Usługa PayEye została uruchomiona 24 czerwca 2020 roku. Pierwszym miejscem, które postanowiło skorzystać z rozwiązania, była restauracja Sushi Naka Naka zlokalizowana na wrocławskim Ołtaszynie. Obecnie fintech współpracuje z 62 punktami.
– Jesteśmy polskim fintechem, małą instytucją płatniczą (MIP) i działamy pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). I jak w każdej instytucji płatniczej – nasze działania reguluje prawo a dzięki prawu – wejściu Dyrektywy PSD2 – możemy naszą myśl technologiczną wdrażać w życie, a wypracowane rozwiązanie udostępniać na polskim rynku. I tak oto 24 czerwca br. udostępniliśmy naszą usługę – czytamy w komunikacie firmy.
Jak działa PayEye?
Możliwość zalogowania i założenia konta PayEye ma każdy, kto ma dostęp do internetu i ukończone 18 lat. Zalogowanie możliwe jest poprzez stronę firmy, gdzie użytkownicy zakładają konto, zasilają swój portfel i tworzą unikalny kod PayEye. Z usługi można korzystać tam, gdzie znajdują się urządzenia płatnicze PayEye, czyli u partnerów fintechu.
Unikalny kod PayEye na podstawie tęczówki użytkownika można wygenerować zarówno w domu poprzez aplikację, jak i u partnerów fintechu. Przykładowo, jeżeli ktoś nie korzystał jeszcze z tego rozwiązania, wystarczy, że uda się do miejsca, gdzie można już płacić spojrzeniem i tam zostanie zeskanowane jego oko i zapisane w bazie.
Przy czym fintech podkreśla, że urządzenia wykorzystywane w procesie potwierdzania płatności biometryczne weryfikujące tęczówkę oka oświetlają oko przy pomocy promieni podczerwonych spełniających najbardziej rygorystyczne kryteria i normy. Rozwiązanie zgodne jest z międzynarodową normą dla urządzeń emitujących światło podczerwone.
Czy Polacy są gotowi na biometrię?
Mogłoby się wydawać, że tak innowacyjne podejście do płatności, może niektórych niepokoić. Z jednej strony chodzi przecież o nasze pieniądze, z drugiej żyjemy w czasach, w których bardzo dużo mówi się o bezpieczeństwie. Co ciekawe według danych Polacy są otwarci na tego typu rozwiązania i większość z nich uważa biometrię w identyfikacji za bezpieczną opcję.
Jak czytamy na stronie PayEye Według raportu Digital Payments Study 2017 przygotowanego dla Visa, polscy konsumenci są otwarci na nowoczesne płatności cyfrowe, w tym biometrię. 86% z nich dokonało już płatności zbliżeniowej, a prawie 90% z tej grupy sądzi, że w ciągu trzech lat zapłaci smartfonem. Płatności zbliżeniowe otworzyły Polaków na nowe, innowacyjne rozwiązania płatnicze. 83% uważa, że biometria jest bezpieczną formą uwierzytelnienia. Jednocześnie większość z nich czułaby się bezpiecznie, gdyby do autoryzacji tych transakcji wykorzystano rozwiązania biometryczne.