), a właśnie Minerva University.
Kluczowym czynnikiem było dla mnie zdobycie globalnego doświadczenia i inspiracji, rozwój globalnej sieci kontaktów, ale też kontynuacja projektów edukacyjnych, które rozpocząłem już w liceum. Minerva pozostawiła mi miejsce do realizacji moich własnych projektów – przede wszystkim Econverse i AI Consensus – dając mi przy tym solidne zaplecze teoretyczne i uzupełniając moją wiedzę o nowe, interdyscyplinarne dziedziny, m.in. Complex Systems. Zagraniczne studia i projekty jeszcze bardziej zachęciły mnie też do tego, aby dzielić się moimi doświadczeniami i spojrzeniem z młodszymi rówieśnikami.
Co sprawiło, że zainteresowałeś się światem startupów? Opowiedz proszę o Econverse.org, o swoich mniejszych i większych sukcesach.
W dużym skrócie – już w liceum zauważyłem, że w Polsce brakuje praktycznej edukacji biznesowej, ale też praktycznego myślenia o edukacji. I kiedy tylko pojawiła się ku temu okazja, postanowiłem coś z tym zrobić. Jeśli chodzi o nasze główne sukcesy, przez trzy lata działalności wsparliśmy ponad 4000 młodych Polaków i Polek (licealiści i studenci) w rozwoju umiejętności przyszłości jak i pierwszych pomysłów na biznes.
Zorganizowaliśmy prawie trzydzieści imprez – od dwóch konferencji na PGE Narodowym, po wydarzenia z gośćmi zagranicznymi jak Noah Smith, czy Jeffrey Pfeffer. W tym wiele mniejszych eventów nastawionych typowo na edukację biznesową, wydarzeń w pięciu polskich miastach – Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Krakowie.
Zbudowaliśmy ekosystem złożony zarówno z „młodych gniewnych”, jak i gwiazd świata biznesu, którzy z chęcią dzielą się swoją perspektywą i doświadczeniem, a przy tym sami uczą od młodych. Zaangażowaliśmy w ten ekosystem również liczne polskie i zagraniczne firmy, jak m.in. Google for Startups, Baker McKenzie, BEST SA, Orange, Autopay, Archicom, On Lemon, czy wreszcie Microsoft, z którym realizujemy program AI-Ready, wspierających rozwój praktycznych umiejętności Generative AI (tzw. AI Literacy) wśród młodych Polaków.
Udało nam się również zorganizować pierwsze zagraniczne wydarzenia – w Pradze, Bratysławie i Budapeszcie – przy wsparciu m.in. Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego, Aspen Institute Central Europe, ale też firm takich jak Skoda, czy VUB Bank. Wystąpiliśmy też na scenach prestiżowych konferencji, choćby ImpactCEE w Poznaniu, EKG w Katowicach, czy EKF w Sopocie, gdzie nawoływaliśmy do zmian w polskiej edukacji biznesowej, ale też nowej strategii, jeśli chodzi o przyjęcie AI w Edukacji, czy wsparcie polskich talentów.
Jednak co najważniejsze – wciąż rozwijamy zakres naszej działalności, cały czas chce nam się działać, cały czas docieramy do nowych osób, zwiększając tym samym nasz impact. I to zdecydowanie ten impact jest, dla mnie osobiście, czymś z czego jestem najbardziej dumny, ale też czymś, co sprawia mi najwięcej frajdy.
Warto dodać, że 27 marca organizujemy nasze kolejne wydarzenie – Econverse FUSE 2025 – tym razem w EC1 Łódź, skupiając się na motywach edukacji przyszłości, innowacji, budowania silnego ekosystemu wewnątrz CEE, ale też smart cities. Więcej info już niedługo 🙂
Czytaj także:
Po studiach w USA zamierzasz studiować w Azji. Czy jest coś, co najmocniej fascynuje Cię w tej kulturze, podejściu do edukacji?
Zamierzam studiować na stypendium Schwarzman Scholars. Jest to program przy Tshingua University, w którym bierze udział 40% osób z USA, 30% osób z Chin i 30% osób z reszty świata. To stworzony przez Stevena Schwarzmana (założyciel & CEO, Blackstone) program dla młodych liderów z całego świata, który pozwala rozwinąć sieć kontaktów i inspiracji, i równocześnie pozwala dowiedzieć się więcej o Chinach, ich historii, kulturze, gospodarce i technologii, tak aby ułatwić dialog i współpracę przy najważniejszych problemach, z którymi mierzy się świat.
Obok Stypendium Rhodesa to jedno z najbardziej rozpoznawalnych stypendiów dla młodych z całego świata (w wieku 22-28 lat). Bardzo zależało mi na udziale w tym właśnie programie, tak aby, po pierwsze, poznać rówieśników z całego świata, którzy robią megafajne rzeczy i, po drugie, po studiach na uczelni amerykańskiej doświadczyć studiów także w Chinach. Uważam, że z obu perspektyw możemy się sporo nauczyć, i że „liderzy przyszłości” powinni otworzyć się również na to co dzieje się w Chinach, tamtejszej nauce czy gospodarce. Wykładowcy, mentorzy i infrastruktura programu Schwarzmana to również światowa czołówka, a wybór kursów i aktywności zależy w dużej mierze od studenta, dzięki czemu każdy z uczestników programu ma nieco inną perspektywę i inspiracje.
Studiujesz ekonomie, finanse strategiczne wraz z elementami AI i data science. Jak widzisz przyszłość tych dziedzin? Jak zamierzasz je połączyć w swojej karierze zawodowej?
Studiuję ekonomię (mój major – formalny kierunek studiów – to ekonomia), dzięki interdyscyplinarności systemu amerykańskiej edukacji wyzwolonej (liberal arts), miałem możliwość uczyć się również finansów, podstaw sztucznej inteligencji, ale też globalnej historii, czy public policy. Myślę, że mój kierunek studiów można określić mianem PPE (Politics, Philosophy & Economics + Tech).
Nawiązałem do tego wyżej, ale choć fascynują mnie przede wszystkim nauki społeczne, to uważam się za generalistę, syntezuję wiedzę z różnych dziedzin, dużo czytam, ale też czuję, że najlepiej uczę się w praktyczny sposób. Równocześnie uwielbiam wykorzystywać swoją wiedzę i inspiracje w praktyczny sposób, tak, aby zmieniać świat na lepsze, czy to przez Econverse, czy przez inne projekty. Myślę, że stypendium Schwarzman Scholars nic tutaj nie zmieni i mam nadzieję, że moja historia zainspiruje młodych ludzi w Polsce do tego, aby uczyć się w bardziej niekonwencjonalny sposób, łączyć teorię z praktyką i angażować się we własne projekty.
Janek jest także stypendystą Rafał Brzoska Foundation.