Najważniejsze fintechowe informacje w jednym miejscu. Podsumowanie tygodnia

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Najważniejsze fintechowe informacje w jednym miejscu. Podsumowanie tygodnia

Udostępnij:

Co w tym tygodniu wydarzyło się w branży fintech? Między innymi uruchomiono program RBL_START #COVID-19, Alior Bank wprowadził autoryzację za pomocą selfie, BIK trwały nośnik oparty o blockchain, a Onfido zdobył 100 milionów dolarów. Zobaczcie najważniejsze wiadomości fintechowe z tego tygodnia z Polski i ze świata.

Tutaj możecie przeczytać prasówkę z zeszłego tygodnia.

Polska:

1. FINANTEQ udostępnia za darmo swoje narzędzia bankom

W związku z kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa firma FINANTEQ z Lublina zaproponowała bankom darmowe wdrażanie instytucji finansowych online. Fintech zapowiedział, że będzie udostępniał swoje usługi bez opłat do czasu, aż WHO oficjalnie ogłosi koniec pandemii. Dzięki rozwiązaniom, firmy banki mogą stworzyć całkowicie fizyczne oddziały w miejsce stacjonarnych.

– Liczba oddziałów banków od lat maleje. Także w wyniku kryzysu COVID-19, wiele instytucji bankowych całkowicie zamknęło swoje oddziały. Aby pomóc bankom w przezwyciężeniu kryzysu, oferujemy 2 nasze bezpłatne rozwiązania do końca pandemii – powiedział w rozmowie z serwisem finextra.com Andrzej Sierpiński, dyrektor zarządzający w firmie FINANTEQ.

2. Skillsy.com.pl uruchamia bezpieczne płatności

Skillsy.com.pl to platforma internetowa typu marketplace. Można na niej umieszczać ogłoszenia kursów. Dzięki temu każdy może dzielić się swoją wiedzą i zarabiać na niej. Na początku kwietnia 2020 roku, twórcy rozwiązania uruchomili w nim bezpieczne płatności oraz system współpracy finansowej ze szkoleniowcami.

Założenie konta i wystawianie ogłoszeń na platformie jest darmowe. Skillsy.com.pl zarabia na prowizji pobieranej od sprzedanych kursów. Z danych GUS wynika, że rynek kształcenia pozaformalnego w Polsce w 2016 roku wart był 2,08 mld zł. Natomiast wedle prognozy Skillsy w 2020 roku osiągnie wartość ok. 3 mld zł, by do 2022 sięgnąć 3,89 mld zł.

3. Zmiana warunków gwarancji Biznesmax

Bank Gospodarstwa Krajowego we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz bankami kredytującymi wprowadził zmiany do gwarancji Biznesmax skierowanych do firm innowacyjnych i efektywnych ekologicznie z sektora MŚP. W efekcie zaciągnięcie kredytu stało się prostsze, a przedsiębiorca ma większe zabezpieczenie na jego spłatę. Od teraz kredyty obrotowe odnawialne w tym kredyty odnawialne w rachunku bieżącym, będą objęte gwarancją stanowiącą pomoc de minimis.

Dodatkowo BGK zrezygnował z katalogu kosztów kwalifikowalnych i obowiązku przedkładania przez kredytobiorcę planu projektu inwestycyjnego, gdy stara się o kredyt z gwarancją Biznesmax, stanowiącą pomoc de minimis. Poza tym z oferty będą teraz mogły skorzystać również firmy efektywne ekologicznie, które w ciągu ostatnich 5 lat wdrażały u siebie ekologiczne rozwiązania

– Wspieramy rozwój społeczno-gospodarczy kraju, co jest szczególnie ważne w czasie niekorzystnej koniunktury. Korzystając z eksperckiej wiedzy, opracowujemy nowe, systemowe rozwiązania uzupełniające tarczę antykryzysową. We współpracy z resortem funduszy i sektorem bankowym przygotowaliśmy rozwiązania w gwarancjach Biznesmax dające firmom szerszy dostęp do kredytów na korzystniejszych warunkach, co ułatwi przetrwanie trudnego okresu przedsiębiorcom, ich klientom i pracownikom. To kolejne, obok zmian w gwarancjach de minimis, nowości wchodzące w skład pakietu pomocowego BGK – powiedział prezes zarządu BGK, Beata Daszyńska-Muzyczka.

4. Rusza program RBL_START #COVID-19

PZU i Alior Bank ogłosili nabór do wspólnej inicjatywy RBL_START #COVID-19. Program skierowany jest do startupów, które mają pomysł na to jak walczyć ze skutkami pandemii koronawirusa. Oba podmioty pomogą zwycięskim zespołom w realizacji ich założeń. Swoje aplikacje można wysyłać do 26 kwietnia 2020 roku.

– Pandemia wpływa na codzienne życie każdego z nas. Prawdopodobnie jej skutki, będziemy odczuwać jeszcze przez długi czas. Dlatego żeby aktywnie stawić czoło nadchodzącym wyzwaniom, również tym związanym z nieuniknionym spowolnieniem gospodarczym zdecydowaliśmy się na uruchomienie inicjatywy specjalnej RBL_START #COVID-19. Sytuacja wymaga od nas sprawnych działań, w tej sytuacji kryteriami wyboru projektów, oprócz ich realnego efektu społecznego, będą łatwość i szybkość wdrożenia na szeroką skalę – powiedział Daniel Daszkiewicz, dyrektor Departamentu Innowacji i FinTech w Alior Banku

5. Mastercard udziałowcem Polskiego Standardu Płatności

Polski Standard Płatności, operatora BLIKA, zyskał nowego udziałowca w postaci firmy Mastercard. List intencyjny o strategicznej współpracy firm został podpisany w grudniu 2018 roku. Natomiast teraz postawiono kropkę nad „i” – dokonano wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym. PSP ma 7 udziałowców, a każdy z nich posiada taką samą liczbę udziałów, są to: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska i najnowszy – Mastercard.

– Mastercard stał się udziałowcem BLIKA. Wspólnie znacznie przyśpieszymy rozwój systemu. Obecnie intensywnie pracujemy nad wprowadzeniem płatności zbliżeniowych BLIKIEM, które chcemy udostępnić naszym użytkownikom – powiedział Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

6. Nest Bank i Visa umożliwiają darmowe stworzenie sklepu internetowego

Nest Bank wraz z firmami Sote i Visa przygotowały dla przedsiębiorców specjalną ofertę. Firma, która prowadzi biznes związany z handlem oraz posiada konto i kartę Visa w Nest Banku, może teraz w prosty sposób założyć stronę internetową poprzez serwis Sotebuy i sprzedawać produkty oraz usługi online.

Klienci Nest Banku objęci promocją mogą bez znajomości IT stworzyć własną stronę i sklep internetowy korzystając z intuicyjnego kreatora stron. Usługa jest darmowa przez pierwsze 2 miesiące. Po tym okresie klient może bez problemów zrezygnować z prowadzenia strony lub korzystać z niej dalej opłacając abonament roczny lub miesięczny z 20% rabatu. Oferta dotyczy obecnie firm związanych z handlem, które posiadają konto w Nest Banku z wydaną do niego kartą płatniczą Visa. Ponad 5oo firm wybranych do pilotażu otrzymało już zaproszenie do skorzystania z promocji.

7. Pożyczka na selfie w Alior Banku

Alior Bank wdrożył nową metodę weryfikacji tożsamości klientów bez konieczności wizyty w oddziale. FOTO ID jest autorskim rozwiązaniem zespołu banku. To technologia, która otwiera nowe możliwości sprzedaży w kanałach zdalnych. Teraz bank będzie wykorzystywał tę metodę między innymi przy przyznawaniu pożyczek.

– Nad wprowadzeniem procesu FOTO ID pracowaliśmy od kilku miesięcy – to autorskie rozwiązanie zaprojektowane i wdrożone przez naszych pracowników. W ostatnich tygodniach, w obliczu szybko zmieniającej się sytuacji, przyspieszyliśmy wprowadzanie tego rozwiązania do obsługi naszych klientów. W efekcie w ciągu kilku godzin od uruchomienia skorzystało z niego kilkudziesięciu klientów – powiedział w komunikacie Marcin Jaszczuk, wiceprezes Alior Banku odpowiadający za segment klienta indywidualnego.

