Każdy pracownik może być innowatorem
Nie ma sensu budowanie innowacyjnej kultury organizacyjnej. Zmieńmy „zwykłych” pracowników w innowatorów rozwiązujących codzienne problemy w firmie.
„Innowacyjna kultura organizacyjna” brzmi dumnie, tylko czy spełnia swoje zadanie? Cel innowacji jest prosty – zwiększyć konkurencyjność oraz zyski firmy. To nie miły dodatek do firmy tylko konkretna wartość. Jak projektować takie innowacje?
– Często błędnie zakładamy, że nasi pracownicy nie są wystarczająco innowacyjni, mają utarte nawyki czy brakuje im stosownej wiedzy technologicznej. Jednak zamiast wprowadzać innowację, która tak naprawdę nie jest nikomu potrzebna, lepiej popracować nad zmianą zachowania pracowników. To właśnie nasi pracownicy najlepiej znają procesy firmy oraz klientów – wyjaśnia Zuzanna Mikołajczyk, strateg i trener innowacji.
Jak uzyskać przewagę rynkową?
– Przewagę rynkową można budować, obniżając ceny lub wprowadzając cały czas nowe produkty. Ale to metody na krótką metę, bo inni mogą nas w tym wyścigu łatwo wyprzedzić. Dlatego przewagę warto oprzeć na czymś, co będzie naprawdę trudne do skopiowania – mówi Zuzanna Mikołajczyk.
Jak rozumieć trend?
Nasza rozmówczyni tłumaczy, że należy sprawdzić czy dany trend jest widoczny w branży i czy klienci już na niego reagują. To od naszych firm zależy, gdzie dojdziemy, a trend jest pewnym przewidywaniem. Czasem jesteśmy na niego za bardzo zafiksowani. A co jeśli taki scenariusz się nie spełni?
Z drugiej strony błędem jest także nie dopuszczanie informacji, które nie są związane z naszą branżą.
Musimy także nauczyć się rozróżniać, co jest nowością, a co tylko nowinką – Jeśli nie potrafimy tego rozróżnić, to możemy stać się sceptykami i cynikami – dodaje Zuzanna Mikołajczyk.
Zuzanna Mikołajczyk: Wizjonerka i innowatorka. Strateg i Trener Innowacji. Założycielka Know How Match – butikowej firmy doradczej, która wspiera liderów w projektowaniu i wdrażaniu innowacji. Współautorka kursu online „Innowacja w firmie”, w którym uczy jak projektować i wdrażać innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Autorka Podcastu Know How Match poświęconego innowacjom oraz autorka Subiektywnego Przeglądu Innowacji, w którym przedstawia topowe innowacje wdrożone w firmach.
Doświadczenie zawodowe zdobywała w rodzinnej firmie Mikomax Smart Office, gdzie przez 10 lat pełniła funkcję członka zarządu oraz dyrektora marketingu odpowiadającego za dwie globalne marki Mikomax Smart Office oraz Hushoffice.
Była liderką w zespołach odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie innowacji w modelu biznesowym, strategii produktowej, marketingowej i sprzedażowej.
Wprowadziła na rynek innowacyjną markę Hushoffice, która znalazła się w TOP 2 na świecie w kategorii mebli akustycznych, a wdrożone przez nią innowacje przynosiły 4-krotnie wyższe marże.
Ekspertka w Her Impact, ABSL Poland, mentorka w projektach startupowych i studenckich oraz wolontariuszka w Fundacji K.I.D.S. w Klubie Innowatorów Dziecięcych Szpitali. Jej misją jest pokazanie, że innowacja jest dla każdego i jest kierunkiem działania dla liderów przyszłości.
Posłuchaj również:
ALEKSANDRA LAUDAŃSKA: Nie odchodź na emeryturę. To najlepsze co możesz zrobić dla swojego zdrowia
MATEUSZ BODIO: Im bardziej founder mówi, że jest świetny, tym mniej w to wierzę
RICCARDO FALDUTO: Każdy startup powinien oferować wartość dodaną