Zobaczcie co nowego wydarzyło się w tym tygodniu w branży fintech

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Zobaczcie co nowego wydarzyło się w tym tygodniu w branży fintech

Udostępnij:

PKO Bank Polski opublikował raport „Startup the Bank”, Google coraz mocniej szykuje się do wejścia w branżę fintech, Siemens Financial Services rozpoczyna współpracę z Autenti. Zobacz, co jeszcze w tym tygodniu wydarzyło się w branży fintech.

Tutaj możecie przeczytać prasówkę z zeszłego tygodnia.

Polska

1. PKO Bank Polski publikuje raport „Startup the Bank”

PKO Bank Polski wraz z partnerami przebadał 100 firm z obszaru fintech. W efekcie powstał raport „Startup the Bank”, który został opublikowany w tym tygodniu. Do badania zaproszone zostały zarówno tradycyjne fintechy, jak i spółki oferujące rozwiązania w zakresie marketingu czy HR. Jednym z wniosków płynących z badania jest to, że nie trzeba być typowym, klasycznym fintechem, aby nawiązać współpracę z bankiem.

– W ciągu ostatnich lat polska branża finansowa coraz mocniej otwiera się na współpracę ze spółkami technologicznymi, testuje nowe innowacyjne rozwiązania, ale także nowe modele biznesowe, które mogą być atrakcyjne dla obu stron. Raport „Startup the bank” oddaje zarówno punkt widzenia dużej instytucji finansowej, jak i małych innowacyjnych firm na tą współpracę. Jest też lekturą pokazującą „blaski i cienie” polskiego ekosystemu sektora finansowego, fintech oraz VC – komentuje Krzysztof Tokarski, dyrektor zarządzający funduszu PKO TFI VC

Raport PKO Banku Polskiego to pierwsza tak obszerna publikacja na temat startupów, które zmieniają oblicze polskiej bankowości. Przy tej okazji postanowiliśmy zadać kilka pytań Joannie Misiewicz i Przemkowi Kondraciukowi z Biura Innowacji PKO Banku Polskiego, którzy koordynowali pracę nad powstawaniem raportu. Tutaj możecie przeczytać ten wywiad.

Co powinieneś wiedzieć, zanim zaoferujesz partnerstwo któremuś z banków? Dowiesz się z publikacji, która po raz pierwszy pojawiła się w raporcie „Startup the Bank”.

2. BanqUP uruchamia TPP-as-a-service

Polsko-belgijski fintech BanqUP uruchamia nową usługę TPP-as-a-service, która może zostać zintegrowana z usługą partnera na różne sposoby, począwszy od integracji, gdzie całość procesu odbywa się po stronie partnera, do przekierowania klienta końcowego do usługi banqUP.

Otwarta bankowość pozwala firmom na wykorzystywanie danych bankowych. Jednak mogą to robić tylko te firmy, które uzyskały licencję AISP od Komisji Nadzoru Finansowego lub jej zagranicznego odpowiednika na bazie europejskiego paszportu. Natomiast usługa TPP-as-a-service pozwala na użycie zagregowanych danych bankowych również innym firmom i partnerom, przy użyciu licencji posiadanej przez banqUP.

– Klient końcowy naszego partnera cały czas ma dostęp do swoich informacji i wie, czego dokładnie dowie się o nim firma. Gwarantujemy bezpieczeństwo danych i transparentność procesu – mówi przedstawiciel banqUP.

3. Blue Media przejęło 18 proc. udziałów w Rachuneo

Blue Media zainwestowało w Rachuneo, którego operatorem są Polskie Aplikacje Transakcyjne. W ramach inwestycji Blue Media przejęły 18 proc. udziałów spółki, która stworzyła narzędzie umożliwiające porównywanie ofert i zawieranie umów o usługi energetyczne i telekomunikacyjne w pełni przez Internet.

– Cieszymy się na współpracę z Blue Media z wielu powodów. Chodzi nie tylko o potencjał kapitałowy i biznesowy spółki, ale również doświadczenie na rynku finansowym oraz rozbudowaną sieć kontaktów w branży telekomunikacyjnej i energetycznej. Chcemy jako Rachuneo stać się dla klientów indywidualnych i biznesowych centrum świadomego zarządzania swoimi usługami – energetycznymi, telekomunikacyjnymi, związanymi z dostępem do treści cyfrowych. Razem z Blue Media będzie nam łatwiej takie możliwości zaproponować wszystkim Polakom oraz rozszerzyć portfel współpracujących dostawców – mówi Miłosz Brakoniecki, założyciel Rachuneo.

