GRZEGORZ BRATEK: Chcesz zdobyć zagranicznego klienta? Twój produkt musi ogrywać niepewności

Dodane:

Hanna Baster Hanna Baster

Jak eksportować? Ekspansja zagraniczna startupu

Udostępnij:

Jak przygotować się do ekspansji zagranicznej? Skąd czerpać informacje o rynku? Czy warto brać udział w misjach gospodarczych? Odpowiada ekspert z dwudziestoletnim doświadczeniem w działaniach eksportowych.

Grzegorz Bratek, gość najnowszego odcinka MamStartup Podcast, w planowaniu ekspansji zagranicznej pomagał m.in. firmie Wawel i Amice. Ma na swoim koncie również doświadczenia z pracy ze startupami.

Prawie 8 na 10 polskich startupów planuje wejść na rynki zagraniczne w przeciągu 12 miesięcy – takie dane pokazuje najnowszy raport Startup Poland, z 2021 roku. Najczęściej polskie startupy myślą o UE (85%), USA i Kanadzie (53%) i krajach Europy spoza UE (40% respondentów). Inne kierunki cieszą się kilkunastoprocentowym zainteresowaniem. Na czym powinni skupić się startupowcy planując wyjście poza Polskę?

– Jeszcze kilkanaście miesięcy temu, aby zainteresować inwestorów wystarczało, że Twój produkt był innowacyjny lub był zrównoważony. Dzisiaj na światowych rynkach panuje duża niepewność i inwestorzy są zdecydowanie ostrożniejsi. Dlatego w tym momencie musisz pokazać nie tylko, że masz ciekawy, dobrze rokujący pomysł, ale zademonstrować, jak ogrywasz aktualne niepewności – podkreśla ekspert.

O jakich niepewnościach mówi Grzegorz Bratek? Co powinna zawierać eksportowa checklista? Słuchaj najnowszego odcinka MamStartup Podcast i dowiedz się, jak skutecznie przygotować się do zagranicznej ekspansji swojej firmy.

Klub Jagielloński wskazuje kierunki

Już poza podkastem Jacek Płaza, członek Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego i Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, dzieli się z nami komentarzem co do klimatu dla aktualnej ekspansji zagranicznej. W swojej wypowiedzi skupia się na naszą prośbę na regionie Bliskiego Wschodu, na który zwracamy aktualnie na MamStartup.pl szczególną uwagę.

Czy w obecnej sytuacji ogólnych spadków na globalnych rynkach warto myśleć o ekspansji zagranicznej?

Jacek Płaza: – Ryzyko globalnej recesji, jak i konsekwencje rosyjskiej inwazji na Ukrainę nie sprzyjają rozwojowi biznesu. Z drugiej strony firma może zająć lepszą pozycję na nowym rynku, kiedy konkurencja ogranicza inwestycje. Pamiętajmy, że aktualnie obserwowane zmiany w układzie międzynarodowym mogą wywrzeć trwały wpływ na kierunki rozwoju handlu. Mam tu na myśli głównie szlaki transportowe omijające Rosję oraz dywersyfikację źródeł dostaw surowców energetycznych. Odradzałbym więc nadmierną ostrożność i zbyt długie wyczekiwanie rozwoju sytuacji na Ukrainie – wojna może jeszcze trwać bardzo długo.

Które konkretnie kraje regionu najlepsze w tym momencie dla młodych, innowacyjnych spółek na ekspansję i poszukiwanie inwestorów?

Jacek Płaza: – Z pewnością arabscy producenci ropy i gazu, jak Katar, ZEA czy Arabia Saudyjska, dysponują teraz dużym kapitałem. Turcja zaś zmaga się z poważnymi wyzwaniami gospodarczymi, których rozwiązaniu nie sprzyja nadchodząca kampania wyborcza. W regionie najbardziej otwarte na nowe technologie i innowacje są właśnie ZEA, Arabia Saudyjska oraz Izrael, gdzie rynek nowych technologii jest jednym z najlepiej rozwiniętych na świecie.

Posłuchaj również:

  • Strefa Pomysłodawcy 4.0 prowadzi warsztaty KIS Design Jam w oparciu o design thinking i service design. Nestle Polska również wdraża rzeczoną metodę do swojej organizacji, m.in. do marki Winiary. Czym jest KIS Design Jam?
  • Czy recykling w Polsce działa? Czy kupując wodę w plastikowej butelce z recyklingu robimy coś dobrego dla naszej planety? Jak walcząc z plastikiem i mikroplastikiem możemy pomóc uratować od głodu 3 miliardy ludzi? Rozmawiamy z twórcami kompostowalnych opakowań ze startupu ZNIKA;
  • Czy każdy rodzaj biznesu i wszystkie jego gałęzie powinny być finansowane tak samo? Zwolennicy postwzrostu mają swoją opinię. Ich zdaniem niemożliwe będzie pogodzenie nieskończonego wzrostu gospodarczego, uwzględniając przeciwdziałanie degradacji środowiska naturalnego. O tym, czym jest postwzrost i jak ekosystem startupowy mógłby się w nim odnaleźć, pytamy dr. Macieja Grodzickiego.