– Wiele osób ze mną się nie zgadza, ale mimo to uważam, że web 3.0, metaverse i całe to szaleństwo wokół krypto, którego jesteśmy świadkami w Europie i na świecie, nie ma zbyt dużego znaczenia. Co więcej, nie jestem przekonany, czy któryś z tych trendów przyczyni się do znaczącego rozwoju technologicznego – powiedział podczas tegorocznej odsłony Infoshare Andrii Degeler, Head of Media w The Next Web.
Argumentując swoją wypowiedź, szef holenderskiego serwisu technologicznego stwierdził, że jak na razie krypto nie ma innej wartości poza spekulacyjną. Dodał też, że przyszłość i znaczenie NFT również są niejasne. Podobnie ma się sprawa z metaverse. Według naszego rozmówcy technologie te nie są tak przełomowe jak np. social media, które zmieniły obraz Internetu, wprowadzając nas w erę web 2.0.
Nie web 3.0, nie metaverse. Czyli co?
Co więc zdaniem Andrii Degelera będzie „the next big thing” w świecie technologii? Na razie sam nie wie. Uważa bowiem, że w tym obszarze póki co nie dzieje się za wiele. Jednocześnie nasz rozmówca zauważa wpływ sytuacji na świecie – między innymi inflacji, pandemii i wojny w Ukrainie – na rozwój ekosystemu startupowego.
Po pierwsze duże firmy zwalniają pracowników, a startupy tną koszty i szukają sposobów na wydłużenie cash runway. Po drugie fundusze venture capital coraz śmielej spoglądają w stronę TechMilitary – firm, które rozwijają technologie wojskowe i obronne – co jest efektem konfliktu zbrojnego w Europie. Potwierdzeniem, że trend ten nabiera rozpędu jest utworzenie przez NATO funduszu o wartości miliarda euro, z którego środki zostaną wpompowane właśnie w startupy technologiczno-militarne.
Jesteście ciekawi, co jeszcze powiedział nam Andrii Degeler? Posłuchajcie 👇
Masz ochotę na więcej?
Jeśli spodobał Ci się ten materiał, koniecznie zobacz pozostałe treści z cyklu, który zrealizowaliśmy wspólnie z PKO Bankiem Polskim i Infoshare. Linki do materiałów dostępne są poniżej:
- Wirtualna rekrutacja i praca w metaverse. Rozmawiamy z Nescho Topalovem
- Dobry i zły metaverse. Jak wirtualny świat zmieni naszą rzeczywistość?
- 3 rady dla stawiających pierwsze kroki w metaverse – QuHarrison Terry
- Jak zachęcić firmy do bardziej zrównoważonego rozwoju – Chrissy Kidd (Splunk)
- Czy sztuczna inteligencja ZJADA nam świat? Rozmawiamy z Bartkiem Puckiem
- Jak marki mogą wykorzystać metaverse i gaming? Swoimi spostrzeżeniami dzieli się Wojciech Grzegorzyca (Gameset)