Biotechnologiczny startup Bioavlee stworzył przełomowe rozwiązania wyznaczające nową jakość sprzętu laboratoryjnego. Technologia Bioavlee zapewnia automatyzację procesu identyfikacji mikroorganizmów, który zwłaszcza w przemyśle kosmetycznym odbywa się w oparciu o manualne i czasochłonne metody mikrobiologiczne. Jak to jest możliwe?
Bioavlee opatentowało innowacyjną metodę dyfrakcji laserowej, która pozwala na uzyskanie „odcisku palca” badanych drobnoustrojów w postaci wzorców wygenerowanych poprzez dyfrakcję światła na ich koloniach. Wykorzystując możliwości chmury obliczeniowej oraz samouczących się algorytmów system Bioavlee redefiniuje sposób identyfikacji mikroorganizmów i sprawia, że praca w laboratoriach staje się dokładniejsza, szybsza, tańsza i prostsza. Co o technologii Bioavlee myślą polscy i zagraniczni eksperci? Niech fakty mówią same za siebie!
Zwycięstwo w MIT Enterprise Forum Poland
Spektakularnym sukcesem minionego roku, na który zespół Bioavlee ciężko pracował przez pare miesięcy, było znalezienie się w wąskim gronie startupów nagrodzonych w jednym z największych w Polsce akceleratorów dla startupów technologicznych – MIT Enterprise Forum Poland. Spośród ponad 100 firm, aplikujących do 5. edycji programu, zespół polskich i międzynarodowych ekspertów wybrał 18 startupów, rozwijających unikalne technologie. W ramach akceleratora przez 3 miesiące dopracowywały one modele biznesowe swoich przedsięwzięć, aż prezentacje w trakcie Demo Day zadecydowały o zwycięstwie. Bioavlee wygrało bilet na tygodniowy Bootcamp w Bostonie.
– Wyjazd do USA otwiera kolejne drzwi nie tylko dla naszej technologii identyfikacji mikroorganizmów, ale także dla komercjalizacji naszych produktów na globalnym rynku kosmetycznym. Dzięki spotkaniom z tutorami w Stanach doszlifujemy biznes – podkreśla Michał Wronecki, prezes Bioavlee.
Kreatywni w Biznesie
Wyjątkowe podejście Michała Wroneckiego do biznesu zostało zauważone i docenione także przez kapitułę rankingu 50. Kreatywnych w Biznesie, organizowanego przez miesięcznik Brief. Michał zdobył 10. miejsce i znalazł się w gronie nagrodzonych osób, którzy stawiają na innowacje i nieszablonowe rozwiązania, nieustannie poszukują nowych możliwości rozwoju, inspirując innych do działania a także konsekwentnie budują swoją markę i prowadzą przedsięwzięcia na różną skalę i w wielu obszarach.
Nowe fale dofinansowania
Można powiedzieć, że 2018 był bardzo hojnym rokiem dla Bioavlee, szczególnie jego końcówka. We wrześniu startup podpisał umowę inwestycyjną z DFR Inwestycyjnym, spółką córką Dolnośląskiego Funduszu Rozwoju. Na mocy porozumienia Bioavlee otrzymało 2 mln zł, a w zamian DFR dołączył do grona akcjonariuszy spółki.
– Czujemy się wyróżnieni, ale i zobowiązani, będąc pierwszą portfelową inwestycją DFR Inwestycje. Nowy inwestor dołącza do kilku innych, także związanych z Wrocławiem co pokazuje, że na Dolnym Śląsku powstaje ekosystem innowacji z prawdziwego zdarzenia. Dzięki współpracy z DFR przestarzałe standardy ustąpią miejsca automatycznym procesom laboratoryjnym – mówił Michał Wronecki, prezes Bioavlee.
W tym samym miesiącu Bioavlee uzyskało także dotację unijną na międzynarodową ekspansję swojej technologii i urządzeń. Dofinansowanie w ramach poddziałania 3.3.3 „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand” było organizowane przez Państwową Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Głównym celem konkursu “Go to Brand” jest wypromowanie innowacyjnych produktów tworzonych przez polskie firmy na rynku zagranicznym.
Z kolei w listopadzie, Dolnośląska Instytucja Pośrednicząca (DIP) pozytywnie oceniła wniosek złożony przez Bioavlee o przyznanie unijnego wsparcia i zdecydowała się na zawarcie umowy z wrocławską spółką. Kwota dofinansowania wynosi ponad 2 300 000 zł i pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa Dolnośląskiego.
Pierwsza sprzedaż Quantica 500
Oprócz codziennej pracy nad doskonaleniem urządzeń i rozwiązań usprawniających pracę w laboratoriach, zespół Bioavlee rozbudowuje także sieć biznesowych partnerów. W minionym roku podpisano wiele listów intencyjnych z laboratoriami diagnostycznymi i badawczymi t.j. ALab i Jars. Intensywne rozmowy były prowadzone także z Argentą, autoryzowanym dystrybutorem odczynników i automatyki dla laboratoriów mikrobiologicznych, chemicznych, klinicznych. Zaowocowały one historycznym wydarzeniem – pierwszą sprzedażą licznika kolonii Quantica 500. Bioavlee prowadziła także rozmowy z dystrybutorami zagranicznymi dotyczące sprzedaży Quantica 500 we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Chorwacji, Hiszpanii oraz Turcji.
Udział w wydarzeniach i networking
Wymiana doświadczeń z kluczowymi graczami branży healthcare oraz networking również były na liście priorytetów zespołu Bioavlee. Dlatego zeszły rok był bardzo pracowity pod kątem brania udziału w wydarzeniach branżowych tj.: Roche Startup Day, seminarium „Doing business in Brazil” w Ambasadzie Brazylii, targi Beauty Innovations w Łodzi, jedne z najważniejszych w Polsce dedykowanych kosmetologii, kongres 365 Timing Economic we Wrocławiu, targi BioSpain w Sewilli, a także największe wydarzenie poświęcone branży medycznej na świecie, przyciągających ponad 5 100 wystawców z 70 krajów – MEDICA w Düsseldorfie.
Przeczytaj również o podsumowaniach roku Bioceltix, Indoorway i Omni3D.