4. Santander Bank Polska uruchamia stronę RazemPokonamy.pl 

Santander Bank Polska angażuje się w walkę z pandemią koronawirusa. W związku z tym uruchomił ogólnodostępny portal RazemPokonamy.pl. Czytelnicy znajdą w nim najbardziej przydatne i rzetelne informacje oraz wskazówki, które ułatwią przetrwanie epidemii. Co ważne treści na stronie będą cały czas aktualizowane.

– W tym trudnym dla wszystkich czasie chcemy być partnerem dla naszych Klientów – nie tylko w kwestiach finansowych, ale też, aby ułatwić im codzienne życie. Jesteśmy instytucją zaufania publicznego i działamy odpowiedzialnie – wprowadzamy wiele finansowych udogodnień dla naszych Klientów, które łagodzą skutki sytuacji oraz włączamy się aktywnie w pomoc polskim szpitalom. Widzimy również potrzebę zwiększenia naszego zaangażowania w kontakcie z Klientami i wyjścia poza ramy dotychczasowej współpracy biznesowej. Odpowiedzią na tę potrzebę jest powstanie portalu informacyjnego RazemPokonamy.pl – mówi Michał Gajewski, prezes zarządu Santander Bank Polska.

Na stronie znajdują się oficjalne komunikaty, w tym regulacje i doniesienia publikowane przez rząd, służbę zdrowia oraz informacje na temat programów pomocowych dla gospodarstw domowych (np. o dodatkowym zasiłku opiekuńczym dla rodziców), firm oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

5. Obowiązek instalacji kas online dla branży gastronomicznej i hotelarskiej odroczony

W związku pandemii i kryzysu w jakim znalazła się branża gastronomiczna i hotelarska Ministerstwo Finansów postanowiło dla tych sektorów odroczyć termin obowiązkowego instalowania kas online. Termin ten miał przypadać na 1 lipca tego roku. Teraz został przesunięty na 1 stycznia 2021 roku.

– Epidemia koronawirusa spowodowała utrudnienia w funkcjonowaniu przedsiębiorców. Branże hotelarska i gastronomiczna są jednymi z najbardziej pokrzywdzonych. Ci podatnicy walczą o przetrwanie, jest więc dla nas oczywiste, że utrzymywanie dla nich obowiązku instalacji nowego rodzaju kas online do 1 lipca 2020 r. nie jest dobrym pomysłem. W tej chwili ważniejsze dla nas jest zapewnienie tym branżom płynności finansowej, ich utrzymanie się na rynku. Dlatego zdecydowaliśmy się przesunąć obowiązek instalacji kas online na 1 stycznia 2021 r. dla branży gastronomicznej, hotelarskiej i sprzedaży węgla – powiedział w rozmowie z PAP Jan Sarnowski, wiceminister finansów.

6. W marcu PayPo pozyskał ponad 30 tys. nowych klientów

Polski fintech PayPo w marcu tego roku odnotował 30 tys. nowych klientów, w sumie z usług firmy korzysta już ponad 200 tys. aktywnych klientów. Rekordowe wyniki w marcu są efektem kryzysu związanego z koronawirusem. Od połowy marca obserwuje się wyraźne przeniesienie zainteresowania z płatności za pobraniem na rzecz bezpieczniejszych płatności elektronicznych, w tym odroczonych płatności.

– E-commerce jest dziś bez wątpienia najbezpieczniejszą formą robienia zakupów. W obliczu dużych ograniczeń narzuconych na funkcjonowanie sklepów stacjonarnych jest też po prostu jeszcze większą oszczędnością czasu, niż przed kryzysem związanym z koronawirusem. Idąc dalej w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa zakupów, Polacy coraz częściej dostrzegają też zalety płatności internetowych, a w tym zakresie jednym z najciekawszych i najnowocześniejszych rozwiązań są odroczone płatności. To również jedyna dostępna forma płatności, która pozwala kupować towar od razu, natomiast płacić za niego dopiero po 30 dniach. To ważna cecha odroczonych płatności, gdy weźmiemy pod uwagę niestety pogarszającą się sytuację płynnościową polskich konsumentów i gospodarstw domowych – podkreśla Radosław Nawrocki, prezes i udziałowiec PayPo.

7. Siemens Financial Services uruchamia kwalifikowane e-podpisy od Autenti za darmo

W związku z pandemią koronawirusa Siemens Financial Services nawiązał współpracę z firmą Autenti i udostępnił swoim klientom za darmo na okres roku kwalifikowany e- podpis. – Kwalifikowany podpis elektroniczny Autenti by InfoCert jest ważny na równi z podpisem własnoręcznym, spełnia wszystkie wymogi prawne oraz jest w pełni bezpieczny. Co ważne, można go uzyskać całkowicie zdalnie, dzięki wideoweryfikacji. Od teraz klienci, którzy zdecydują się na leasing w Siemens Financial Services mogą otrzymać taki e-podpis bezpłatnie na rok – czytamy na stronie firmy.