8. BIK wprowadza trwały nośnik oparty o blockchain

Platforma Blockchain BIK umożliwia klientom polskich banków otrzymywanie zmian regulaminów produktowych drogą elektroniczną. Cyfrową komunikację z klientem zapewnia innowacyjna technologia blockchain, która gwarantuje bezpieczne przechowywanie dokumentów oraz spełnia wymogi prawne trwałego nośnika informacji. Platforma Blockchain BIK to rozwiązanie opracowane przez ekspertów Biura Informacji Kredytowej, wykorzystujące technologię polsko-brytyjskiego fintechu, firmy Billon.

– Faktem staje się uruchomienie pierwszego etapu rozwoju Platformy Blockchain BIK. Dziś jest to odpowiedź na wymagania regulatora i zautomatyzowanie procesów związanych z wysyłką dokumentów do klientów. Wierzę, że Platforma Blockchain BIK, w dobie wzrastającej liczby transakcji dokonywanych kanałem cyfrowym,  pociągnie za sobą kolejne implementacje naszego rozwiązania w instytucjach finansowych oraz w innych sektorach rynku w Polsce – powiedział prezes zarządu BIK Mariusz Cholewa.

Ważnym aspektem wyróżniającym Platformę Blockchain BIK jest ciągłość dostępu klienta banku do własnych dokumentów za pomocą Portalu BIK. Na portalu tym, zintegrowanym z technologią blockchain, bank udostępnia klientowi dokumenty do odczytu. Dla klienta oznacza to łatwy dostęp do wszystkich dokumentów w jednym miejscu, nawet po zakończeniu współpracy z bankiem.

Świat:

9. Fold i Visa pracują nad kartą, która będzie wypłacać zwroty za zakupy w bitcoinach

Fintech Fold przystąpił do programu Visa Fast Track. W jego ramach pracuje nad stworzeniem karty płatniczej, która będzie umożliwiała użytkownikom otrzymywanie zwrotów w bitcoinach od kwot wydawanych na zakupy. Użytkownicy będą mogli liczyć nawet na 20 proc. zwroty. Karta ma wejść na rynek w lipcu 2020 roku.

– Ludzie nie są teraz zainteresowani wydawaniem Bitcoinów, ale są zainteresowani ich gromadzeniem. Jeśli użytkownicy nie rozumieją Bitcoinów jako pieniędzy, na pewno zrozumieją je jako lepszą nagrodę. Umieszczanie nagród Bitcoin obok przelotów lotniczych, punktów lojalnościowych i gotówki pokazuje dojrzałość z jaką ludzie patrzą na krypto waluty – powiedział, cytowany przez serwis bloomberg.com, dyrektor generalny Fold, Will Reeves.

10. Meniga kontynuuje współpracę z UniCredit w Czechach

Firma Meniga, dostawca technologii bankowości cyfrowej, nawiązała współpracę ze światowym bankiem i firmą świadczącą usługi finansowe, UniCredit, w celu uruchomienia ulepszonej wersji popularnej aplikacji Smart Banking w Czechach. Rozwój nowej aplikacji Smart Banking jest wynikiem współpracy Menigi i UniCredit nad udanym uruchomieniem aplikacji Mbanking w Serbii w 2019 roku.

Korzystając z innowacyjnej technologii Menigi, aplikacja Smart Banking została opracowana w celu zwiększenia zaangażowania klientów UniCredit i zwiększenia ich lojalności, przy czym aplikacja pełni rolę codziennego doradcy finansowego dla użytkowników. Zapewnia ona jasny i zrozumiały przegląd przychodów i wydatków użytkownika, jak również dostęp do szczegółowych informacji na temat jego rachunków bieżących, pożyczek i kart kredytowych. Transakcje mogą być również sortowane i kategoryzowane w zależności od indywidualnych preferencji użytkownika.

11. Deutsche Bank AG wprowadza płatności natychmiastowe PromptPay w Tajlandii

Deutsche Bank AG (oddział w Bangkoku) ogłosił wprowadzenie płatności natychmiastowych PromptPay w Tajlandii. W ramach pierwszej fazy roll-outu, bank będzie oferował swoim klientom natychmiastowe wypłaty w całej Tajlandii. Jeszcze w tym samym roku druga faza umożliwi realizację płatności natychmiastowych na terenie całego kraju.

