Sandbox Blockchain został uruchomiony w listopadzie 2020 r. Piaskownica jest wspólnym dziełem grupy partnerów, z których każdy pełni określoną funkcję. KIR, IBM i Operator Chmury Krajowej odpowiadają za kwestie technologiczne, PKO Bank Polski działa w roli akceleratora, Fundacja FinTech Poland i Urząd Komisji Nadzoru Finansowego wspierają projekt w kwestiach związanych z regulacjami i otoczeniem prawnym. Funkcję koordynatora pełni Fundacja KIR na Rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium. Platforma umożliwia firmom i instytucjom z różnych sektorów, testowanie własnych projektów opartych na działaniu Hyperledger Fabric (HLF). Głównym założeniem projektu jest zwiększenie innowacyjności polskiego rynku w zakresie rozwiązań opartych o blockchain, popularyzowanie wiedzy o tej technologii i upowszechnienie jej stosowania, m.in. poprzez ułatwienie i przyspieszenie ścieżki wdrożeniowej testowanym przedsięwzięciom.
– Dzięki Sandbox Blockchain, firmy o innowacyjnym podejściu do biznesu mogą bezpłatnie przetestować swoje projekty w profesjonalnym, ale przede wszystkim bezpiecznym środowisku programistycznym i uzyskać wsparcie eksperckie. Jako sektorowy hub technologiczny wdrażający innowacyjne narzędzia cyfrowe wiemy, jak trudny jest proces monetyzacji nowych usług. Dużą satysfakcję przynosi nam poczucie, że ułatwiamy go innym uczestnikom rynku oraz, że dotyczy on tak przyszłościowej technologii, jaką jest blockchain – mówi Michał Pierzgalski, Ekspert z Obszaru Rozwoju Systemów i Sektor Publiczny w KIR.
Kilka miesięcy temu zakończył się pierwszy etap naboru do udziału w projekcie, do którego zgłosiły się startup’y z Polski oraz m.in. z Hiszpanii, Finlandii czy Izraela. Firmy te opracowują rozwiązania z zakresu usług finansowych, bezpieczeństwa danych, rozliczeń na rynku energii, a także tokenizacji nieruchomości.
– Będąc odpowiedzialnym za kreowanie trendów z obszaru nowych zastosowań technologii blockchain, bank angażuje się w coraz większą liczbę inicjatyw, których celem jest wspieranie rozwoju ekosystemu firm, opierających swój biznes o rozproszone rejestry danych. W ciągu ostatniego roku Sandbox Blockchain wielokrotnie udowodnił, że jest narzędziem potrzebnym. Zarówno po stronie innowacyjnych spółek, jak i partnerów piaskownicy. Dzięki niemu wiele pomiotów biorących udział w projekcie, miało szansę na praktyczne przetestowanie swoich rozwiązań, co w przypadku pozytywnych rezultatów umożliwiło rozpoczęcie współpracy z bankiem. Liczę, że kolejny rok będzie równie owocny – mówi Karol Szymański, Blockchain Product Owner w PKO Banku Polskim.
Pierwsze testy trwają
Pierwsi uczestnicy rozpoczęli testowanie swoich rozwiązań na platformie w sierpniu tego roku. Firmy te dopracowują biznesową stronę swoich pomysłów, a także przygotowują się do etapu komercjalizacji oraz promocji. Pionierami w testach na platformie Sandbox Blockchain są firmy: Anchor Software – specjalizująca się w technologii blockchain oraz Guarantizzy – dostawca innowacyjnych rozwiązań w zakresie obsługi gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych, który dzięki wykorzystaniu kryptografii i algorytmów, zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa i ochrony danych klientów.
– Guarantizzy wprowadza na rynek nowy standard gwarancji bankowych. Wsparcie Sandbox Blockchain jest nieocenione w procesie implementacji naszego rozwiązania na rynek. Zyskaliśmy nie tylko dostęp do środowiska, które spełnia najbardziej restrykcyjne wymagania banków, ale mamy też stały dostęp do najlepszych specjalistów z PKO Banku Polskiego, KIR, czy IBM w zakresie technologii, aspektów prawnych czy biznesowych – mówi Jakub Wrede z Guarantizzy. Usługi oparte na blockchain, dostępne na rynku np. w postaci trwałego nośnika, na stałe funkcjonują już w branży finansowej, czy ubezpieczeniowej i są dostarczane m.in. przez partnerów przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę pojawiające się nowe zastosowania technologii, np. NFT, czyli non-fungible tokens, służące jako certyfikaty własności w internecie – tempo rozwoju tych usług wkrótce może znacząco przyspieszyć.
Platforma Sandbox Blockchain może ten trend efektywnie wesprzeć i pomóc zrewolucjonizować sposób przekazywania informacji, a także używanych reguł i modeli biznesowych w środowisku uczestników, działających w połączonym cyfrowo systemie.