Kto i jak zarobi na sztucznej inteligencji? Podsumowanie Firmamentu

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Chat GPT

Udostępnij:

Jak zaprzęgnąć sztuczną inteligencję do pracy? Jakie biznesowe możliwości ona stwarza? A także kto najwięcej zarobi na AI? Między innymi na te pytania odpowiedzieli goście minionego Firmamentu.

Gośćmi ostatniej audycji pt. Firmament emitowanej na antenie Radia 357 byli:

  • Bartek Pucek, prezes Forward Operators AI Lab, twórca newslettera technologicznego pucek.com, anioł biznesu, podcaster,
  • Rafał Tromczyński, prezes Digital First AI,
  • i Michał Jaskólski, współzałożyciel i CPO w Grupa Morizon-Gratka.

AI. Początki

O tym, że sztuczna inteligencja może stanowić o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa wie każdy w środowisku technologicznym. Mimo popularności tego tematu wśród startupów, zdaniem gości programu wciąż mało mówi się o AI poza branżą. Dlatego osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sztuczną inteligencją, Bartek Pucek radzi, aby zadały sobie trzy następujące pytania:

  • Co jest możliwe w zakresie AI?
  • Jak wykorzystać te możliwości w swoim biznesie?
  • Jaki najmniejszy krok już dziś mogę zrobić, żeby spróbować sił w AI?

Możliwości AI

W trakcie Firmamentu mogliśmy też posłuchać gościa specjalnego – profesora Rafała Mrówki z SGH, który na potrzeby audycji przygotował krótki wykład, posiłkując się sztuczną inteligencją. A mianowicie zapytał on Chat GPT, jak firmy mogą zarobić wykorzystując AI. W odpowiedzi Chat GPT zasugerował kilka rozwiązań:

  • Po pierwsze firmy mogą wykorzystać sztuczną inteligencję do automatyzacji procesów biznesowych, np. obsługi klienta, tworzenia raportów czy przewidywania zapotrzebowania na produkty.
  • Po drugie sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do analizy danych klientów, co pozwala na tworzenie bardziej spersonalizowanych ofert.
  • Po trzecie firmy produkcyjne mogą wykorzystać sztuczną inteligencję do optymalizacji procesów produkcyjnych, np. mogą stworzyć algorytm maszynowego uczenia do monitorowania i prognozowania jakości produkcji.

– Przytoczone przez sztuczną inteligencję przykłady oczywiście są trafne. Przyznam jednak, że sam skorzystałem z AI w innym celu. Chciałem pokazać przez to, jakie możliwości w zakresie inspiracji, pobudzania kreatywności i skracania intelektualnej pracy zapewnia dziś sztuczna inteligencja – powiedział profesor Rafał Mrówka.

Dodał także, że nie należy postrzegać sztucznej inteligencji jak zagrożenie, ale jako wsparcie. Zdaniem profesora najlepsze efekty osiągnie się nie wtedy, gdy wszystkie procesy biznesowe odda się ręce AI, ale łącząc AI z pracą ludzkich rąk.

Bańka związana z AI

Czy już mamy do czynienia z bańką związaną z AI? Zdaniem Bartka Pucka tak.

Gość Firmamentu przyznał, że sam jako inwestor otrzymuje propozycje inwestycyjne od wielu startupów, które przedstawiają się jako startupy AI. Tymczasem niewiele z nich ma w sobie własny komponent sztucznej inteligencji. Najczęściej ich founderzy korzystają z API gotowych rozwiązań.

A więc nie budują przewagi konkurencyjnej na własnym rozwiązaniu, tylko sięgają po rozwiązania łatwe do skopiowania. Dlaczego tak się dzieje? Zdaniem Bartka Pucka głównie dlatego, że zbudowanie kompetencji wokół AI jest skomplikowane.

Więcej w Firmamencie 👇