Jakie fintechy tworzą Polacy za granicą? 5 przykładów naszych rodaków, którzy odnieśli sukces

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

polskie fintechy za granicą

Udostępnij:

Aktywność Polaków pokazuje, że pomimo zawirowań na świecie fintech rośnie w siłę. W większości przypadków ich spółki nadal sobie dobrze radzą. Przedstawiamy Wam 5 fintechów powstałych (lub zarządzanych) za granicą z inicjatywy naszych rodaków.

Według raportów CB Insights pandemia sprowadziła globalny rynek fintechów do poziomu sprzed 4 lat, a więc roku 2017, kiedy to sektor dopiero pojawiał się w świadomości potencjalnych inwestorów.

Warto pamiętać, że koronawirus przyczynił się wyłącznie do spowolnienia tempa inwestycji w startupy (choć i te wydają się powoli podnosić). W najbardziej wątpliwym momencie dla młodych spółek wyjątkowo stabilnie trzymały się dojrzalsze przedsiębiorstwa. W niniejszym zestawieniu znalazły się spółki, które działają już dłuższy czas, jak i te będące na rynku zaledwie kilka lat.

Kierunek: Filipiny

Nextbank

Krzysztof Kogutkiewicz w ramach praktyki wyjechał na Filipiny, gdzie w 2007 r. dostał pracę w firmie tworzącej oprogramowanie dla banków. Po zapoznaniu się z tamtejszą sytuacją  uznał, że może pomóc lokalnej bankowości.

Na Filipinach działa ponad 500 banków, z czego 450 to banki spółdzielcze o ograniczonych budżetach na inwestycje IT i limitowanym dostępie do wykwalifikowanej kadry informatyków na prowincjach. Kilkanaście lat temu świat nie był gotowy na rozwiązania oparte na hostingu w chmurze. Szukając optymalnego wyjścia z sytuacji, nasz rodak zaprojektował niedrogi system oparty o model SaaS.

Poczekajmy na chmurę

W 2016 r. bank centralny na Filipinach pozwolił na wykorzystanie technologii chmurowych. To spowodowało, że Krzysztof Kogutkiewicz postanowił rozwijać pomysł. Wraz z Filipińczykiem, z którym wcześniej pracował, kilkoma Polakami i z pomocą inwestora Marka Robla, stworzył pierwszą wersję systemu. Owocem trwającej 14 miesięcy współpracy jest system typu core-banking z możliwością mobilnego dostępu dla klientów banku, funkcjonujący w chmurze.

Obecnie firma Polaka, Nextbank, zatrudnia 30 osób; ma biuro w Krakowie i Manili. Do 2019 r. spółka zrealizowała wdrożenia w 5 bankach. Dziś ma ich już kilkanaście, a w planach są kolejne.

Asseco – inwestor strategiczny

W 2018 r. Asseco nabyło ponad 60% udziałów w Nextbank Software. W Polsce, rozwiązanie Asseco jest najczęściej wybieranym systemem core banking dla banków spółdzielczych. M.in. ten fakt spowodował, że rzeszowska spółka stała się najlepszym partnerem na tym etapie rozwoju Nextbanku.

Azjatyckie plany ekspansji

Krzysztof Kogutkiewicz powiedział w rozmowie z My Company Polska, że Nextbank pojawił się już w Papui-Nowej Gwinei i Vanutau. W planach jest wejście na rynek m.in. w Indonezji czy Myanmarze. Zapytany o wdrożenie w Polsce, odpowiada, że nie chce szukać aktywnie klientów w naszym kraju, ponieważ firma ma wystarczająco pracy w Azji.

Kierunek: Indonezja

GajiGesa

GajiGesa to rozwiązanie, które oferuje możliwość monitorowania zarobków, opłacenia rachunków, dostęp do zarobionych pieniędzy w czasie rzeczywistym, dostęp do zaliczek pracowniczych, narzędzia do zarządzania budżetem i edukację finansową. Firmę założyła Polka, Martyna Malinowska oraz jej mąż – Vidit Agrawal, oboje z doświadczeniem w branży fintech. Martyna pracowała m.in. dla banków JP Morgan czy UBS, a Vidit ma za sobą karierę w Stripe i Uberze.