Płatności PromptPay dla korporacji są szybkie i bezpieczne, a do otrzymywania płatności przychodzących w całym kraju, jak również zwrotu podatku dochodowego od osób prawnych z Departamentu Dochodów, bez żadnych dodatkowych opłat, wykorzystuje się numer konta lub proxyid (numer identyfikacji podatkowej).

PromptPay jest częścią rządowego programu modernizacji płatności, którego celem jest wsparcie włączenia finansowego i wprowadzenia płatności elektronicznych. System jest obsługiwany przez National ITMX Ltd, krajowego dostawcę usług płatniczych w Tajlandii.

Deutsche Bank oferuje płatności natychmiastowe jako usługę pozwalającą beneficjentom na otrzymanie środków w ciągu kilku sekund, minimalizując tym samym ryzyko zaległych płatności i maksymalizując kapitał obrotowy.

12. Santander uruchamia w Wielkiej Brytanii PagoFX

Bank Santander oficjalnie uruchomił PagoFX w Wielkiej Brytanii, swoją nową technologię, która ma konkurować z tanimi międzynarodowymi usługami przelewów pieniężnych, takimi jak TransferWise. Przedstawiciele banku zapowiedzieli, że z powodu kryzysu wywołanego koronawirusem do 16 czerwca tego roku nie będą pobierać żadnych opłat za usługę, która obejmuje wymiany walut w czasie rzeczywistym, dla transakcji zagranicznych do 3 tys. funtów.

Transakcje o wartości przekraczającej 3 tys. funtów będą obciążone standardowymi opłatami PagoFX, które wynoszą od 0,70 proc. do 0,80 proc. wysłanej kwoty w zależności od kraju odbioru. Klienci nie muszą posiadać karty kredytowej w Santander, aby się zarejestrować, ale muszą być rezydentami Wielkiej Brytanii z kartą debetową wydaną przez bank brytyjski.

13. Onfido zdobył 100 milionów dolarów

Onfido, startup, który pomaga instytucjom finansowym spełnić wymagania dotyczące weryfikacji klienta i przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, właśnie otrzymał 100 milionów dolarów inwestycji. Na czele rundy stanęły firmy Airbnb i Uber. Firma zapowiedziała, że wykorzysta świeży kapitał do rozszerzenia istniejącej działalności oraz stworzenia alternatywnej warstwy weryfikacji tożsamości w Internecie.

Założony przez trzech absolwentów Uniwersytetu Oxfordzkiego w 2012 roku startup z siedzibą w Londynie i Kalifornii wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do czytania dokumentów tożsamości, a następnie wykorzystuje rozpoznawanie twarzy do weryfikacji osób. Onfido współpracuje obecnie z wieloma dużymi bankami, organami rządowymi i firmami rekrutacyjnymi.

14. Previse zdobył 11 milionów dolarów

Previse, startup, który stworzył rozwiązanie z zakresu płatności dla dostawców i nabywców oparte na sztucznej inteligencji, otrzymał 11 milionów dolarów w ramach finansowania prowadzonego przez Mastercard i Reefknot Investments, firmę VC współzałożoną przez Temasek z Singapuru i szwajcarską firmę Kuehne + Nagel. W rundzie uczestniczyli również dotychczasowi inwestorzy: Bessemer Venture Partners, Hambro Perks i Augmentum Fintech.

Założona w 2016 roku firma Previse wykorzystuje sztuczną inteligencję do analizowania danych dotyczących nabywców korporacyjnych, wykrywając, które faktury wymagają ręcznego wprowadzania danych. Te, które nie wymagają „ludzkiego oka”, mogą zostać zapłacone natychmiast.

Firma zapowiedziała, że zdobyte finansowanie przeznaczy na wsparcie dalszego rozwoju InstantPay, własnej technologii płatności błyskawicznych, którą zamierza wprowadzić na rynek dużych nabywców korporacyjnych na całym świecie. Obecnie platforma InstantPay przetwarza ponad 100 tys. faktur dziennie, pomagając firmom utrzymać stały przepływ gotówki.