Jednym z pierwszych banków w Polsce, które prowadziły możliwość korzystania z kwalifikowanego e-podpisu był PKO Bank Polski. – Od 6 kwietnia nasz bank znacznie rozszerzył zakres możliwości stosowania kwalifikowanego podpisu na prawie wszystkie obszary współpracy z klientami korporacyjnymi, samorządowymi oraz ze spółkami z Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego takimi jak PKO Leasing i PKO Faktoring. Z sukcesem zrealizowaliśmy już kilka tysięcy umów i dyspozycji on-line, a kolejne są w trakcie – mówi Dariusz Odzioba, dyrektor Pionu Relacji z Klientami Korporacyjnymi.

8. Bank Millennium uruchamia możliwość zlecania przelewów ze swoich kont w innych bankach

Bank Millennium jako pierwszy bank w Polsce udostępnił usługę, w ramach której klienci banku mogą zlecać w serwisie internetowym Millenet przelewy ze swoich kont w innych bankach. To kolejne rozwiązanie udostępniane przez bank w oparciu o możliwości stworzone przez dyrektywę PSD2. Wcześniej Bank Millennium jako jeden z pierwszych banków w Polsce udostępnił klientom możliwość dodawania kont różnych banków do swojej bankowości elektronicznej.

– Wielokrotnie podkreślaliśmy, że dyrektywa PSD2 otwiera przed nami ogromne możliwości. Dzięki niej proponujemy usługi dotychczas niespotykane na rynku. Po udostępnieniu Finansów 360°, dzięki którym klient może zobaczyć w swojej bankowości elektronicznej stan środków i historię transakcji na swoich rachunkach w innych bankach, przyszedł czas na możliwość zainicjowania transakcji z tych rachunków. Zastosowane rozwiązania powodują, że przejście przez proces jest bardzo przyjazne dla klienta i nie budzi jego wątpliwości na żadnym etapie – mówi Halina Karpińska, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.

9. Aplikacja Orlen Pay umożliwia płacenie nie tylko za paliwo

Orlen wprowadził dodatkowe możliwość w aplikacji Orlen Pay. Zgodnie z najnowszymi zmianami użytkownicy rozwiązania mogą teraz płacić za pośrednictwem appki nie tylko za paliwo, ale również za inne produkty, które są dostępne na zewnątrz stacji jak na przykład myjnia, czy kupno płynu do spryskiwaczy.

Dodatkowo twórcy rozwiązania wprowadzili możliwość logowania się do aplikacji za pomocą skanowania odcisku palca oraz w przypadku iOS za pomocą FaceID. Aplikacja Orlen Pay, w której użytkownicy mogą płacić za pośrednictwem Apple Pay, Google Pay i BLIKa, to odpowiedź Orlenu na kryzys epidemiologiczny spowodowany koronawirusem. Firma w ten sposób chce ograniczyć kontakt z fizycznymi pieniędzmi oraz wizyty w fizycznych sklepach przy stacjach paliw.

Świat

10. Worldline przejmuje pakiet większościowych udziałów w spółce GoPay

Worldline przejął GoPay, wykupując większościowy pakiet udziałów w spółce. Przejęcie GoPay prowadzi też do wzmocnienia pozycji rynkowej Worldline na rynku czeskim i dalszego rozwoju partnerskiej współpracy z Komercni Banka.

Zgodnie z warunkami podpisanej umowy Worldline przejmie 53% udziałów w GoPay i otrzyma prawo do nabycia pozostałych udziałów w 2022 roku. Finalizacja transakcji spodziewana jest w III kwartale 2020 roku.

11. Google pracuje nad inteligentną kartą kredytową

Google Card to nowy produkt nad którym gigant właśnie rozpoczął prace. Nowa karta ma być połączona z kontem czekowym. Będzie można ją kupić pod wspólną marką z różnymi partnerami bankowymi, w tym z CITI i Stanford Federal Credit Union. Nowa karta od Google ma być odpowiedzią na Apple Pay i Apple Card.

Specjaliści podkreślają, że Google może wykorzystywać dane transakcyjne dotyczące tego, co ludzie kupują, aby poprawić pomiar kampanii reklamowej lub nawet jej ukierunkowanie. Marki mogą być skłonne kupić więcej reklam Google, jeśli technologiczny gigant może udowodnić, że napędza wzrost sprzedaży.

Tym samym Google z rozmachem może wkroczyć w branżę fintech i w przyszłości chcieć uniezależnić się od banków i oferować własne produkty, jak na przykład usługi bankowe, maklerskie, doradztwa finansowego lub doradztwa zawodowego, księgowości, ubezpieczeń i pożyczek

12. Baltic International Bank rozpoczyna współpracę z ETRONIKA BANKTRON

Baltic International Bank informuje o uruchomieniu nowej bankowości internetowej, która oparta jest na platformie bankowości cyfrowej ETRONIKA BANKTRON. Projekt został uruchomiony w 2019 roku. W komunikacie prasowym Baltic International Bank informuje, że nowa oferta bankowości internetowej jest wzbogacona o nowe funkcjonalności i ułatwienia dla użytkowników, a także o zaktualizowane rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa.

– Wprowadziliśmy nową platformę, która pozwala nam być bardziej efektywnymi i szybszymi w dalszym rozwoju, wprowadzając nowoczesne i innowacyjne rozwiązania. Projekt skupia się na dwóch ważnych czynnikach: bezpieczeństwie, które stało się niezbędne w dzisiejszym świecie oraz przyjazności dla użytkownika, która w dużej mierze wyznacza reguły w środowisku cyfrowym, pozwalając użytkownikowi na intuicyjną, komfortową pracę z urządzeniem, które jest dostępne w danym momencie, niezależnie od tego czy jest to telefon, komputer czy tablet – powiedział, w rozmowie z serwisem finextra.com, Dyrektor Departamentu Rozwoju Kanału Cyfrowego w Baltic International Bank, Jānis Osis.

Nowa bankowość internetowa pozwala na wykonywanie wielopoziomowego podpisywania płatności i zatwierdzania wniosków, będzie oferować funkcję szybkich płatności, wybierając je z listy odbiorców. Wprowadzono inteligentny formularz płatności, który modyfikuje się zgodnie z wprowadzanymi przez klienta informacjami. Dla szybkiej i wygodnej obsługi kilku płatności pojawił się import płatności i eksport podsumowań płatności, dodano funkcję wyszukiwania, a także możliwość zatwierdzania kilku płatności jednocześnie. Nowe usprawnienia pozwolą na sporządzanie sprawozdań finansowych i wykonywanie transakcji w prosty i wygodny sposób.

13. Indonezyjski fintech Gojek kupił za 130 milionów dolarów firmę Moka

Gojek, najbardziej udany jednorożec w Indonezji, kupił za około 130 milionów dolarów punkt sprzedaży (POS) i agregator płatności Moka. Przejęcie to sprawi, że Gojek stanie się jednym z głównych graczy na indonezyjskim rynku płatności cyfrowych.

Moka świadczy usługi POS i płatności w ponad 35 tys. restauracji, kawiarni i detalistów w ponad 100 indonezyjskich miastach. Korzystając z aplikacji Moka, sprzedawcy mogą akceptować karty debetowe i kredytowe lub portfele mobilne, takie jak WeChat Pay i GoPay. Pomaga również w śledzeniu sprzedaży, zarządzaniu zapasami, prowadzeniu programów lojalnościowych i wielu innych.

Przejęcie Moka, które jest w trakcie realizacji od 2019 roku, jak twierdzi serwis Bloomberg, nastąpiło w następstwie rundy finansowania serii F, która w zeszłym miesiącu przyniosła gigantowi 1,2 miliarda dolarów. Łączna kwota pozyskana z tej rundy wynosi ponad 2 miliardy dolarów i pomogła umocnić pozycję Gojeka w sektorze płatności cyfrowych w Indonezji.

14. Stripe łączy użytkowników bezpośrednio z Mastercard i Visa

Stripe, cyfrowa platforma płatności z San Francisco popularna wśród Shopify, Instacart i innych głównych sprzedawców internetowych, ogłosiła w czwartek (23 kwietnia) duże aktualizacje swojego oprogramowania, które połączą użytkowników bezpośrednio z Mastercard, Visa i innymi topowymi sieciami kart kredytowych na świecie. Firma powiedziała, że inicjatywa ta obejmuje również optymalizację przychodów, które według jej oczekiwań zwiększą przychody uczestniczących w niej sprzedawców nawet o 2,5 mld dolarów w tym roku.

– Podczas gdy długoterminowa prognoza ekonomiczna pozostaje niepewna, kilka lat migracji offline do online zostaje skróconych do kilku tygodni. Obecne zakłócenia podkreślają potrzebę stworzenia niezawodnej, łatwej w użyciu infrastruktury dla przedsiębiorstw internetowych. Dla znaczącej bazy użytkowników Stripe (w tym Wayfair, Peloton, Shopify i Instacart) dzisiejsza aktualizacja pomoże zmaksymalizować wskaźniki autoryzacji w odpowiedzi na wzrost popytu – powiedzieli przedstawiciele Stripe w komunikacie, cytowanym przez serwis pymnts.com.