Startup chce rozwinąć usługi takie jak elastyczny dostęp do zarobków, które w Azji dopiero raczkują. W Indonezji rynek ten liczy ok.129 mln pracowników, w większości bez dostępu do nowoczesnych usług finansowych.

W lutym tego roku GajiGesa otrzymał dofinansowanie w wysokości 2,5 mln dolarów od amerykańskich, singapurskich i indonezyjskich inwestorów.

Kierunek: Szwecja

Klarna

Klarna to systemem płatności online, odwracający sposób płacenia za zamówiony produkt. W przeciwieństwie np. do PayPala oferuje możliwość zapłacenia za zamówiony przedmiot dopiero po otrzymaniu go do rąk, a nie jak zazwyczaj bywa przed zamówieniem.

Twórcami Klarny są Niklas Adalberth, Victor Jacobsson oraz Sebastian Siemiatkowski, Polak z pochodzenia, który wychował się w Szwecji.

Jak działa Klarna w różnych krajach?

Aplikacja dostępna w Szwecji, Wielkiej Brytanii, Niemczech czy USA pozwala na odroczenie płatności za zakupy internetowe lub podzielenie ich na kilka rat. W Szwecji działa jako instytucja bankowa. W kilku krajach wydaje również karty płatnicze. W Polsce zakres usług fintechu jest na razie ograniczony do pośredniczenia w płatnościach internetowych.

Sukcesy polsko-szwedzkiej spółki

Firma jest obecna na rynku od 15 lat i zatrudnia ponad 3 tys. pracowników. Współpracuje z 200 tys. partnerami takimi jak: Sephora, Groupon, Ralph Lauren, Nike, Adidas, H&M, czy Asos. Klarna przejęła też niemieckiego operatora płatności Sofort. Od 2020 r. jest także dostępna w USA i Australii. Commonwealth Bank of Australia zainwestował w firmę 200 mln dolarów.

Od kilku lat spółka jest jedną z najlepiej wycenianych firm fintechowych w Europie. W 2019 r. wartość Klarny była oceniana na 5,5 mld dolarów. Rok później, po otrzymaniu finansowania rzędu 650 mln dolarów, wycena spółki poszybowała do 10,65 mld dolarów.

Kierunek: Belgia

banqUP

BanqUP działa w branży otwartej bankowości. Główny produkt, APIHub, to platforma, która pozwala bankom i firmom posiadającym licencje dostępu do danych bankowych (tzw. TPP) na szybki dostęp do bankowych API.

Drugim rozwiązanie polsko-belgijskiej spółki jest „TPP-as-a-service”. Dzięki niemu udostępniane są dane pochodzące z API banków podmiotom bez licencji – na podstawie licencji KNF. To przyspiesza fintechom dostęp do infrastruktury bankowej. „TPP-as-a-service” pozwala użyć danych bankowych – np. do oceny ryzyka albo do weryfikacji tożsamości – podmiotom, które dzięki niemu nie będą musiały przechodzić czasochłonnego procesu licencjonowania.

Założycielami  banqUP są: Krzysztof Pulkiewicz, Anna Ciesielska, Natalia Zielińska i Łukasz Chmielewski.

BanqUP miał być bankiem

W styczniu 2017 r. właściciele spółki myśleli o stworzeniu banku, który zaoferuje usługi poprzez API, jako tzw. Bank-as-a-Service. BanqUP miał pozwalać na otwarcie i prowadzenie konta całkowicie online. Także zdalnie miał odbywać się proces zapoznawania się z klientami i jego potrzebami. Planowano szeroką gamę usług takich jak: P2P lending, faktoring, szybkie przelewy zagraniczne.

Nowy podmiot działałby wtedy na licencji niemieckiego SolarisBank. Przeszkodą w urzeczywistnieniu planu było przeciąganie się formalności związanych z paszportyzacją licencji bankowej do Polski.

