– Przez ostatnich piętnaście lat, niczym w „Grze o tron”, uczestniczyliśmy w wojnie pomiędzy bankami a fintechami. Teraz jednak branża zrozumiała dwie rzeczy – powiedział nam Matteo Rizzi. Jego zdaniem banki i fintechy muszą ze sobą współpracować, żeby na koniec dnia dowiedzieć się, co tak naprawdę jest najlepsze dla ich klientów.
To ważne, bo rynek się zmienia. Nasz rozmówca zauważył, że banki i instytucje finansowe nie są już jedynymi podmiotami na rynku, które w ten czy inny sposób mogą świadczyć usługi finansowe. Coraz częściej zajmują się tym również korporacje, które mają do dyspozycji ogromne bazy danych i sztuczną inteligencję.
Przyszłość fintechu w Europie i USA
W jaką stronę zmierza branża fintech w Europie i Stanach Zjednoczonych?
– Wszystkie niewschodzące rynki zmierzają w tę samą stronę, w mniejszym lub większym stopniu. Weźmy na przykład Europę. Wszystko zaczęło się w Londynie od akceleratora i inkubatora Level39. Zaraz po nim na rynku pojawiły się kolejny huby „od czegoś”. Luksemburg na przykład wyspecjalizował się w dystrybucji środków i zarządzaniu aktywami – powiedział nam Matteo Rizzi.
Jego zdaniem banki nie podążają za fintechami. Wręcz przeciwni stają się liderami rynku, głównymi graczami, którzy kształtują branżę, bo w porę się zorientowały, że z odpowiednimi partnerami, zaufaniem klientów i historią mogą walczyć o pozycję, której wcześniej nie miały.
Chcesz więcej? Oglądaj, słuchaj
W trakcie Infoshare Matteo Rizzi podzielił się z nami kilkoma innymi spostrzeżeniami. Jeśli chcesz je poznać, zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy. Dostępna jest poniżej.
Dowiesz się z niej między innymi:
- Jak AI zmieni fintech?
- Dlaczego warto inwestować w Afrykę?
- Czy banki dalej będą współpracować ze startupami, a może będą tworzyć własne projekty?
Przeczytaj również:
- Nowe technologie. Czy to już uzależnienie? [Infoshare 2023]
- Trendy technologiczne w Polsce. Jowita Michalska opowiada o przyszłości
- Jak odpowiedzialnie używać AI? Phaedra Boinodiris o sztucznej inteligencji
- Jak zmienia się foodtech? Opowiedział nam Michał Piosik podczas Infoshare
- Kreatywne kampanie reklamowe nie są dla wszystkich – Jakub Biel