Wszystko zaczęło się jeszcze w drugiej połowie 2017 roku. Byliśmy wtedy gotowi, aby pokazać światu rozwiązanie, nad którym pracowaliśmy od długich miesięcy – bota szukającego ludziom pracy. Skupialiśmy się na perspektywie pracownika i dążyliśmy do stworzenia wirtualnego asystenta, który będzie szukał pracy za kandydata.
1 września 2017 roku wysłaliśmy informację prasową do mediów informującą o premierze naszego rozwiązania – chatbota dla kandydatów. Dzień później na firmową skrzynkę e-mail trafiło zapytanie od jednego z największych w Polsce banków dotyczące wdrożenia analogicznego rozwiązania, ale na potrzeby tej jednej konkretnej firmy. Rynek sam upomniał się o rozwiązanie B2B – w ciągu kolejnych tygodni dostaliśmy kilkadziesiąt podobnych wiadomości.
Niewiele myśląc, z dnia na dzień zmieniliśmy plan działań na kolejne miesiące i zabraliśmy się za tworzenia rozwiązania dedykowanego firmom. Dalej wszystko potoczyło się błyskawicznie.
Innowacyjny produkt, doceniany w Polsce i na świecie
W ciągu kolejnych 12 miesięcy z usługi B2B, którą planowaliśmy oferować pierwotnie, stworzyliśmy pełnoprawny, umożliwiający skalowanie produkt SaaS skierowany do segmentu Enterprise. Naszym proof of concept stała się szybko rosnąca lista kolejnych klientów, zatrudniających od kilku od kilkunastu tysięcy pracowników (o tym za chwilę). W efekcie sam produkt oraz model biznesowy został szybko dostrzeżony w Polsce i na świecie.
Na początku roku w Emplocity zainwestował fundusz Leonarto Alfa, specjalizujący się w działalności R&D stanowiącej fundament tworzenia innowacji. W maju jako jedna z 3 polskich spółek pozyskaliśmy dofinansowanie dla najbardziej innowacyjnych technologicznie projektów w ramach unijnego programu Horyzont 2020. W czerwcu rozpoczęliśmy realizację projektu badawczego dotyczącego opracowania autonomicznej sztucznej inteligencji wspierających procesy rekrutacyjnego, finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Pozyskanie 10 dużych (naprawdę wielkich) klientów
W marcu 2018 roku z sukcesem przeprowadziliśmy pierwsze wdrożenie naszego chatbota. I to wdrożenie przez duże W, bo prowadzone dla Budimeksu – jednej z największych w Polsce grup budowlanych, zatrudniającej ponad 8000 pracowników. Nie zwalnialiśmy w kolejnych miesiącach: w sierpniu z Emplocity zaczął korzystać bank BZ WBK (obecnie Santander Bank Polska), liczący 14 000 pracowników; we wrześniu mBank – jeden z najbardziej innowacyjnych polskich banków i Aviva – polski oddział jednej z największych europejskich grup ubezpieczeniowych. A to tylko ci, o których możemy oficjalnie mówić – w międzyczasie rozpoczęliśmy procesy wdrożeniowe w kolejnych dużych firmach, o których będzie głośno już wkrótce.
Praca z dużymi firmami była dla nas najlepszym testem jakości naszego rozwiązania – przez kolejne miesiące przechodziliśmy po kolei niezliczone testy, audyty i kontrole m.in. w obszarze RODO czy bezpieczeństwa danych. Jak widać po wymienionej wyżej liście klientów – z niezłym skutkiem!
Zwiększenie zatrudnienia o 100%
Nie udałoby się nam osiągnąć tego wszystkiego, gdyby nie zespół, który zbudowaliśmy – i nadal budujemy. Na początku roku liczyliśmy zaledwie kilkanaście osób, po 12 miesiącach była nas już blisko trzydziestka. Nasz mały startupowy team zamienił się w średnią firmę z wydzielonymi zespołami i procesami. Dziś Emplocity tworzy zespół blisko 30 wysokiej klasy specjalistów IT skupionych wokół projektu w obszarze AI/NLP, chatbotów oraz zaawansowanego przetwarzania danych, wspierając działy HR w procesie rekrutacji.
Nie boimy się stwierdzić, że mamy jeden z najmocniejszych w całej Polsce zespołów z tego obszaru (jeśli nie najmocniejszy!). A to nie jest nasze ostatnie słowo.
Podbiliśmy Las Vegas (i nie tylko!)
W maju polecieliśmy do Las Vegas na konferencję Unleash – największe na świecie wydarzenie branży HRtech. Wzięliśmy tam udział w „Lightning Competition” – konkursie skierowanym do startupów tworzących technologie wspierające HR. Kilkuminutowy pitch przed gronem kilkudziesięciu ekspertów z branży przyniósł nam drugie (!) miejsce na podium i pokazał, że polskie startupy liczą się na światowym rynku. Pozwolił nam też nawiązać relacje z zagranicznymi inwestorami i zbudować podwaliny do międzynarodowej ekspansji.
To było jedno z naszych największych tego rodzaju osiągnięć, ale nie jedyne! W 2018 dostaliśmy się finału konkursów Digital Champions, Digital Communication Awards (case study Budimex), ABSL Start-up Challenge, European Start-up Challenge oraz CESAwards. Zagościliśmy w programie „Startupy w Pałacu” jako firma wyróżniona przez Prezydenta RP.
Tuż przed końcem roku zwyciężyliśmy w konkursie „Nowa Natura Biznesu”, organizowanym przez Olsztyński Park Naukowo-Technologiczny i – wspólnie z Avivą – dostaliśmy się do finału konkursu Corporate Innovation Awards organizowanego przez The Heart Tech w kategorii nagradzającej współpracę z klientem. Ufff!
Po spisaniu tego wszystkiego aż trudno mi uwierzyć, że tak dużo zmian i działań da się zmieścić w dwunastu miesiącach. Ale i tak chyba najbardziej emocjonujące jest to, co nie znalazło się w żadnym punkcie powyższej listy.
W 2018 roku rozpoczęliśmy mnóstwo nowych inicjatyw, w tym m.in. nową linię produktową i prace nad mechanizmem autonomicznej sztucznej inteligencji. Finał nowych projektów już widać i wkrótce będzie o nich naprawdę głośno.
Last, but not least: to wszystko nie byłoby możliwe bez wysiłku wspaniałego zespołu, który na co dzień wykonuje tytaniczną pracę w naszym biurze w Warszawie. To tylko dzięki ich wybitnym talentom oraz nieprzeciętnemu zaangażowaniu powstają rozwiązania, które w sposób transformacyjny zmieniają oblicza rynku pracy.
Nie zwalniamy tempa.
Trzymajcie kciuki, będzie się działo!
Krzysztof Sobczak – CEO, współzałożyciel spółki Emplocity, partnera technologicznego dla branży HR. Współtwórca systemu opartego o algorytmy AI, chatboty oraz zaawansowane przetwarzanie danych, który wspieramy działy HR w procesie rekrutacji. Swoją praktyczną wiedzę z dziedziny HR/biznesu łączy z kompetencją techniczną. Ukończył m.in: BEng (Hons) wydziału EEE na Strathclyde University w Glasgow oraz Nanyang University w Singapurze. Absolwent Kent Institute of Business and Technology w Sydney. Popularyzator akcji i inicjatyw społecznych, utramaratończyk – jako pierwszy w historii Polak ukończył najtrudniejszy bieg wytrzymałościowy świata, Jungle Marathon (254 km), zbierając przy tym 120 tys. zł na cel charytatywny.
Przeczytaj również o podsumowaniach roku Bioceltix, Indoorway i Bioavlee.