Twórcy banqUP zaczęli zastanawiać się, czy na pewno własny bank to najlepszy pomysł. Platforma, którą zbudowali na potrzeby integracji usług fintechowych i bankowych, zaczęła budzić zainteresowanie banków. Postrzegali ją jako użyteczny hub do integracji usług oferowanych w ramach wchodzącej w życie dyrektywy PSD2. Zważając na te okoliczności, Polacy postanowili odejść od pomysłu zakładania własnego banku i postawili na platformę. Przebudowali projekt w stronę platformy multibankowej, jaką banqUP jest obecnie. Pivot przeszli jeszcze przed wdrożeniem usługi.

Współprace z innymi firmami

BanqUP podejmuje szereg współprac. Przypomnijmy trzy z nich:

  • W kwietniu 2020 r. Limitless, fintech, który pozwala na automatyczne inwestowanie dostał możliwość skorzystania z bankowych danych dzięki usłudze TPP-as-a-service oferowanej przez banqUP.
  • W sierpniu 2020 r. pojawiła się usługa Santander Open powstała we współpracy z platformą banqUP. Z poziomu strony lub aplikacji mobilnej, Santander Bank Polska pozwala na dostęp do rachunków z pięciu polskich banków.
  • We wrześniu 2020 r. twórcy Zencard wystartowali z nowym projektem – aplikacją pozwalającą na zdalną weryfikację tożsamości przy użyciu m.in danych bankowych. Powstała dzięki API zapewnionemu przez banqUP.

BanqUP dołącza do Unifiedpost Group

W styczniu tego roku banqUP został przejęty przez Unifiedpost Group, notowaną na belgijskiej giełdzie Euronext. To spółka z branży fintech, która przejęła też skandynawski 21 Grams i belgijski AKTI.

Przejęcie banqUP pozwala poszerzyć Grupie Unifiedpost możliwości świadczenia usług w zakresie otwartej bankowości i analizy danych na rzecz ponad 440 tys. klientów z sektora MŚP, które Grupa już obsługuje.

W dłuższej perspektywie Grupa Unifiedpost będzie miała szybki dostęp do otwartych ekosystemów bankowych, co umożliwi analizę danych bankowych oraz danych pochodzących innych API finansowych. Dane te będą mogły być wykorzystywane łącznie np. do prognozowania przepływów pieniężnych.

Kierunek: Wielka Brytania

Limitless

Limitless to zarejestrowany w Wielkiej Brytanii fintech, z biurami w Warszawie i Singapurze. Został założony przez Polkę, Sarę Koślińską oraz singapurskiego finansistę, Ka Lim.

Usługa pozwala inwestować i oszczędzać nawet osobom z niskimi dochodami i niewielką wiedzą finansową. W początkowym okresie aplikacja buduje dla użytkownika zabezpieczenie w postaci trzech miesięcznych pensji. Później odkłada pieniądze na większe wydatki i inwestuje nadwyżki. Algorytmy aplikacji Limitless, na podstawie historycznych danych finansowych, szacują maksymalną kwotę, którą aplikacja może odłożyć.

Współpraca z banqUP

W kwietniu zeszłego roku spółka podjęła współpracę z innymi fintechem – banqUP.

– BanqUP daje nam infrastrukturę pozwalającą na dostęp do banków w całej Europie. Dzięki dostępowi do większej liczby danych, nasze algorytmy będą oferować jeszcze lepsze doświadczenie użytkownikom. W czasie kryzysu Covid-19 korporacje mogą skorzystać z naszego produktu, by w odpowiedzialny sposób wspomóc pracowników. Szczególnie samozatrudnionych lub niżej wynagradzanych, jak na przykład barista czy kierowca – powiedziała Sara Koslińska, CEO Limitless.

Rynek fintechowy skutecznie opiera się koronawirusowi, pokazuje, że jest sektorem w pełni przygotowany na świat zarówno lockdownowy, jak i post-covidowy. Inwestorzy, którzy pokładają nadzieję w dojrzałych spółkach, mogą bez obaw patrzeć w przyszłość. Miejmy nadzieję, że dobra passa fintechu przyczyni się do powstania nowych startupów nie tylko w Polsce, ale i za granicą.