Dobry czas dla startupów wellbeing – podsumowanie 2022

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

wellbeing - podsumowanie 2022

Udostępnij:

Do 2040 r. dwie trzecie wydatków na opiekę zdrowotną będzie dotyczyło między innymi dobrego samopoczucia pacjentów, a już teraz ten obszar jest najważniejszy dla prawie połowy innowacyjnych firm medycznych. Polskie startupy wellbeingowe wpisują się w ten trend, a przy tym zbierają coraz wyższe rundy.

Najwyższe rundy w branży wellbeing w 2022 r.

1. Mindgram – 7 mln euro

Mindgram to platforma online i aplikacja, umożliwiająca kompleksową opiekę specjalistów – psychologów oraz trenerów profilaktyki zdrowia i rozwoju osobistego, skierowana do pracowników firm i ich rodzin. Międzynarodowi inwestorzy zainwestowali w startup ponad 7 mln euro.

2. More Growth – 23 mln zł 

More Growth tworzy marki i produkty online pomagające użytkownikom w dbaniu o zdrowie i rozwój osobisty. Spółka pozyskała 23 mln zł w największej rundzie pre-seed w Polsce. Finansowanie zapewniły m.in. fundusze Inovo Venture Partners, bValue i Market One Capital.

3. Prosoma – 14 mln zł 

Prosoma stworzyła portfolio cyfrowych produktów medycznych w zakresie wsparcia behawioralnego, adresowanych do pacjentów chorych na raka. W ramach ostatniej rundy Prosoma pozyskała środki od nowych i obecnych inwestorów – 6 mln zł w ramach koinwestycji od YouNick Mint i Simpact Ventures, a pozostałe środki jako follow-on od funduszy RST Ventures for Earth i Pomerangels oraz kilkunastu prywatnych aniołów biznesu.

4. Helping  Hand – 3,9 mln zł 

HH24, spółka będąca właścicielem platformy wsparcia psychologicznego Helping Hand, pozyskała w kolejnej rundzie inwestycyjnej ponad 3,9 mln złotych. Wśród nowych udziałowców HH24, spółki zarządzającej platformą, są krajowi przedsiębiorcy, finansiści i inwestorzy prywatni, wspierający innowacyjne spółki.

5. Wellbee – 3,5 mln zł 

Wellbee to platforma zdrowia psychicznego łącząca pacjentów z odpowiednio dobranymi specjalistami. Fundusz WP2 Investments zainwestował w spółkę 3,5 mln zł.

6. Good Sleeper – 1,2 mln zł

Spółka Good Sleeper oferuje platformę Terapiabezsennosci.pl, która służy do zdalnego leczenia bezsenności właśnie zamknęła rundę finansowania na. W 2022 r. w startup zainwestowali 1,2 mln zł fundusz LT Capital i firma farmaceutyczna Adamed.

Spółki wellbeingowe podsumowują 2022 r.

Kuba Zieliński MINDGRAM

Kuba Zieliński – Co-founder & CEO Mindgram

Przez ostatnie lata, zdrowie psychiczne pracowników zostało wystawione na niejedną, ciężką próbę. Wszyscy odczuliśmy potrzebę zadbania o ten obszar. Dlatego w 2022 roku wiele firm zainwestowało w holistyczne rozwiązania wspierające pracowników. Działania skierowane na walkę ze spadkami efektywności, zaburzeniami nastroju, lękiem czy pomocą w odnajdywaniu się w sytuacjach kryzysowych w pracy i domu, są bardzo potrzebne i nie jest to już chwilowy trend.

Szacuje się, że globalny rynek well-being wynosi już ponad 1,5 biliona dolarów, a średni roczny wzrost waha się od 5 do 10% (źródło: McKinsey). Widzimy ten ogromny wzrost zapotrzebowania na well-being w firmach oraz lepszą adopcję tego typu rozwiązań przez pracodawców. Coraz częściej organizacje zastępują przestarzałe narzędzia (np. dostęp do psychologa przez telefon) nowoczesnymi, kompleksowymi i holistycznymi platformami. Pod koniec roku przekroczyliśmy liczbę 100 korporacyjnych klientów, którzy wykupili dostęp do Mindgram dla ponad 100 tysięcy swoich pracowników i członków rodzin.

Rok 2022 był więc dla nas czasem bardzo intensywnej pracy, zarówno w kontekście rozwoju platformy wsparcia zdrowia psychicznego i well-beingu pracowników, jak i skalowania firmy oraz ekspansji międzynarodowej.

W celu zwiększenia skuteczności, dla naszych klientów, zbudowaliśmy holistyczną platformę wsparcia oferującą: konsultacje z psychoterapeutami i coachami, szybki dostęp do różnych specjalistów przez chat (m.in. psychologa, seksuologa, psychodietetyka, doradcy prawnego, doradcy finansowego, psychologa dziecięco-młodzieżowego czy mentora biznesu), rozwojowe warsztaty grupowe na żywo, bibliotekę treści well-being w ramach programów self-care. Dzięki tak szerokiemu zasięgowi oraz poprzez bliską współpracę z najlepszymi pracodawcami realizujemy naszą misję destygmatyzacji i upowszechniania dostępu do opieki psychologicznej.

W reakcji na wojnę w Ukrainie zorganizowaliśmy serię bezpłatnych, otwartych spotkań z ekspertami z zakresu psychologii. Specjaliści wyjaśniali m.in. jak rozmawiać z dziećmi o wojnie oraz jak poradzić sobie ze stresem wynikającym z aktualnej sytuacji politycznej w Europie. Otworzyliśmy także dedykowaną, Telefoniczną Linię Wsparcia, umożliwiającą uzyskanie bezpłatnego wsparcia w języku ukraińskim, polskim i angielskim. Udzieliliśmy ogromnego, ale tak potrzebnego w tym pierwszym etapie działań wojennych, wsparcia.

W 2022 uruchomiliśmy Mindgram także na rynku hiszpańskim, pozyskując pierwszych kilkunastu klientów. W roku 2023 planujemy dalszy rozwój platformy poprzez wprowadzenie narzędzi diagnostycznych do badania well-beingu pracowników w celu lepszej personalizacji opieki oraz wsparcia liderów i menedżerów. Skupimy się także na rozwoju naszej obecności w Hiszpanii oraz nowych rynkach. Patrząc po obecnej dynamice oraz wzroście adopcji rozwiązań well-being nowej generacji przez firmy szacujemy, że do końca 2023 podwoimy liczbę klientów. Trzymajcie za nas kciuki!

Natalia Grajcar – co-founder Natu.Care

Natalia Grajcar – co-founder Natu.Care (More Growth) 

2022 rok zamknęliśmy z uśmiechami na twarzy, zebraliśmy rundę finansowania, zbudowaliśmy zmotywowany zespół. Myślę, że z racji galopującej inflacji, dla całej branży wellbeing był to rok pod hasłem „adaptacja” do nowych warunków w taki sposób, aby jak najmniej odczuł to nasz klient.

W 2022 udało nam się:

  • Wprowadzić 5 pierwszych produktów jako marka Natu.Care. Dużo czasu spędziliśmy nad dopracowaniem koncepcji oraz formulacji naszych suplementów diety, tym bardziej cieszy stale rosnące grono klientów.
  • Zainwestowaliśmy w stworzenie merytorycznej platformy, na której znajdują się wysokiej jakości artykuły z poradami lekarzy, dietetyków, specjalistów do sprazdrowia i urody.
  • W ostatnich miesiącach nawiązaliśmy także współpracę z nowymi partnerami – Sundose oraz Hemp Juice, których produkty można kupić na naszej stronie.

Natu.Care to miejsce dla osób interesujących się zdrowiem, wellness, urodą.

W planach na 2023 rok mamy optymalizację i rozwój platformy e-commerce, podjęcie kolejnych wartościowych partnershipów, premiery produktów. Siłą napędową będzie także wzrastanie naszej bazy wiedzy poprzez zwiększanie ilości silnych merytorycznie artykułów.

Marek Ostrowski, Prosoma

Marek Ostrowski – CEO Prosoma

Rok 2022 przyniósł ważne zmiany dla rynku zdrowia i wellbeingu w Polsce, a także dla firmy Prosoma – spółki działającej w dziedzinie digital therapeutics (DTx) dla onkologii, zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia.

W ciągu ostatniego roku, Prosoma z sukcesem rozwijała swoją działalność na rynkach zagranicznych. Naszym celem jest stać się światowym liderem w dziedzinie digital therapeutics. Oferujemy cyfrowe rozwiązania, które wypełniają lukę w systemie opieki zdrowotnej. Nasze portfolio oprogramowania medycznego oparte na połączeniu doświadczenia w medycynie i technologii, obejmuje całość potrzeb pacjentów w zakresie wsparcia behawioralnego.

Nawiązaliśmy współpracę w wielu kluczowych dla nas aspektach, pozyskując łącznie 14 mln zł finansowania pomostowego przed rundą A, dzięki czemu będziemy mogli dalej dbać o najwyższą jakość naszych produktów. Warto również wspomnieć o naszej najnowszej aplikacji UpBalance, która jest skierowana do osób zagrożonych wypaleniem zawodowym i narażonych na długotrwały stres. Dzięki rozwojowi rynku wellbeing, jesteśmy w stanie znaleźć licznych partnerów, którzy pomogą nam rozpowszechnić tę aplikację w Polsce. UpBalance opiera się na protokole terapii behawioralno-poznawczej, co czyni ją wartościową pomocą dla osób zmagających się z problemami związanymi z wypaleniem zawodowym.

Chcemy jednak podkreślić, że naszych produktów nie można położyć na jednej półce z aplikacjami stricte wellbeingowymi. Nasze aplikacje to badane klinicznie, cyfrowe wyroby medyczne, które już od ubiegłego roku są przepisywane na receptę w Niemczech. Dzięki umocowaniu w systemie refundacji, pacjenci którzy otrzymują receptę na naszą aplikację – otrzymują pomoc bezpłatnie. To nasza misja i dążymy do tego, aby zapewnić takie wsparcie wszystkim pacjentom na świecie.

W nowym roku, jeszcze bardziej skupimy się na dostarczaniu skutecznych i innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, które pozwolą na poprawę stanu zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia.

Jaki to był rok dla branży wellbeing w Polsce?

 Adriana Blazej

Adriana Błażej, People & Culture Partner HR Hints

Wellbeing w dobie kryzysu przestał być kojarzony głównie z benefitami i dodatkowymi udogodnieniami. W wielu firmach stał się filarem wspierającym pracowników w radzeniu sobie ze zmianami, na które trudno było się przygotować. Dane z roku na rok pokazują, jak istotnym tematem jest dobrostan pracowników, kojarzony głównie z obszarem zdrowia psychicznego. Zgodnie z raportem “Wellbeing mentalny pracowników w Polsce”, 46% pracowników sądzi, że życie zawodowe pogarsza stan ich kondycji mentalnej i aż 76% pracowników jest zainteresowanych narzędziami poprawy koncentracji, radzenia sobie ze stresem i jakością snu. I to w tym obszarze rozwiązań wellbeingowych szukały polskie organizacje.

Wiele firm jeszcze mocniej uświadomiła sobie, że tematów związanych ze zdrowiem psychicznym nie zostawia się za drzwiami biura i nie znikają w momencie rozpoczęcia pracy. Pracodawcy zaczęli coraz bardziej świadomie korzystać z narzędzi lepiej dopasowanych do konkretnych potrzeb organizacji. Takich, które długofalowo mogą wspierać dobrostan pracowników (np. platformy umożliwiające umówienie się na sesję indywidualnych konsultacji z doświadczonym profesjonalistą) i nie są tylko dorywczymi inicjatywami edukacyjnymi (np. tematyczne webinary).

Sama, w ramach testów w poprzednim roku przetestowałam 18 narzędzi wellbingowych wspierających zdrowie psychiczne. Niestety tylko 6 były takimi, które mogłabym zarekomendować. Wciąż jeszcze brakuje rozwiązań kompleksowo uwzględniających potrzeby konkretnej organizacji i dopasowanych do jej kultury organizacyjnej, stylu komunikacji i osób w niej pracujących. Takich, które w czasie rzeczywistym mogą dawać realne wsparcie oraz konkretną wiedzę, możliwą do natychmiastowego zastosowania oraz do użycia w podobnej sytuacji w przyszłości.

Z jednej strony, to dobrze, że zwiększa się świadomość i powstaje coraz więcej rozwiązań adresujących wyzwania wellbeingowe. Niestety wiele powstających produktów jest mniej lub bardziej (częściej mniej) udaną kopią już istniejących rozwiązań i w żaden sposób nie odpowiadają na realne potrzeby.

Joanna Kotzian, współzałożycielka Well.hr, strateżka wellbeingu

W okresie pandemii wzrosło zainteresowanie pracodawców rozwiązaniami z zakresu wellbeing. Wiele osób zadawało sobie pytanie, czy gdy pandemia się skończy, to zainteresowanie się utrzyma. Dbałość o dobrostan pracowników okazała się trwałym trendem, który pozwolił na rozwój wielu nowym podmiotom gospodarczym.

W minionym roku intensywnie rozwijały się zwłaszcza platformy online dostarczające rozwiązania wspierające wellbeing psychiczny, oferujące np. konsultacje psychologiczne i psychoterapeutyczneczy edukację psychologiczną. Ze względu na obniżone wojną i inflacją poczucie bezpieczeństwa finansowego dobrze radziły sobie również platformy oferujące wypłatę na życzenie.

W czasie pandemii bardzo popularne były różnego rodzaju webinaria wellbeingowe. W minionym roku firmy coraz częściej wracały do szkoleń i warsztatów stacjonarnych, które – poza wiedzą – dostarczają okazji do nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych przez pracowników. Wellbeing społeczny to w dobie pracy hybrydowej jeden z najważniejszych obszarów wellbeingu.

Wraz ze wzrostem świadomości na temat wagi dobrostanu rosną wymagania pracodawców odnośnie jakości dostarczanych rozwiązań. Pojawia się także zapotrzebowanie na bardziej strategiczne podejście do tematu. Firmy nie poszukują już tylko dostawców konkretnych benefitów o charakterze wellbeingowym, ale ekspertów, którzy pomogą im spojrzeć na temat z perspektywy kultury organizacyjnej i strategii HR. Coraz więcej firm rozumie, że aby podnieść poziom dobrostanu pracowników nie wystarczą kolejne benefity i rozwiązania wellbeingowe. Często potrzebna jest zmiana kultury organizacyjnej, sposobu zarządzania pracownikami, nastawienia z realizacji celów krótkoterminowych na długoterminowe, co pozwala budować z pracownikami trwałą, opartą na zaufaniu relację i czerpać korzyści z ich zaangażowania w dłuższym okresie. To oznacza wzrost zainteresowania ofertą firm, które wspierają pracodawców w przygotowaniu strategii wellbeing.