O efektach swojej pracy Jan Szumada poinformował na profilu LinkedIn. Przeanalizowane przez siebie spółki podzielił na trzy kategorie:
- zastosowania wertykalne – to firmy, które koncentrują się na rozwiązywaniu problemów klientów w konkretnej branży;
- aplikacje horyzontalne – czyli bardziej generalne rozwiązania, które z powodzeniem można stosować w wielu branżach;
- Dev i MLOps – grupa narzędzi tworzonych z myślą o usprawnieniu procesu rozwoju czy wdrażania AI bądź też powiązanych z procesem kodowania.
Idzie nowe AI
– Zdecydowałem się na aktualizację landscape’u ponieważ podczas mojej pracy w WEG obserwuje jak dynamicznie rozwija się ekosystem. Pojawia się wiele nowych spółek, ale niestety liczne podmioty także kończą działalność. Zależało mi na tym, żeby mieć aktualny obraz polskiego ekosystemu – mówi w rozmowie z MamStartup Jan Szumada, starszy analityk inwestycyjny w Warsaw Equity Group.
Na co warto zwrócić uwagę w tegorocznej odsłonie mapy?
- ElevenLabs – startup pozyskał 80 mln dolarów z serii B przy wycenie jednorożca od Andreessena Horowitza, Sequoia Capital i innych inwestorów;
- KYP. ai – spółka zdobyła 17,5 mln euro z serii A od OTB Ventures, 42CAP i Tola Capital;
- AI Clearing – startup wzbogacił się 14 mln dolarów z serii A od Prudence i innych inwestorów.
Wyraźne kryteria
– Tegoroczna mapa zawiera ponad 120 firm z siedzibą w Polsce lub z silnym powiązaniem z Polską na przykład poprzez założycieli i zespół pochodzących z naszego kraju. Starałem się umieścić na mapie tylko firmy, które faktycznie pracują nad technologią AI a nie używają gotowych rozwiązań jak ChatGPT. Na mapie nie uwzględniałem spółek, których działalność opiera się tylko na usługach oraz firm zatrudniających mniej niż 5 osób – tak o kryteriach wyboru spółek opowiada Jan Szumada.
Kto mógł znaleźć się na mapie polskiej AI?
- Firmy z siedzibą w Polsce, pochodzące z Polski lub silnie związane z Polską (np. firmy zarejestrowane za granicą, ale z polskimi założycielami i zespołem);
- oferta produktowa musi stanowić znaczącą część wartości dostarczanej klientom. Automatycznie wykluczane były te firmy, które świadczą wyłącznie usługi
- technologia AI musi być kluczowym elementem niezbędnym do dostarczania wartości dla klienta. Firmy muszą faktycznie rozwijać lub ulepszać technologię AI zamiast korzystać z gotowych technologii, takich jak ChatGPT;
- skład firmy musiał być co najmniej pięcioosobowy (co było weryfikowane za pomocą LinkedIna).
– Nie zaszło wiele zmian, jeśli chodzi o najbardziej popularne aplikacje. Wciąż dominują rozwiązania w healthcare i customer service. Pojawiają się jednak spółki adresujące problemy sektorów, w których wcześniej nie było żadnych rozwiązań. Pokazuje to, że adopcja AI dotyka coraz większej grupy firm z wielu branż – tak całość podsumowuje Jan Szumada. Dodaje także, że mimo szumu związanego z generatywną sztuczną inteligencją, większość firm wykorzystuje predykcyjną sztuczną inteligencję w swoich rozwiązaniach. Od czasu opublikowania mapy 2023 pojawiło się wiele firm zajmujących się GenAI, ale większość z nich korzysta z modeli fundamentalnych dostarczonych przez uznanych graczy. Ekosystem składa się prawie wyłącznie z aplikacji skierowanych do użytkowników końcowych. W Polsce brakuje firm w warstwach infrastruktury i modeli fundamentalnych stosu technologii AI.
Więcej o warsztacie pracy Jana Szumady, a także innych twórców podobnych raportów czy map przeczytacie w naszym tekście „W warsztacie kartografa: twórcy nagradzanych landscape’ów opowiadają o swojej pracy”.
Aby dodać nową firmę lub z obecnej mapy usunąć już tam zamieszczoną, należy skorzystać z niniejszego formularza.