Zdalnie sterowane pojazdy wkraczają do Europy – projekt w porcie Antwerpia-Brugia

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Zdalnie sterowane pojazdy wkraczają do Europy – projekt w porcie Antwerpia-Brugia

Udostępnij:

W porcie Antwerpia-Brugia rozpoczęło się pierwsze w Belgii komercyjne wdrożenie usługi zdalnie sterowanych samochodów. Projekt realizowany przez Ush i Poppy, spółki zależne D’leteren, wykracza poza dotychczasowe testy.

Inicjatywa ma usprawnić transport pracowników portu i otworzyć drogę do dalszej komercjalizacji zdalnie kierowanych pojazdów na kontynencie.

Za pomocą technologii opracowanej przez Vay, zdalnie sterowane pojazdy będą dostarczane do klientów bez konieczności odbioru samochodu z centrum wynajmu. Po ich odebraniu użytkownicy mogą prowadzić je samodzielnie lub zdecydować się na dalszą jazdę pod nadzorem zdalnego kierowcy, sterującego pojazdem ze stacji teledrive należącej do Ush.

Co w planach?

W ramach pilotażowego programu w porcie Antwerpia-Brugia działają obecnie dwa pojazdy, obsługujące Boluda – globalnego dostawcę usług morskich. Współpraca ma na celu ułatwienie transportu pracownikom portu, którzy mogą zamówić zdalnie dostarczony pojazd i skorzystać z niego w czasie rzeczywistym. Po zakończeniu użytkowania samochód wraca pod kontrolę operatora i może zostać przekazany kolejnemu pracownikowi.

– Wprowadzenie technologii zdalnej jazdy do Belgii wymaga ostrożnego, stopniowego podejścia we współpracy z organami regulacyjnymi. Zdecydowaliśmy się rozpocząć na rozsądną skalę z dwoma pojazdami obsługującymi kluczowe lokalizacje w porcie – podkreśla Max Levandowski, dyrektor generalny Ush.

– Testowanie technologii zdalnej jazdy wzmacnia pozycję portu jako kluczowego ośrodka innowacji. Chcemy, aby nasz port był piaskownicą regulacyjną, w której nowe technologie mogą udowodnić swoją niezawodność i potencjał – powiedział Jacques Vandermeiren, dyrektor generalny firmy.

Projekt wdrażany jest w trzech fazach:

  • Faza 1 (rozpoczęta teraz) – wdrożenie na wyznaczonej trasie w porcie, przy obecności kierowcy bezpieczeństwa w pojeździe.
  • Faza 2 (najbliższe miesiące) – rozszerzenie usługi na drugą trasę na lewym brzegu portu.
  • Faza 3 (koniec 2025 r.) – pełna operacyjność w całym porcie bez ograniczeń tras i bez operatora bezpieczeństwa na pokładzie.

Docelowo usługa ma zostać rozszerzona na większą skalę, a Poppy planuje jej pełną komercjalizację w Antwerpii od 2026 roku. Aby to osiągnąć, Ush prowadzi ścisłą współpracę z organami regulacyjnymi w celu wypracowania odpowiednich ram prawnych dla zdalnej jazdy.

Czytaj także: