Well.hr przebadało ponad 1000 aktywnych zawodowo Polaków. Zadało im pytania dotyczące ich kondycji fizycznej i psychicznej, możliwości rozwoju i poczucia sensu, środowiska pracy, kultury organizacyjnej, bezpieczeństwa oraz relacji międzyludzkich. Na tej podstawie ustaliło wskaźnik wellbeingu Polaków w pracy – w 100 punkowej skali jego wartość wyniosła 60,6 punktu. Oznacza to, że pracodawcy mają jeszcze sporo do zrobienia. Na jakich obszarach powinni się skupić? Pozytywny wpływ na nasz dobrostan w pracy mają relacje międzyludzkie (64,2 pkt) oraz środowisko pracy (64 pkt). Negatywnie wpływa na niego kondycja psychiczna (58,2 pkt) i fizyczna (57,1 pkt) oraz możliwości rozwoju i poczucie sensu (58,7 pkt).
–Kondycja fizyczna to najniżej oceniony w badaniu wymiar dobrostanu – mówi Joanna Kotzian, współautorka badania oraz jedna z założycielek Well.hr – Swój stan zdrowia dobrze ocenia 65% pracujących Polaków, jednak tylko 44% regularnie poddaje się badaniom. Tylko połowa regularnie podejmuje aktywność fizyczną i nieco więcej niż połowa (51%) zdrowo się odżywia. Mamy też duży problem z regeneracją. Tylko 43% z nas nabiera sił po wyczerpującym dniu pracy, natomiast 20% udaje się to rzadko lub prawie nigdy. Tymczasem zdolność do regeneracji ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale także na kondycję psychiczną.
Młodzi ludzie lepiej oceniają swój dobrostan w pracy
Z badania Well.hr wynika, że nieco lepiej oceniają swój wellbeing w pracy ludzie młodzi, kobiety i menedżerowie, a także osoby pracujące zdalnie i hybrydowo oraz w elastycznym lub zadaniowym czasie pracy. Pozytywnie na wartość indeksu wpływa również wynagrodzenie. Porównując ofertę pracodawców z oczekiwaniami pracowników Well.hr zidentyfikowało niezaspokojone potrzeby pracowników (tzw. wellbeing gap). – To bardzo ważna informacja dla pracodawców, którym zależy na trafionych inwestycjach w wellbeing – mówi Joanna Kotzian.
Oferta pracodawców i potrzeby pracowników spotykają się w dwóch przypadkach: atmosfera pracy i opieka medyczna. Poza tym pracodawcy koncentrują się – zdaniem pracowników – głównie na działaniach, które zapewniają ciągłą i efektywną pracę – BHP, bezpieczeństwie zatrudnienia (po 38%), narzędziach i systemach wspierających pracę (29%) oraz otwartej komunikacji (29%). Tymczasem pracownicy oczekują z ich strony przede wszystkim docenienia (38%), wyższego bezpieczeństwa finansowego (34%), pewności, że otrzymają wsparcie, jeśli znajdą się w trudnej sytuacji życiowej (28%), a także działań adresowanych do rodzin pracowników (26%). Na liście niezaspokojonych potrzeb znalazły się też inicjatywy związane ze zdrowiem psychicznym – profilaktyką stresu i wypalenia zawodowego oraz dostępem do specjalistów zdrowia psychicznego.
– Pracodawcy powinni się przyjrzeć zwłaszcza kwestii docenienia – z naszego badania wynika, że jedynie połowa pracujących Polaków czuje się w pracy doceniana – mówi Magdalena Pancewicz, współautorka badania i współwłaścicielka Well.hr. – Wygląda na to, że wciąż nie potrafimy okazywać sobie uznania lub formy, którymi to robimy są nieadekwatne do potrzeb. Niedoceniani w Polsce czują się zwłaszcza pracownicy dojrzali.
Inwestycje w dobrostan
Inwestycje w dobrostan przynoszą korzyści nie tylko pracownikom, ale także pracodawcom. Poczucie dobrostanu w pracy wyraźnie przekłada się na postawy pracowników wobec firmy. – Pracownicy o wysokim wskaźniku wellbeingu wiążą swoje plany na przyszłość z obecnym miejscem pracy i poleciliby je innym. Natomiast poczucie dobrostanu znacznie poniżej średniej cechuje pracowników, którzy chętnie zmieniliby zatrudnienie i nie są skłonni do polecania znajomym obecnego pracodawcy – wyjaśnia Magdalena Pancewicz. Well.hr zamierza prowadzić podobne badania co roku. Pozwoli to monitorować poziom wellbeingu pracowników i ustalać, jakie obszary mają na niego wpływ w kolejnych latach. – Zapraszamy też pracodawców do współpracy przy realizacji podobnych badań. Dzięki Wellbeing@Work Index uzyskają możliwość porównania wellbeingu swojego zespołu z dobrostanem Polaków, a także osób zatrudnionych w organizacjach o podobnym charakterze – mówi Kotzian.
– Bardzo się cieszę, że w końcu mamy dostęp do kompleksowego badania, które może pomóc nam – pracodawcom wyznaczyć priorytety i obrać kierunki działań w niezwykle szerokim obszarze, jakim jest wellbeing pracowników – mówi Katarzyna Kołodziejak, HR Managerka w firmie L’Oréal. – Raport Well.hr jest kompleksowym narzędziem, które pozwala budować i uzupełniać już istniejące strategie wellbeingowe oraz pracować nad zmianą kultury organizacyjnej. Już nie mogę się doczekać wdrażania konkretnych rozwiązań, dzięki znalezionym w nim inspiracjom.
Raport możesz przeczytać klikając w ten link.
Może zainteresuje cię również:
Jak odpoczywać? Tego dowiemy się z ostatniego odcinka Firmamentu
Anna Pölzl, CEO Nista: W naszym zespole mamy love coacha