Mapa, która doda skrzydeł: landscape ze startupami z branży lotniczej

Dodane:

Aleksandra Janik Aleksandra Janik

mapa startupów w branży lotniczej

Udostępnij:

Serwis Swifted stworzył mapę przybliżającą branżę lotniczą. Opracowanie pokazuje rozwijający się sektor innowacji lotniczych, w których pierwsze skrzypce grają technologie przyjazne środowisku.

Jednym z kluczowych pytań, jakie stawiają sobie twórcy mapy jest to, w jaki sposób będzie wyglądać zrównoważone lotnictwo. Mapowanie startupów jest uznawane za jedno z ważniejszych narzędzi do identyfikacji liderów innowacji oraz wzmocnienia współpracy startupów z dużymi korporacjami. Serwis Swifted stworzył mapę przybliżającą branżę lotniczą. Opracowanie pokazuje rozwijający się sektor innowacji lotniczych, w których pierwsze skrzypce grają technologie przyjazne środowisku. Obecnie tymi rozwiązaniami zajmuje się 69 startupów. 49 z nich buduje nowy typ samolotu, 22 z nich zajmuje się budową baterii i innymi projektami, które wpisują się w ideę dekarbonizacji Europy. Jak będzie wyglądać zrównoważone lotnictwo?

Europejskie plany na branżę lotniczą

Branża lotnicza odpowiada za wytwarzanie dużych ilości śladu węglowego. Dealroom podaje, że najwięcej startupów zajmuje się tym problemem w Stanach Zjednoczonych, ale Europa nie pozostaje w tyle. Według informacji opublikowanych w przywołanym serwisie, w Ameryka działa 67 startupów lotniczych. Na drugim miejscu znajduje się Wielka Brytania (22 startupy), później Niemcy i Francja (po 15 spółek), Kanada (9), Holandia (8), Szwajcaria i Australia (po 6), oraz Szwecja (5 startupów).

Ze stworzonego przez serwis Sifted przewodnika po branży lotniczej dowiadujemy się, że startupy lotnicze intensywnie pracują nad nowymi technologiami, które mogą zrewolucjonizować lotnictwo. Od wielu lat mówi się już o nowych typach samolotów, w tym tych wykorzystujących wodór czy energię elektryczną.

Samoloty elektryczne, a dokładniej powietrzne taksówki, opracowywane przez Lilium obiecują zmniejszenie emisji i kosztów operacyjnych krótkodystansowych lotów. Daniel Wiegand, współzałożyciel i główny inżynier Lilium, zaznacza, że korzystanie z ich rozwiązania powinno wyglądać tak, jak korzystanie z pociągu, a więc bez konieczności poddawania się kontroli bezpieczeństwa czy długiego oczekiwania na sam samolot. Według zapewnień, już w 2025 roku będzie można przemieszczać się z wykorzystaniem tej taksówki.

Kluczowymi również są kwestie związane z samymi lotniskami. Według danych aż 25% emisji wytwarza się podczas wylotów i przylotów, czyniąc lotniska “hotspotami” zanieczyszczeń. Stąd część startupów pracuje nad stworzeniem infrastruktury ładowania maszyn zasilanych elektrycznie. Brytyjski AeroVolt wyposażył już część lotnisk w swoje ładowarki, a Smart Airport Systems wpadł na pomysł holowania samolotów z terminalu do miejsca odlotu. Według firmy to rozwiązanie redukuje emisję zanieczyszczeń o 85%.

– Dekarbonizacja lotnictwa rozpocznie się od małych samolotów i będzie możliwa tylko przy pełnym zaangażowaniu ekosystemu lotniska – zaznacza Augustin de Romaner, CEO z Gruopue ADP.

Znaczenie technologii ekologicznych, czyli nacisk na zrównoważony rozwój i zmiany klimatyczne

Z landscape opracowanego przez serwis Sifted wiemy, że najważniejszymi ośrodkami innowacji w Europie są Francja, Niemcy i Wielka Brytania. Francuski sektor lotniczy jest silnie wspierany przez firmę Airbus oraz programy rządowe, które kładą nacisk na ekologiczne technologie. Niemcy zaś są pionierami w rozwoju infrastruktury do obsługi samolotów elektrycznych i wodorowych, z licznymi startupami pracującymi nad infrastrukturą ładowania. Startupy z Wielkiej Brytanii, wspierane przez Rolls-Royce’a i rządowe programy, przodują w rozwijaniu nowych technologii napędowych oraz inicjatyw związanych z inteligentnymi lotniskami.

Działania europejskich startupów mają odgrywać rolę w opracowaniu rozwiązań przyczyniających się do zmniejszenia redukcji CO2 i zmniejszenia zależności od paliw kopalnych. Inwestycje w te technologie wpisują się w europejskie cele klimatyczne i są częścią szerszej strategii osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Czytaj także: